Rij-impressie: Ford Mustang (2015)

ford-mustang-test-2015

50 jaar na de eerste generatie heeft Ford besloten om de Mustang officieel in te voeren in Europa. Tijd om de Duitse Amerikaan uit te laten op ons grondgebied.

Zes generaties zijn er intussen de revue gepasseerd en we zaten al een tijdje reikhalzend uit te kijken tot het moment dat deze recentste generatie Mustang naar Europa werd verscheept. Want nu de Dodge Challenger niet officieel meer wordt ingevoerd en de Camaro sinds het wegvallen van Chevrolet in Europa een schaduwbestaan leidt, lag de markt voor de pony cars in Europa weer open.

Choose your Mustang

Ford biedt de Mustang in Europa in twee maal twee maal twee versies aan. Zowel de fastback als de convertible worden in de showroom geplaatst en bij beide krijg je de keuze tussen de 2.3 EcoBoost viercilinder of de 5.0 V8; de V6, die steekt de grote plas niet over. Daarnaast kan je beide motorisaties koppelen aan een manuele dan wel een automatische zesbak.

ford-mustang-test-2015

De 5.0 V8 wordt in Europa standaard als 'GT' aangeboden. Dat wil zeggen dat hij verschilt van zijn kleinere broer in het aangepaste radiatorrooster en de gepolijste uitlaateindstukken. Maar dat is alleen het visuele, want de Mustang GT met automaat wordt ook voorzien van een setje stevige Brembo remmen met zes zuigers. De manuele versie krijgt dan weer een Launch Control, terwijl beide versies een achterophanging met schroefveren en stabilisatorstang krijgt.

ford-mustang-test-2015

Knipogen naar het verleden doet de Mustang echter ook nog. Met de koplampen die dezelfde drie streepjes krijgen als bij de eerste generatie. Of aan de achterzijde, waar ook de rode lichtblokken naar de tijd van toen verwijzen. Het ietwat grote en smalle stuurwiel lijkt ons wederom te willen wijzen naar de oorspronkelijke Mustang.

Aim high

Ford mag de Mustang dan wel invoeren in Europa, in België mogen slechts 19 dealers - Ford Stores genoemd - hem aan de man brengen. Samen met de hoge afwerkingskwaliteit laat dat zien dat Ford erg hoog mikt met de nieuwe Mustang. Behalve een goeie afwerking krijgt het interieur ook leuke items, zoals de tuimelschakelaars voor de rij-instellingen die geïnspireerd zijn op vliegtuigschakelaars. De zetels bieden goed steun, al zouden we voor de optionele Recaro's kiezen in plaats van de elektrisch verstelbare en verwarmde/geventileerde stoelen. Die eersten bieden een pak meer steun, die laatste hebben vooral een meerwaarde in de convertible.

ford-mustang-test-2015

Twee werelden

We konden beide motorisaties rijden; de fastback kreeg de 5.0 V8 ingelepeld, terwijl we nadien de 2.3 Ecoboost in de convertible stuurden. Het moet gezegd, beide motoren spelen in een volledig andere wereld. De 5.0 V8 brult al van bij het starten gewillig en het kabaal had misschien nog fijner geklonken als we met de convertible op weg waren geweest. Maar eens je het gaspedaal beroert merk je waarom deze keuze werd gemaakt. In 4,8 seconden blaast hij je naar 100 km/u met zijn 441 pk's.

ford-mustang-test-2015

Dat de convertible op dezelfde leest geschoeid is, kan je niet ontkennen. Het verschil tussen de open Mustang en zijn fastbackbroertje is kleiner dan ooit en ook de open variant weet zich te handhaven op de weg. De 2.3 Ecoboost vergt wat aanpassing van de eigenaar, in die zin dat er geen heerlijk geroffel vanonder de kap komt en dat de turbo je om de oren fluit.

ford-mustang-test-2015

Dat laatste is misschien wat ver, maar het komt erop neer dat de sound die je gewaar wordt helemaal anders is dan wat je van een Mustang zou verwachten. Dat maakt de 2.3 Ecoboost viercilinder er niet minder aangenaam op, integendeel. Deze versie kan de viercilinder Mustang uit de jaren '80 makkelijk doen vergeten want in tegenstelling tot diens schamele 88 pk mag deze nieuwe EcoBoost pronken met maar liefst 314 pk. Daarmee puurt hij slechts iets minder uit het 2.3 blok dan de Ford Focus RS. Hij is met 5,8 seconden wel minder snel van 0 naar 100 dan de V8 en eigenlijk voelt dat ook een stuk langzamer als je ze beide op dezelfde dag een blokje rond rijdt.

ford-mustang-test-2015

Niet alleen rechtdoor

Maar zo'n Mustang rijdt tegenwoordig niet enkel maar rechtdoor, ook op wisselend parcours kan hij zijn mannetje staan, zonder dat je de controle verliest. Breekt hij wel uit - als je de wagen in 'Track'-modus zet kijkt de elektronica wat minder streng toe -, dan heb je hem even snel weer onder controle. Dat die achteras je ook in de bochten mooi volgt, is te danken aan de beslissing om voor een onafhankelijke achteras te gaan, in plaats van de starre as bij de vorige generatie. Maar ook de sturing draagt haar steentje bij aan de rijervaring, je kan daarbij kiezen tussen sport, comfort en normal. Wij verkiezen de sport-stand, al voelden we slechts miniem verschil tussen de verschillende standen.

ford-mustang-test-2015

Betaalbare American Dream

Dat brengt ons bij de keuze op basis van de centjes. Een 5.0 V8 mag dan nog zo mooi klinken, hij is wel de duurste van de reeks. Nu ja, duurste is relatief, want een Mustang begint vanaf 37.000 euro (fastback met 2.3 EcoBoost en manuele zesbak). Dat is 2.000 euro meer dan de lanceringsprijs maar dat ligt volgens Ford aan de wisselkoers van de dollar. Met die extra 2.000 euro is het nog altijd moeilijk om een concurrent te vinden die beter doet. Terwijl je vrienden pochen met een BMW 225i, kan jij aan komen rijden met een Mustang. En zeg wat je wil, dat klinkt altijd nog iets straffer dan heel wat andere modelnamen.

ford-mustang-test-2015

Voor de 5.0 V8 is vooral de BIV van 10.000 euro en de verkeersbelasting van 2.500 euro een graag geziene klant bij de belastingdienst. Maar zoals je in onze prijsanalyse al las, kan je nog een aantal jaren verkeersbelasting betalen voordat je de aankoopprijs van pakweg een BMW M4 bereikt.

Conclusie

De big smile waarmee we de Mustang bij het begin benaderden is de hele dag op ons gezicht blijven staan. Of je nu voor de testosterongevoede V8 gaat of de financieel meer aanvaardbare 2.3 Ecoboost, of je nu de fastback verkiest boven de convertible, het blijft altijd een stukje American Dream die je op je oprit zet. En voor de centen hoef je het alvast niet te laten.

ford-mustang-test-2015

Derniers articles publiés

Commentaires (21)

Laisser un commentaire
Glenn 13:38
Portrait de Glenn

Fantastische wagens die nieuwe Mustangs. Koopje vergeleken met de europese concurrentie.

bartelskie 16:38
Portrait de bartelskie

Hoeveel dollar kosten die in the USA?

Yvesw 16:56
Portrait de Yvesw

Vanaf 24.000 dollar heb je er ééntje in Amerika. Dat is omgerekend naar euro's zo'n 22.000 euro. ;-)

bartelskie 15:20
Portrait de bartelskie

Zou dat transport dan zoveel kosten ... of legt Ford ons erop ?

Yvesw 16:48
Portrait de Yvesw

Goh, goedkeuren voor de Europese markt, transport, marketing (Nederlandse brochure etc), commissie... Het tikt allemaal vlug aan hoor :-)

User4580 08:27
Portrait de User4580

Moest ik er het geld voor hebben, dan zou ik hem alvast in het wit kopen en dan de 3M blauwe stripes voor de nieuwe Mustang ook bestellen. Dan lijkt ie alvast erg op de Shelby en nouja dan is het wel geen Shelby (en ben ik zelfs niet zo erg te vinden voor stripes meestal) die Viper-achtige double racing stripes met die kleurencombinatie staat hem prachtig.

tomtom 08:37
Portrait de tomtom

Is die wagen uit Murica dan ook identiek aan de wagen voor de Europese markt? Of is het vergelijkbaar met de fusion en de mondeo, waarbij de mondeo eigenlijk een pak gesofisticeerder is?

Wim 14:02
Portrait de Wim

echt een droom

Sracerr 14:21
Portrait de Sracerr

Tijd om de Duitse Amerikaan ??? dit klopt niet en bestaat niet! Mustang is USA, altijd al geweest. weer iets anders dan een Capri, Focus of Mondeo.

Sven 14:40
Portrait de Sven

Helemaal juist hoor. Dat zinnetje is een referentie naar de invoer in Europa van de Amerikaan (en naar de nummerplaat, als je wat dieper doordenkt). De 2.3 Ecoboost wordt overigens in Valencia in elkaar geschroefd.

Stealth 13:51
Portrait de Stealth

Gisteren een aantal ingepakt mustangs op een vrachtwagen gezien langs de E17. Toch wel een indrukwekkende lijn, zeker in vergelijking met de andere Fords die ook op de vrachtwagen stonden.

Pascal Vannevel 20:12
Portrait de Pascal Vannevel

De mijne is besteld. Fastback 2,3, antraciet grijs, zwarte velgen....nu nog aftellen naar de toch wel lange leveringstermijn van 8 maanden :-(

philip 13:23
Portrait de philip

Pascal
mij hadden ze verteld 12 maanden levertermijn...?

Pattyn Kurt 16:37
Portrait de Pattyn Kurt

Ik ben reeds in het bezit van een V8.Ruby red met zwarte velgen.Naar een Porsche kijkt niemand meer om.Naar een mustang daarintegen,alleen al door het geluid.
Fantastische auto,Weinig geld ivm concurerende modellen.De hoge taks moet je er wel bijnemen.

Hans 12:01
Portrait de Hans

ne rijke mens is iets vies he ..... ik zou de 2.3 ecoboost kiezen alleen al wegens de hoge BIV en taks . Kutland leven wij in .

Christian 08:29
Portrait de Christian

Hallo,

Ik rij al 20 jaar met mustangs model 65 model 95 en model 89 GT convertible 302. Gewoon zalig die auto's . Ik voel me ziek als ik in mijn andere auto moet rijden . Ho ja we leven niet in een kutland we zitten wel met kut -politiekers die de burger niks kunnen gunnen maar zelf wel riant leven .

gabber 15:29
Portrait de gabber

Amai die lange wachttijd !!! Ik heb de mijne (EB convertible) besteld op 8 juni 2015. We zijn nu al een dikke 9 maanden verder en ik heb hem nog altijd niet. De leveringsdatum is al verschillende keren verlaat. Hij zou nu eind dezer maand geleverd worden, maar EERST ZIEN EN DAN GELOVEN !!!

Steven 17:07
Portrait de Steven

Ik heb de mijne ook rond die tijd besteld maar zoals bij u is de levering nog altijd niet gebeurd

Kristof Norré 12:44
Portrait de Kristof Norré

Hoe zit het met eigenlijk met de beenruimte achterin in de convertible?

Nico 13:24
Portrait de Nico

En bij Docx car rental is de convertible zo goed als direct beschikbaar, geen lange wachttijden (en geen hoge BIV)... :-)

(Edit: reclame kan je aanvragen via het contactformulier ;-))

johan waltens 22:48
Portrait de johan waltens

Midden july besteld,midden november in mijn bezit,slechts 4 maanden levertijd.
mijn uitvoering is:fastback 2.3 in tripple yellow met recarozetels,custompack 2,handgeschakeld,en vooraan de fifty anniversity grill.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités