Rij-impressie: BMW 7 Reeks (2015)

 bmw-7-reeks-2015-rijtest

In de hoogste klasse van autoland hebben de Duitsers zich altijd goed weten te keren. BMW's 7 Reeks staat dan ook als een stevige eik verankerd in het bos der limousines. De zesde generatie betreedt nu het strijdtoneel. Of hij de concurrentie weet te overstijgen om in de schaduw van eigen bladerdek te zetten? Wij deden te test.

Spijtig voor ongeveer elke constructeur buiten de Bundesrepublik van Centraal-Europa, want als het aankomt op luxelimousines, dan blijven Audi, Mercedes en BMW heer en meester. Dat maakt ook dat de merken onderling een bittere strijd uitvechten. Eéntje die zich op het voorfront van de technologische innovatie afspeelt maar vooral achterin de wagens merkbaar moet zijn. Want in de Topklasse laat je je rondvoeren. Al gaat die vlieger niet helemaal op bij de nieuwe Siebener.

Carbon Core

BMW pompt in zo'n sneltempo nieuwe wagens de dealer binnen dat het bijna onmogelijk is om van een gloednieuw design te spreken. Het is te zeggen, tegenover de vorige 7 Reeks ziet alles er een stuk verfijnder uit. Weg zijn de grote neusgaten vooraan, de bonkige lichten achteraan en de vlakke flank. Alles oogt voortaan ranker en - vooral - meer in beweging. Een designevolutie die ten berde wordt gebracht door de EfficientDynamics-technologie. Een reeks foefjes (zoals het luchtrooster vlak achter de voorste wielkast en de niertjes die kunnen sluiten) die ook al hun werk doen op de BMW X5, X1, 4 Reeks en consoorten. Een geheel eigen voorkomen moet de 7 Reeks daardoor links laten liggen. Mooi in tred met de familie was duidelijk het uitgangspunt.

bmw-7-reeks-2015-rijtest

Reken de ingenieurs daarom niet af op luiheid, want de gehele carrosserie is een technologisch en aerodynamisch meesterwerk. Zo is de Zeven het eerste niet-i-product dat gebruik maakt van het met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) waarmee de Duitsers potten zullen breken. BMW geeft dat toepassen van CFRP op verschillende componenten van de passagierscel de best wel hippe 'Carbon Core'-benaming. Het resultaat is een gewichtsverlies van maar liefst 120 kg (130 voor de lange wielbasis) tegenover de vorige 7. Fier als een gieter zijn ze daarover bij BMW, want zwaai je zowel voor- als achterdeur open, dan zie je op de B-stijl het 'Carbon Core'-logo prijken. Duitsers, het blijven speciale jongens.

2+5 =7

Nu die deuren toch open zijn... bij de Zeven is het niet meteen duidelijk of je nu achter- of vooraan moet plaatsnemen. Beide plaatsen bieden namelijk een totaal andere ervaring. Zo zit je achteraan royaal (met een identieke wielbasis tegenover zijn voorganger van 3.070 mm) terwijl je alles voortaan kan bedienen met een 7-duims tablet van Samsung die zich via een heerlijk overbodig mechanisme aanbiedt vanuit de middenconsole (in dit segment zit het hem in de details). Daarmee kan je alles van radio, over raamblindering tot de stoel van je medepassagier bedienen. Geen vertrouwen in je chauffeur, dan kan je op de tablet ook piepen naar de snelheid waarmee de man aan het rondrijden is.

bmw-7-reeks-2015-rijtest

Achteraan als een hoogwaardigheidsbekleder, voorin ervaar je alles eerder als meer sterfelijk werkvolk. Want je krijgt nooit het gevoel onderweg te zijn met een sloep, eerder het gevoel met een 5 Reeks rond te toeren die dik in de opties zit. Denk dan aan één van de grootse head-up displays die we ooit in autoland gezien hebben, fraaie schermpjes overal en een parfumeur in het dashboard. Nee, andere merken weten hun luxelimousine visueel toch iets meer te distantiëren van de rest van het gamma. Al heeft dat bij de 7 één groot voordeel.

Gebalanceerd comfort

De 7 Reeks rijdt namelijk als een iets grotere 5 Reeks. Laat dat meteen ook het grootste compliment zijn dat we hem kunnen geven. Natuurlijk kan je chassis en ophanging bij beide BMW's niet vergelijken (zo heeft de Zeven luchtvering rondom) maar de grote knaap komt best snedig uit en om de hoek. Misschien niet meteen iets waar je als hooggeplaatste politicus met chauffeur naar op zoek bent, maar zelfrijdende CEO's zullen het stuurgedrag van de 7 Reeks kunnen appreciëren. Om het voorbeeld te geven; met een Mercedes S-Klasse heb je continu het gevoel over de weg te zweven, zelfs bij stevig doorboenderen. BMW slaagt er echter in om een heerlijk evenwicht te vinden tussen comfort en rijplezier.

bmw-7-reeks-2015-rijtest

De balans van het chassis en communicatie met het stuur zit gewoon op punt. Daarnaast krijg je het gevoel dat - mede door die CRFP - de ingenieurs het zwaartepunt laag hebben kunnen houden. Een aardige rijdersauto alvast. Dat was de eerste generatie en doet nummertje zes nog steeds.

119 gram CO2

Tijdens onze tweedaagse ontdekkingsslag met de 7 Reeks konden we proeven van de 740i, 750i xDrive en 730d. Het hoeft geen betoog dat de benzinevarianten (zeker de 50i met een 450 pk sterke V8) het statusgevoel binnenin de limousine verhogen, echter zal de 30d realistisch gezien in ons Belgenland het meest besteld worden. Nog steeds beschik je dan over een 3.0-liter zes-in-lijn die in de zesde generatie 7 Reeks goed is voor 265 pk en 620 Nm. Een blok dat niet alleen op papier voldoende lijkt maar in realiteit ook adequaat zijn werk doet in de Zeven gekoppeld aan de 8-traps Steptronic-automaat.

bmw-7-reeks-2015-rijtest

De drieliter laat zich namelijk romig op koppel rijden en dankzij de overvloedig geplaatste isolatie komt er amper dieselgeluid de cabine binnengedrongen. Gebeurt dat dan toch, dan klinkt zo'n zes-in-lijn niet eens zo verkeerd. Na 6,1 seconden waft je naar de honderd, om door te stromen naar 250 km/u. Cijfers die er eigenlijk niet toe doen in een luxesedan. Misschien wel belangrijker zijn het verbruik en de CO2-uitstoot. Wel, daarvan vielen we achterover, want dankzij al dat Efficient Dynamics-gedoe zou de 730d (op standaardvelgen) moeten toekomen met 4,5 l/ 100 km. Wij reden gemiddeld evenwel 7,4 liter bij elkaar, al werd de motor daarvoor niet gespaard. Helemaal straf is de CO2-uitstoot, want die ligt op - nee, dit is geen schrijffout - 119 g/km. En dan verschijnt er binnenkort nog een plug-inhybride ten tonele...

Sterspeler met stertechnologie

Een vlaggenschip lanceren zonder vooruitstrevende technologie is als een rookworst zonder zuurkool. De Siebener heeft dan ook elk foefje aan boord dat je maar kan inbeelden... en dan nog wat. Zo grabbelt hij enkele primeurs uit de technologieton van BMW. Laserlichten zagen we al eerder op de i8, maar komen nu ook optioneel naar de 7. Standaard moet je het met 'maar' Led-koplampen doen. Ook meegenomen uit de i8 is de Display key. Letterlijk een sleutel met display waarop je informatie van je auto kan raadplegen op verplaatsing. Of als je vergeetachtig bent, je Zeven op afstand sluiten.

Die sleutel herbergt trouwens nog een party trick, want stal je de BMW vlak voor een open parkeerplaats, dan kan je de wagen - via een druk op de sleutel - zelf James Bond-gewijs in het vak laten rijden terwijl je buitenaf toekijkt. Tenslotte pakken de ingenieurs van München uit met 'gesture control'. Een systeem met camera dat toelaat om het infotainmentsysteem te bedienen door met je hand specifieke bewegingen te maken in de lucht. Draai je rustig in de lucht met het vingertje tegen de klok in, dan zal het volume van de radio naar beneden gaan. Leuk, maar tot op dit moment vooral een gimmick door het ontbreken van een uitgebreid arsenaal aan vingerbewegingen en functies.

Conclusie

De meest technologisch vooruitstrevende BMW ooit gemaakt met beenruimte achterin om bij weg te dromen. Toch blijft de 7 Reeks een limousine voor het cliënteel dat zelf nog graag achter het stuur kruipt. Waarmee we meteen de Zeven zijn uniek verkoopargument hebben aangehaald. Want het blijft een rijderslimousine pur sang. Dat het daardoor bij momenten eerder als een uit de kluiten gewassen en met opties volgepropte 5 Reeks aanvoelt, dat moet je er bij nemen.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités