De CX-5 gaat alweer mee sinds 2011, tijd dus voor een facelift. Alhoewel, de CX-5 is nog best een frisse verschijning. Dat moesten ze in Japan ook gedacht hebben, want buitenaf zie je amper verschil.
De hoge Mazda was de eerste met het nieuwe KODO design. Wat ons betreft nog altijd één van de mooiste huisstijlen van het moment. Zijn uiterlijke vernieuwingen beperken zich dan ook tot wat hertekende voor- en achterlichten, een nieuwe grill en een licht aangepaste voorbumper. Verder kreeg de CX-5 een nieuwe two-tone 19" velg en zijn er twee nieuwe kleuren beschikbaar; Sonic Silver en Titanium Flash.
Multimedia
Binnenin is er meer veranderd. Vooral de nieuwe navigatie springt het oog. We zijn grote fan van Mazda's multimediasysteem, het systeem is makkelijk in gebruik en de bedieningsknoppen zijn ergonomisch opgesteld in de middenconsole. Naast die knoppen heeft de fysieke handrem plaatsgemaakt voor een elektronische. Minpunt is de centrale armsteun, die had wat breder mogen doorlopen. Ook had een head-up display optioneel mogen zijn, die is zelfs verkrijgbaar op de Mazda 2. De lederen zetels zitten zoals altijd voortreffelijk. Verder is er met een minimum van 503 liter en een maximum van 1620 liter ruimte genoeg, ook de achterpassagiers zitten goed en de zetels klappen neer in een slimme, ski-vriendelijke 4-2-4 opstelling.
2500
Onder de kap van deze Japanner zit een ongeblazen 2.5 viercilinder benzine die er 192 pk en 256 Nm weet uit te persen. Het is een nieuwe motor en op het eerste zicht een beetje vreemde keuze om in België aan te bieden. Een 2.500 is niet meteen de fiscaal vriendelijkste keuze op de particuliere markt, maar uiteraard is er nog altijd de 163 pk sterke tweeliter benzine. Zoals gezegd doet Mazda het zonder turbo's. Om dat te compenseren gebruiken ze een geweldig hoge compressie ratio van 13:1 en zetten ze remenergie om naar een dedicated batterij om zo onder andere de airco en boorcomputer van stroom te voorzien en de alternator zijn rust te gunnen. Het maakt de CX-5 met een 0 naar 100 sprintje van 8,0 seconden vlot zat, met een gemiddeld verbruik van 8,5 l/100km kunnen we ook leven. Zeker omdat de 2.5 is alleen leverbaar in combinatie met een "old-school" 6-traps automaat en vierwielaandrijving. De automaat zal de sprinttijd en verbruik geen goed doen, maar hij zorgt wel voor een heerlijke rust aan boord, iets waar het moderne "dubbele koppelings geweld" soms moeite mee heeft.
comfy zetels
Met de facelift heeft Mazda er voor gekozen de CX-5 net wat sportiever af te stemmen. Wat ons betreft kopen de mensen nog altijd geen SUV om door de bochten te vliegen, en de aanpassingen zijn nu niet van die aard dat we kunnen stellen dat de CX-5 niet meer overhelt. Maar ok, zelfs met onze 19 duims wielen rijdt de hoge Mazda alles behalve verkeerd. De focus ligt nog altijd duidelijk om comfort, al geeft hij oneffenheden misschien net iets te fel door. Toch goed dat er zulke voortreffelijke fauteuils worden bijgeleverd.
Democratisch
De CX-5 begint bij een zeer democratische 23.900 euro voor de 163 pk sterke 2.0 benzine. Voor de leuke 2.2 Skyactiv-D 150 pk diesel met een reeks opties en lederen zetels mag je daar een 10.000 euro bijtellen. Onze top-of-the-line 2.5 AWD automaat in Skycruise uitvoering heeft alle opties en gadgets aan boord voor een schappelijke 38.840 euro. Eigenlijk maakt het niet uit welke motor of uitvoering je kiest, bij Mazda krijg je met de CX-5 veel auto voor je geld.
Conclusie
Mazda heeft het uiterlijk van deze CX-5 zo goed als ongemoeid gelaten. Dat kon ook aangezien dat net één van de sterke punten is van de hoge Mazda. Wat dan weer meer aandacht vroeg was het multimediasysteem en dat hebben ze met glans omgetoverd naar moderne maatstaven. Giet daarover een aantrekkelijke prijs, veel ruimte en een comfortabele rit en de CX-5 kan er weer voor heel wat jaartjes tegenaan.
Spécifications
Puissance | 192 pk |
---|---|
Transmission | 6-traps automaat |
Entraînement | vierwiel |
Poids | 1 500 kg |
Vitesse maximale | 192 km/h |
Prix du véhicule d'essai | € 39 340 |
Prix du modèle de base | € 23 990 |
0 à 100 km/h | 8.00 sec |
Consommation moyenne en essai | 8.50L/100km |
Capacité minimale du coffre | 503 L |
Capacité maximale du coffre | 1 620 L |
Émissions de CO2 | 165 g/km |
Taxe d'immatriculation | € 783 |
Taxe routière | 578 |
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter