Opgemerkt: Daarom zie je weinig performante leasewagens rijden

leasing-repo_01

In de leasingwereld zwaaien de toegeknepen motoren nog altijd de plak, ook al zijn ze niet altijd de meest CO2-vriendelijke. Gek, want het BIV-stelsel werd in 2012 hervormd ten voordele van de lagere uitstoot. Toch zitten we momenteel met een zeer scheefgetrokken situatie. We zochten dan ook uit wat er aan de hand is.

Tijdens onze zoektocht naar duurtestwagens kijken we steeds naar wat onze lezers interessant zouden vinden op een Autofansiaans niveau. Ons oog viel dan ook al snel op de nieuwe Ford Focus ST TDCI. Want een diesel-ST, dat moet toch lekker rijden? Daarnaast valt de CO2-uitstoot van 110 g/km best mee. Blijkbaar niet voor leasingland, want daar word je gepluimd met zo'n performante diesel. Hoezo? Wel, laat het ons even uitleggen...

Koop je particulier (privé dus) de Ford Focus ST TDCI, dan betaal je 91 euro BIV (belasting op inverkeerstelling) en 400 euro rijtaks per jaar. Helemaal niet slecht. Idem als je hem inschrijft op naam van je bedrijf (als zelfstandige bijvoorbeeld). Wil je de wagen echter leasen, haal dan alvast je portemonnee maar boven, want dan betaal je maar liefst 5.000 euro BIV. 91 euro tegenover 5.000 euro, begin je het probleem te begrijpen?

Scheefgetrokken situatie

De reden daarvoor is simpel. Wil je als particulier of bedrijf je wagen inschrijven, dan kijkt Vadertje Staat naar de CO2-uitstoot. Wil een leasingmaatschappij dat doen, dan wordt naar het oude systeem teruggegrepen dat nog van kracht is in Brussel en kijkt men naar de kW's. In het geval van onze Ford zijn dat er 136 (ofte 184 pk). En dat zijn er aardig wat voor de berekening, ook al is de wagen op CO2-uitstoot 'groener' dan een Audi A4 2.0 TDI met 100 kW (136 pk). Walonië hanteert intussen een systeem dat nog verschillend is.

Op die manier zorgt het systeem er voor dat zuinige wagens zoals de Lexus IS 300h met een CO2-uitstoot van 99 g/km onbetaalbaar worden dankzij het vermogen van 223 pk. Althans als je hem wilt leasen, schrijf je hem in als zelfstandige, dan komt de regering je persoonlijk knuffelen. Een ietwat scheefgetrokken situatie dus.

Contradictio in terminis

We vroegen om meer uitleg bij LeasePlan, één van de grotere spelers op de Belgische markt en kregen volgend antwoord: 'Het type wagen dat u naar voor schuift wordt niet meteen veel gevraagd of gekozen als bedrijfswagens. Zeker niet bij KMO's en grotere bedrijven. Kleine bedrijven, vrije beroepen en zelfstandigen gaan dan weer wel vaker voor dergelijke voertuigen omdat ze de wagen kunnen inschrijven op naam van hun bedrijf waardoor ze onder de betere BIV-regeling vallen.'.

Een soort van contradictio in terminis, want het feit dat heel veel zelfstandigen wel pk-rijkere wagens kopen toont mooi aan dat er wél vraag is naar zo'n wagens. Het is gewoon niet betaalbaar om te leasen waardoor het merendeel van de mensen tegen hun zin moeten rijden met tragere en - soms ook - meer vervuilende wagens. Waarom de overheid hier geen mouw aan past, het is ons een raadsel...

Derniers articles publiés

Commentaires (5)

Laisser un commentaire
Dieter 18:56
Portrait de Dieter

Eindelijk komt dit aan het licht. Ikzelf rij (verplicht) met een leasewagen, en had al lang door dat de berekeningen bij leasewagens helemaal niet kloppen en in strijd zijn met de realiteit. Ik hoop echt dat er nu iets kan aan gedaan worden en dat dit niet altijd stilzwijgend verder blijft duren! Op den duur is het eerder een straf om met een leasewagen te rijden...

Stijn Blanckaert 19:27
Portrait de Stijn Blanckaert

Dit is eigenlijk helemaal niets nieuws. Het is zo dat die speciale regeling voor de leasemaatschappijen (het gaat hier om operationele leasing in de meeste gevallen, waar de inschrijving op naam van de leasinggever gebeurt) er wel voor zorgt dat er geen oneerlijke concurrentie bestaat tussen leasemaatschappijen die in het Vlaamse Gewest zijn gevestigd, en anderen die in het Brusselse of Waalse Gewest hun maatschappelijke zetel hebben. Mocht voor leasefirma's dezelfde regel gelden als voor particulieren, zelfstandigen of firma's die op eigen naam inschrijven, dan zou de ene leasemaatschappij die in Vlaanderen gevestigd is (bijvoorbeeld Leaseplan met zetel in Zaventem), die Ford met de Vlaamse, lagere BIV kunnen pricen, terwijl ALD Automotive bijvoorbeeld (gevestigd in het Brusselse Gewest), de voor deze auto veel hogere Brusselse BIV zou moeten toepassen. Zo zou Leaseplan artificieel bevoordeeld zijn en ALD benadeeld door een hogere huurprijs, enkel veroorzaakt door de BIV. Dat werkt natuurlijk in beide richtingen. De Vlaamse BIV kan oplopen tot maar liefst 10.000 euro (terwijl de Brusselse en Waalse tot 5.000 euro beperkt zijn) maar dan spreken we over Lamborghini's en dergelijke, wat dan weer minder of niet voorkomt in operationele leasing... De regel is inderdaad erg vreemd, we werken eigenlijk met drie stelsels binnen België (Vlaanderen, Wallonië/Brussel en de leasemaatschappij-regel), en dat zorgt voor de nodige verwarring. Logischer zou dus zijn dat ook Brussel en Wallonië de aanpassing van de BIV doorvoeren naar Vlaams model. Maar of "logischer" ook haalbaar is ?

Sven 08:49
Portrait de Sven

Dat het niets nieuws is, klopt. Dat staat ook in de inleiding, het loopt al sinds 2012. Dat maakt niet dat het minder pervers is dat de overheid een concurrentieel beleid voorop stelt aan een beleid waarin lagere uitstoot heerst. Door Wallonië op te leggen hetzelfde beleid als Vlaanderen te gaan voeren op vlak van BIV, wordt dat probleem opgelost, want dan zijn weer alle leasingmaatschappijen in heel België gelijk getrokken. Al zal het wel wat meer voeten in de aarde hebben dan mijn simpele idee.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités