Bedrijfswagens in 2015 weer wat zwaarder belast

triotest-mercedes_e-klasse-cng-audi-a6-ultra_lexus-gs-hybrid_foto_101

In het Belgisch Staatsblad verscheen de belastingverhoging voor privégebruik van bedrijfswagens in 2015. Daarbij wordt vooral gekeken naar de C02-uitstoot.

Dat het soms moeilijke materie is, dat voordeel alle aard (VAA). Daarom gaan we de veranderingen voor 2015 zo klaar en duidelijk mogelijk proberen te schetsen. Vanaf 2012 werd het voordeel alle aard voor privégebruik van een bedrijfswagen berekend aan de hand van de cataloguswaarde en de CO2-uitstoot. Een bedrag dat gelijk is aan 6/7e van de cataloguswaarde wordt vermenigvuldigd met een coëfficiënt afhankelijk van je CO2-uitstoot. Daarvoor hanteert men twee referentiegetallen/ uitstoten; bij een uitstoot van 95 g/km (diesel) en 115 g/km (benzine) bedraagt dat getal 5,5%. Hoe meer CO2 je wagen uitstoot hoe groter dat percentage. Meer nog, per extra gram CO2/km stijgt het met 0,1 procent. Is je wagen groener, dan daalt het. De ondergrens van het coëfficiënt ligt op 4procent, de bovengrens op 18 procent.

Voor 2015

Vanaf 1 januari 2015 zal het referentiegetal voor de uitstoot weer een stukje dalen. Voor diesels van 95 g/km naar 91 g/km en voor benzines van 115 g/km naar 110 g/km. Een strengere regel die ietwat wordt gecounterd door het fors dalen van de gemiddelde uitstoot van nieuwe wagens. Op die manier probeert de overheid om het land naar groenere wagens te duwen.

O ja, elektrische- of hybride auto's halen geen voordeel uit de aanpassing. Zij worden altijd op een minimumvoordeel belast, ook al stoot de auto weinig of niets uit (die minimum 4 procent dus). Ook auto’s met een zeer hoge CO2-uitstoot hebben geen groter nadeel, omdat de impact van de uitstoot in de berekeningsformule van het belastbare voordeel geplafonneerd is (op die 18 procent).

Derniers articles publiés

Commentaires (5)

Laisser un commentaire
Jef 10:09
Portrait de Jef

Ter info: een misvatting die je geregeld in de praktijk tegenkomt is dat je met elektrische wagens steeds het minimumvoordeel van 1250 (AJ 2015) betaalt. Dikwijls weegt het aankoopbedrag in dit geval zwaarder door in de formule zodat je toch een hoger VAA (dan het minimum) betaalt.

Wim 13:36
Portrait de Wim

voor mij zal het met mijn 99 g/km wel wat duurder uitkomen, maar heb er op zich geen probleem mee, ergens moeten ze voorruit, nu nog de verbruikstesten naar de realiteit brengen :)

Glenn 16:26
Portrait de Glenn

Ik zie het probleem niet echt, sinds de hervorming die di rupo een tweetal jaar heeft doorgevoerd is het een stuk goedkoper geworden. VAA ging van 166 naar 134€/m en is nu nog gezakt naar 125€ omwille van de leeftijd van de wagen. Geld voor de meesten die niet te hoog in uitstoot en/of aankoopwaarde zitten.

Zelfs al wordt het duurder, is nog altijd wisselgeld tov zelf een wagen te kopen en onderhouden.

pv 07:59
Portrait de pv

Het is vooral goedkoper geworden voor de mensen die ver van hun werk wonen. Voor degenen die binnen een straal van 25 km wonen, is het dikwijls duurder geworden. Dus de minst vervuilenden, betalen (relatief) meer.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités