Vraag: Hoe zien jullie auto's evolueren?

pokemon-car_01

Ze gaan zelf rijden, hebben een ongelooflijk verre elektrische range en - jawel hoor - vliegen zelfs als het moet. Kijken we er het nieuws van de laatste maanden op na, dan zijn de tijden van zelf aan het stuur draaien geteld. Maar hoe zien jullie de wagen evolueren?

Kijk, er is nog altijd een groot verschil tussen wat merken zeggen waar ze mee bezig zijn en waar ze daadwerkelijk mee op de markt komen. Zo gingen auto's in de jaren 80 al autonoom rijden (Knight Rider iemand?) maar komen we vandaag de dag niet verder dan een automatisch systeem dat je met wisselend succes een parkeerplaats in laveert. Toch zijn constructeurs volop bezig met de ontwikkeling van de autonoom rijdende wagen.

Daarnaast vind je een hoop bedrijfjes die pochen dat ze een vliegende auto hebben gecreëerd of een elektrische wagen waarmee je verder geraakt dan je oprit. Toegeven, Tesla heeft getoond dat een elektrische wagen geen dull object hoeft te zijn. Het ziet er alvast naar uit dat er grote veranderingen op til staan voor de manier waarop we autorijden beleven.

Hoe denken jullie dat wagens de komende 20 jaar gaan evolueren?

Derniers articles publiés

Commentaires (5)

Laisser un commentaire
Quin 12:12
Portrait de Quin

Elektrisch zal binnen 20 jaar wel zelfde radius als een gewone benzinewagen hebben, volgens mij. Als ze de prijs nog kunnen drukken, zal benzine eerder een uitzondering worden waarschijnlijk.

Ik hoop dat autonoom rijdende wagens snel realiteit worden, al is het enkel maar om die vreselijke spits niet meer te moeten doen :p. Voor de weekend houd ik dan wel eentje waar ik zelf mee kan rijden ;).

Robin 13:02
Portrait de Robin

Autosnelwegen zullen ingebouwde magneetstrips krijgen die elek. auto's opladen zoals die strips dat nu reeds bestaan voor gsm's ;)
Vliegen .. zie ik nog nie gebeuren da zou te hectisch zijn

Cédric Smet 14:19
Portrait de Cédric Smet

De zelfrijdende auto wordt de ultieme vorm van openbaar vervoer.

Inderdaad, zelfrijdende auto's zullen niet gekocht worden als eigendom van 1 persoon. Wel zullen duizenden zelfrijdende elektrische taxi's door onze steden rijden, 24/7 paraat om binnen enkele minuten op 10 meter van jouw locatie te staan. In Google Maps duw je simpelweg op het knopje "vertrek binnen 78 seconden" (77, 76, 75, 74).

Betalen ga je niet moeten doen, op voorwaarde dat het taxibedrijf mag opslaan van waar naar waar je rijdt. Van jou thuis naar de Delhaize? Dan krijg je op het scherm in de zelfrijdende taxi de promoties van de dag te zien.

Een andere voorwaarde voor gratis taxivervoer is jouw toestemming om de taxi te delen met andere passagiers. Wil je echter altijd een privétaxi? Abonneer je dan op Google Car Premium, voor slechts €59,99 per maand, en geniet van de allersnelste rittijden en jouw persoonlijke muziekkeuze, zonder onderbreking voor advertenties. Netflix tijdens je ritten is inbegrepen.

Oh ja, en wat mag zo'n taxi kosten?

Laat ons vertrekken van een busje ter grootte van een Renault Grand Espace, of iets groter, zodat je een opstelling van 3 personen naast elkaar hebt, in 2 "salonnetjes" van 6 personen. De 4 vleugeldeuren geven een gemakkelijke instap tot de taxi.

Voor het accupakket en de aandrijving kan je kijken naar de Tesla Model S. Het accupakket van 100 kWh zit in de vloer, en de 4 wielen worden aangedreven door 2 compacte elektrische motoren van 100 kW per stuk.

De taxi moet uiteraard uitgerust zijn met geavanceerde sensoren, camera's, sonars, laser, gps, auto-communicatiesystemen, ... Het kloppend hart van de taxi zijn de ingebouwde supercomputers die niet enkel bezig zijn met het analyseren van de omgeving en het aansturen van de auto, maar ook met het berekenen van optimale routes, het aanvaarden van de juiste passagiers, het personaliseren van de reclameboodschappen op de schermen en op de radio. De gigabit 5G-internetverbinding van de taxi zorgt ervoor dat alle systemen constant up-to-date zijn en real-time communiceren met alle andere weggebruikers in de omgeving.

Als ik een snelle berekening maak, kost zo'n wagen in massaproductie niet meer dan €200.000. Om het simpel te houden: een afschrijving van €50.000 per jaar. Tel daar 250 kWh elektriciteit per dag aan €0,10 / kWh bij op, goed voor zo'n 1000 km per dag. Dan zit je aan €9.000 per jaar aan elektriciteitskosten. Doe daar nog eens €11.000 per jaar aan onderhoudskosten bij, en je zit aan €70.000 per jaar.

Dat is minder dan 200 euro per dag.

Voor 200 euro per dag kan een bedrijf als Google zelfrijdende taxi's laten rondrijden die 1 tot 12 mensen gelijktijdig kunnen rondvoeren, zonder personeel, dag en nacht, weekend of weekdag.

Black Sheep 00:19
Portrait de Black Sheep

Aandrijving door omzetting van waterstof in elektrische kracht

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités