9 potente wagens met voorwielaandrijving

9fwdcars_09

Nissan steekt maar liefst 1.250 pk in haar Le Mans-racer. Kracht die volledig naar de voorste wielen gaat. Maar wat is eigenlijk té veel kracht voor een voorwielaandrijver? Wij verzamelden negen productiewagens die over best wat oomph beschikken en zich voorttrekken met de voorste pootjes.

De regels voor onze zoektocht waren duidelijk: voorwielaandrijving was verplicht en de wagens moeten hier te koop zijn of ooit te koop zijn aangeboden. Dus de Amerikaanse Oldsmobile Toronado laten we links liggen voor deze lijst. Wat we wel verzamelden? Opvallend veel Hot Hatch geweld. Misschien niet helemaal onverwachts. Bij deze een verzameling van wagens die aantonen dat je best veel pk in een voorwielaandrijver kan steken:

1. Alfa Romeo 147 GTA

Alfa-Romeo-147-GTA

Italianen zoals ze zijn, besloten ze bij Alfa om hun 147 van serieus wat peper te voorzien. Niet door een opgepompte viercilinder voorin te lepelen, wel door lekker fout een stevige 3.2-liter V6 te gebruiken. Goed voor 250 pk en 300 Nm in de 147 GTA.


2. Volkswagen Scirocco R

Volkswagen-Scirocco-R

Zowat de vervloekte R van Volkswagen, want zijn Golf-broertje doet het met vierwielaandrijving. De Scirocco R? Die krijgt een 2.0-liter viercilinder onder de kap die tegenwoordig 280 pk en 350 Nm naar de voorwielen sluist. En eigenlijk is het daardoor ook een best geinig scheurijzer.


3. Dodge Caliber SRT-4

Dodge-Caliber-SRT

De Caliber zal nooit de Europese geschiedenisboeken ingaan als de meest kwalitatieve wagen en was eerder een flopper dan een topper. Wel memorabel was de SRT-4 uitvoering. Die had een 2.4-liter viercilinder met maar liefst 295 pk en 363 Nm. Goed voor hopen bandenrook.


4. Opel Astra OPC

Opel-Astra-OPC

Toen Opel in 2012 gewag maakte van een 300 pk en 400 Nm sterke Astra was iedereen wat argwanend. Want voorwielaangedreven Opel's met veel pk's waren goed in één ding: onderstuur. De Astra OPC bleek toch best goed overweg te kunnen met de kracht.


5. Seat Leon Cupra

Seat-Leon-Cupra

Eén van de nieuwere wagens in de rij die Volkswagen een stevige hak zette. Want plots was daar een 280 pk en 350 Nm sterke Golf R-concurrent die de deur uit gaat voor de prijs van een Golf GTI. Knap baasje zo'n Leon Cupra.


6. Ford Focus RS500

Ford-Focus-RS500

Tot op heden zowat de 'big daddy' in Hot Hatchland. Onder de kap van de sinister matzwarte Focus een heerlijke 2.5-liter vijfcilinder die goed was voor maar liefst 350 pk en 460 Nm. Tot op heden nog niet geëvenaard bij de voorwielaandrijvers.


7. Peugeot RCZ-R

Peugeot-RCZ-R

Zowat de redactielieveling. Peugeot Sport nam de reguliere RCZ, lepelde er de 1.6-liter viercilinder in van de 208 GTI, pompte die motor op tot 270 pk en 330 Nm en plaatse een differentieel tussen de voortrein. Het resultaat is heerlijk speelmateriaal.


8. Volvo 850 R

Volvo-850-R

Eén van de coolste Volvo's ooit gemaakt. De 850 R was een slagschip, maar wel ééntje met een vijfcilinder voorin met 250 pk en 350 Nm. Plotseling was het meer dan oké om Volvo te rijden. Zorgde voor veel bekijks aan de stoplichten.


9. Mazda 3 MPS

Mazda-3-MPS

Na de Dodge Caliber SRT-4 misschien wel de meest onbekende in de lijst. Mazda voorzag haar 3 van extra pit in de vorm van een 260 pk en 380 Nm sterke viercilinder. Herkenbaar aan de luchtinlaat op de motorkap en de MPS badge op de koffer.

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
Sracerr 15:13
Portrait de Sracerr

De Mazda en Opel zou ik nog wel een willen rijden en vergelijken.
Rest v/d auto's boeit mij niet, zelfs niet de alfa met V6, veels te lelijk en gammel gebouwd.
Heb eens een 156 GTA overwogen, niet gedaan rijdt nu een 3 ltr V6 Vtec van Honda, heerlijk.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités