Officieel: Kia Trail'ster concept gebruikt de vier wielen met hulp van elektromotor

kia-trailster-concept_01

We werden er wat mee geplaagd, maar nu heeft Kia alle informatie losgelaten over de Trail'ster. Een concept die de voorbode moet zijn van een Soul met vierwielaandrijving. En zoals het een goede concept betaamt gebruikt de Trail'ster ook wat elektrische hulp.

'De Soul mist wat ziel', dat besloten we uit onze eerste kennismaking met het geinige karretje van Kia. Daar lijkt nu verandering in te komen, want met de Trail'ster gaan de Zuid-Koreanen eens stevig met de pepermolen over het doosje op wielen. Het resultaat is een Soul die niet hoger op z'n pootjes staat, maar wel de nodige visuele offroad opmsuk krijgt. Van een herwerkte voorbumper met twee stevige mistlampen tot aluminium bodemplaten. Verder was er een uitverkoop in de lichtenwinkel, want zo zien we led-lichtjes op het dak en in de deurspiegels. Ook de achterlichten kregen een laagje Led-technologie.

kia-trailster-concept_01

Afwerken doet Kia met een Polar Pearl Snowdrift lakkleurtje dat wordt gebroken door Terra Bronze Metallic accenten zoals het dak en de wielbogen en rode accenten op de velgen en grille. Schoeisel van dienst meet 19-duims en maakt gebruik van Pirelli Winter Carving 245/45/19 rubber.

AWD maar niet echt

Onder de kap - gelukkig - niet enkel een elektromotor. Want dat zou meteen een domper op je plannen zetten om de wildernis in te gaan met een range van zo'n 150 km. Wel een 1.6-liter turbobenzine met 188 pk en 251 Nm die zijn kracht via een automatische zesbak naar de voorwielen stuurt. De achterwielen, die doen dan weer beroep op een 36 pk en 135 Nm sterke elektromotor die zijn kracht puurt uit een 1.2 kWh lithium-ion polymeer batterij.

kia-trailster-concept_01

Het restulaat is een wagen die zo'n vijftal kilometer elektrisch kan rijden met fluwelen voet (en een lage snelheid) en een extra schop in de rug kan geven door de samenwerking van beide motoren. Toch spreekt Kia van een werkend vierwielaandrijvingssysteem. Want wanneer de wagen bemerkt dat je voorwielen grip verliezen (in regenachtige situaties of modderige ondergrond), dan zal de elektromotor achterin een zetje bijgeven om alles in goede banen te leiden.

Ten slotte zegt Kia dat de Trail'ster zo maar eventjes 25 tot 30 procent zuiniger is in de stad en tot 10 procent op de autostrade vergeleken met de Soul. Benieuwd in hoeverre de technologie het productiestadium zal halen.

kia-trailster-concept_01

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
markske 17:44
Portrait de markske

WHaaw, een hybrid4 opnieuw uitgevonden maar dan met een benzinemoter

Majewski vital 19:21
Portrait de Majewski vital

Prachtig karretje
Ik hoop dat ze hem in de zelfde versie op de markt brengen dan wordt zo ene de mijne.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités