Officieel: Lotus Evora 400 is een extreem baasje

lotus-evora-400_01

Het was de oprichter van Lotus, Colin Chapman, die de filosofie volgde dat pk's ondergeschikt zijn aan het gewicht van een wagen. Benieuwd wat hij zou vinden van een 400 pk sterke Lotus Evora 400, de krachtigste productie-Lotus ooit gemaakt.

Als je nu aan de alarmbel trekt en denkt dat de Lotus Esprit V8 hun krachtigste productiemodel ooit was, dan moeten we je teleurstellen. Initieel zou die 500 pk opwekken, maar door de fragiele versnellingsbak werd dat vermogen teruggeschroefd tot 350 pk. Daar is niets van waar in deze Evora 400. Want de 3.5-liter V6 (met Toyota-DNA) werd opgevoerd naar 400 pk en 410 Nm. Goed voor een sprintje naar de honderd in 4,2 seconden en een topsnelheid van maar liefst 300 km/u.

lotus-evora-400

Allemaal cijfers die je niet meteen van een Lotus zou verwachten. Nog iets on-Lotus? Optioneel kan je de Evora 400 uitrusten met een automatische zesbak. De handbak is gelukkig standaard en werd opgewaardeerd voor dit model.

Infuus van modernisme

We spreken autosalon van Parijs 2010 toen Lotus uit het niets 80 nieuwe modellen aankondigde die allemaal een week later bij de dealer zouden staan. In de realiteit liep het echter allemaal wat anders, want geen één van die heerlijke conceptcars haalde ooit het productiestadium. Toch brengt deze Evora 400 wat ode aan die wagens op stylingvlak. Want de agressieve voorbumper heeft wat weg van die op de Esprit concept destijds.

lotus-evora-400

Verder bemerken we nieuwe zijspiegels en achteraan een opvallende spoiler met het derde remlicht er in verwerkt. Niet heel mooi en waarschijnlijk niet erg praktisch als je moet achteruitrijden. Tenslotte krijgt de achterbumper een andere diffuser die plaats maakt voor een centraal geplaatste uitlaat.

Binnenin kreeg het dashboard een grondige make-over met een nieuwe instrumentencluster, beschik je voortaan over een aluminium verstevigd stuurtje met een rode centrale streep erop en een standaard opgewaardeerd infotainmentsysteem (standaard).

lotus-evora-400

Technisch zijn de aanpassingen trouwens ook best opvallend; een herwerkt aluminium chassis (-22 kilogram), aangepaste ophanging, stevigere remmen, lichtgewicht velgen met Michelin Pilot Super Sport banden en een gelimiteerd slipdifferentieel. De eerste modellen zouden in augustus hun baasje moeten vinden.

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
Wim 13:23
Portrait de Wim

vind het tuning pakket maar niets :)

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités