Officieel: BMW 7 Reeks (G11) 2015

bmw-7reeks-2015-f11_01

Met de zesde generatie van de 7 Reeks perst BMW weer alle luxe en technologische kennis die het heeft te bieden in een sloep om u tegen te zeggen. Visueel is deze nieuwe Zeven geen wereldsprong, onderhuids is 'ie dat wel. Stap even mee in.

We moeten er niet flauw over doen; Audi, BMW en Mercedes lusten elkaar rauw in het segment van de luxelimousines. Audi en Mercedes staken een tijd terug respectievelijk hun A8 en S-Klasse in het nieuw, nu is het de beurt aan BMW. Waarmee de oudste van het trio plotsklaps de meest frisse verschijning wordt. Op papier pakt de 7 Reeks alvast uit met straffe technologie.

Vertrouwd opgepoetst

Uiterlijk is er een stap vooruit gezet zonder het cliënteel tegen de schenen te stampen. Zowel voor- zij - als achterkant voelen vertrouwd aan. Al wordt de stompneus vooraan vervangen door een exemplaar met langgerekte full-LED koplampen die doorlopen tot tegen de niertjes. Die niertjes beschikken voortaan over air flap control. Een systeem dat er voor zorgt dat de BMW-grille opengaat wanneer er meer koeling nodig is.

bmw-7reeks-2015-f11

Op de flank trekt de Air Breather alle aandacht weg. Die zit vlak achter de voorwielen en wordt door een doorlopende chromen sierstuk geaccentueerd. Ook voor het eerst in BMW-land is het sierstuk rond de raampartij met Hofmeister-knik uit één stuk. Kwaliteit heet dat dan. Verder krijgt de Zeven meer Swag. Hoezo? Wel, BMW noemt de lijn die van de motorkap via de deurklinken naar de koffer loopt de Swage-lijn. 't Is maar dat je het weet.

bmw-7reeks-2015-f11

Achteraan worden tenslotte de led-achterlichten verbonden via een chromen streep en zorgen de twee dikke einddempers voor het nodige cachet. Bestel je de 7 Reeks met het M-pakket, dan wordt heel het uiterlijk nog eens overgoten met een lekker dik sausje.

'Puur vakmanschap'

Voor het interieur zwiert BMW met superlatieven zoals 'genereuze ruimte', 'een modern aura', 'overweldigende materialen' en 'puur vakmanschap'. Wij zien vooral een interieur dat meer neigt naar dat van de 6 Reeks. Met strakke lijnen, een zwevend scherm op het dashboard en een knoert van een iDrive-knop op de middenconsole. Niet dat je die nodig hebt, want de 7 Reeks krijgt BMW gesture control waarbij je met handbewegingen in de lucht kan communiceren met het systeem.

bmw-7reeks-2015-f11

Verder baad je in pure luxe. Een greep aan de mogelijkheden: verwarmde armsteunen in de deur, een verwarmde middenconsole, draadloos oplaadsysteem voor smartphone, één van de grootste head-updisplays op de markt (75% groter dan voordien) en een verplaatsbare 7-duims tablet om te gebruiken in de wagen. Nee, slecht vertoeven doe je niet in de 7. Al zeker niet in de langere L-versie. Die meet maar liefst 5,2 meter en pakt uit met een wielbasis van de 3,2 meter. De reguliere versie meet trouwens vijf meter en enkele centimeters.

bmw-7reeks-2015-f11

Vertrekken zonder instappen

Vlaggenschepen moeten uitpakken met straffe technologie. Iets dat BMW nog maar eens bevestigt met de 7 Reeks. Zo kan je na de i8 ook laserlichten op de Zeven krijgen. Relevanter is overvloedig gebruik van carbon-fibre-reinforced plastic (CFPR). Een goedje dat ook van bij de i8 komt (en i3) en eigenlijk betekent dat er een hoop carbon is toegepast op de passagierscel. Resultaat? Een gewichtsverlies tot 130 kilogram waardoor het gemiddelde gewicht (afhankelijk van opties en motorkeuze) op zo'n 1.9 ton komt te liggen.

bmw-7reeks-2015-f11

Helemaal gek wordt het met Remote Control Parking. Die optie laat - zoals de naam doet vermoeden - de 7 Reeks zelf parkeren en uit een parking rijden zonder dat je er hoeft in te zitten. Bedienen doe je dat systeem via de nieuwe Display Key, een sleutel met schermpje waarop je ook bijvoorbeeld de range kan zien van je 7 Reeks.

740e

Onder de kap twee benzines, een diesel én een plug-inhybride. Laten we beginnen met de 740i, die doet beroep op een zes-in-lijn benzine met 326 pk en 450 Nm. Genoeg om de sedan in 5,5 seconden naar de honderd te sturen en door te douwen tot 250 km/u. Toch tekent de 40i maar een normverbruik op van 6,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 154 g/km. Een trapje hoger staat dan de 750i xDrive. Met vierwielaandrijving en een dikke V8 goed voor 450 pk, 650 Nm, een normverbruik van 8,1 liter en een CO2-uitstoot van 189 g/km. Richting de honderd snel je in 4,4 seconden en de pret stopt wederom bij 250 km/u.

Relevanter voor België is de 730d. Met de D van Diesel krijg je een zes-in-lijn onder de kap met 265 pk en 620 Nm. Dankzij alle moderne technologie drinkt die zescilinder in theorie alvast 4,5 l/100 km en stoot hij 119 g/km uit. Daar tegenover staat wel dat je 6,1 seconden nodig hebt om richting de honderd te rijden. Bestel je hem met xDrive-vierwielaandrijving, dan heb je maar 5,8 seconden nodig. De CO2-uitstoot stijgt dan wel naar 127 g/km en het normverbruik naar 4,8 l/100 km.

bmw-7reeks-2015-f11

Totale nieuwkomer in het gamma is de 740e, een plug-inhybride die gebruik maakt van een viercilinder. In samenwerking met een elektromotor kom je tot 326 pk en pakweg 650 Nm (400 van de benzinemotor en 250 van de elektromotor, al mag je beiden eigenlijk niet optellen). Daardoor plug je in 5,6 seconden naar de honderd (5,5 met xDrive) en haal je 240 km/u. Elektrisch rijden kan (indien de batterijen zijn opgeladen) tot 120 km/u per uur en met een range van 40 kilometer. Interessant is de CO2-uitsoot van 49 g/km en het verbruik van... 2,1 liter per honderd kilometer. Ja, dat las je goed. De Mercedes S-Klasse gaat het nog verdomd moeilijk krijgen.

Bekijk hieronder trouwens de megagalerij met alle plaatjes van de nieuwe 7 Reeks. De video kan je hier bekijken.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités