Rij-impressie: Nissan NP300 Navara (2015)

rijtest-nissan-navara

Mix tachtig jaar offroad-ervaring met een crossover-laagje en je krijgt volgens Nissan de nieuwe Navara, een soort van 'crossover-pick-up'. Of die hippe marketingterm ook op het (on)verharde stand houdt? Autofans deed de test.

Kijk, denken wij aan een 'crossover-pick-up', dan komen de Australische Ute's te geest. Met de voorkant van een passagierswagen en de achterkant van een pick-up (lees: een laadbak). De marketingjongens bij Nissan, die zien die term iets anders. Het is te zeggen, het Japanse merk heeft enorm veel succes met haar Qashqai en Juke, dus waarom niet wat kennis van die rakkers overbrengen op het werkpaard van Nissan; de Navara?

't Is nog altijd een pick-up

Geen vrees echter boswachter of tuinarchitect, want de Navara wordt daardoor geen halfbakken softroader met voorwielaandrijving en de bodemvrijheid van een B-segment hatchback. De Navara is - gelukkig - nog altijd het werkpaard van de Nissan-familie. Visueel oogt de Navara daardoor nog steeds even stoer als utilitair, zowel als Double Cab (met vier volwaardige deuren) en King Cab (met twee kleinere 'zelfmoorddeuren' achteraan). Al is er anno 2015 gewoonweg wat meer plaats voor zwierige lijntjes en led-verlichting.

rijtest-nissan-navara

Ook helemaal anno 2015 zijn de tegenwoordig beschikbare 18-duims velgen en de maar liefst 125 accessoires die beschikbaar zijn om je Navara te personaliseren. De meest gekochte zal de hardtop zijn voor achterop de laadbak. Die laadbak laat zich tegenwoordig samen sluiten met de centrale vergrendeling (lees: via je sleutel). Het is een kleinigheid, maar het maakt het leven van pick-up-eigenaars wel een stuk makkelijker.

Het laat zich zitten

Buitenaf blijven de Qashqai-invloeden beperkt tot wat 'geleend' lijnenspel, binnenin vallen de invloeden een stuk harder op. De Navara erft dan ook de dashboard-opbouw van moderne Nissans. Dat voelt nog steeds wat plastiekerig aan, maar herbergt wel een uitgebreide set toeters en bellen. Dat gaat van simpele dingen zoals navigatie en cruisecontrol, tot de Around-view monitor (een 360-graden-camera) die je kan gebruiken tijdens penibele situaties op het onverharde... Of om je Navara gemakkelijk geparkeerd te krijgen in de stad natuurlijk.

rijtest-nissan-navara

Qua binnenruimte is er geen gebrek, zelfs niet op de achterbank. Nu ja, zolang je niet voor de King Cab gaat natuurlijk, want dan krijg je achterin eerder nood- dan wel volwaardige zitjes. Al is er nog een reden om die King Cab links te laten liggen...

Multilink, het is maar een woord

Waar de King Cab het namelijk met bladveren achteraan doet, krijgt de Double Cab een multilink-ophanging aan boord. Specifiek gaat het eigenlijk over een 5-link. Want je krijgt nog steeds een starre achteras aangevuld met veren en meerdere ophaningspunten, en daardoor dus niet echt een onafhankelijke wielophanging. Dat deden de ingenieurs om het comfort te verhogen bij de Double Cab. Niet toevallig het model dat het meest gekocht wordt door particulieren als privéwagen.

rijtest-nissan-navara

Wat beide uitvoeringen dan weer wel delen is een elektronisch gestuurd sperdifferentieel achteraan. Daarmee bespaart Nissan zo'n 7 kilogram (tegenover het mechanische van voordien) en kan het elektronische brein over de vier wielen rondom naar de optimale grip zoeken. Een middendifferentieel moet je ook nog steeds niet zoeken. Steek je de Navara dus in 4WD-modus, dan krijg je standaard een 50/50 krachtverdeling over voor- en achteras.

V6 naar de prullenbak

Op de openbare weg toer je daardoor best in 2WD rond. Niet alleen om de wendbaarheid te verhogen, maar ook om je brandstofrekening te verlagen. Krachtbron van dienst in onze contreien is daarbij een 2.3-liter diesel (Euro 5 B+) in twee vermogensversies. Met een enkele turbo krijg je 160 pk en 403 Nm, de twinturbo variant doet het met 190 pk en 450 Nm. Die laatste neemt daarbij de taak van de 3-liter V6 over van de vorige generatie. Die beschikte over vlot wat meer kracht met 231 pk en 550 Nm maar was met z'n CO2-uitstoot van 250 g/km blijkbaar niet meer te rechtvaardigen.

rijtest-nissan-navara

De nieuwe viercilinder met 190 pk doet het namelijk met een CO2-uitstoot van 169 g/km. Dat scheelt wat bij het inschrijven natuurlijk.

Rustgevend sleuren

Of die V6 gemist zal worden? Misschien bij de zwaarste ladingtrekkers onder ons. Puur op rijgedrag alvast niet, want de nieuwe Navara rolt - voor een pick-up - opvallend geruisloos over de weg. Zeker in combinatie met de zeventraps automaat, die ook zijn werk doet in Infiniti-modellen. Want de manuele zesbak laat zich nog steeds bedienen via een vrachtwagenpook. Neem het van ons dan ook aan, overweeg de automaat aan te vinken in de optielijsten. Dat rijdt wat comfortabeler.

rijtest-nissan-navara

Het rijden zit dus snor, maar hoe zit het met het laadvermogen van de Navara? Wel, 3,5 ton mag je achteraan hangen en in de laadbak mag nog eens zo'n 1.000 kg die je handig kan vast hangen via een doordacht laadsysteem met klemmen.

Een stapje voor

Op het moment van schrijven beschikt Nissan België enkel over richtprijzen voor de Navara. Dat gaat dan over 28.350 euro voor de King Cab en 31.350 euro voor de Double Cab. Wat wel zeker is, dat is de 5 jaar of 160.000 km garantie die de Navara geniet. Voor Nissan valt de Navara namelijk onder haar 'Light Commercial Vehicle' line-up. Een tof voordeel waar je ook als particulier van kan genieten.

rijtest-nissan-navara

Concurrentieel met de Navara het opnemen tegen spul zoals de Ford Ranger, Toyota Hilux en Mitsubishi L200. Al mogen we ook de Volkswagen Amarok niet vergeten. Kwalitatief weet de Navara zeker zijn mannetje te staan tussen die werkpaarden. Meer nog, kwalitatief staat hij misschien - wegens de nieuwste - een stapje voor.

Conclusie

Nee, de nieuwe Navara is geen crossover geworden. Gelukkig maar. Wat het dan wel is? Een Zwitsers zakmes uit Japan met gigantisch veel gebruiksgemak en een aangenaam interieur om in te vertoeven. Kwalitatief gezien misschien wel de beste pick-up die we ooit hebben gereden en tig malen comfortabeler dan een camionette. Echter, wie in België koopt er een pick-up?

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
Ed Vandermeirsch 12:13
Portrait de Ed Vandermeirsch

Nissan is gekend voor betrouwbaar en degelijk. Edoch, de Navara blijft, voor mij althans, het lelijke eendje met de lelijke snuit. Ford Ranger en Toyota Hilux, beide ook goede keuzes, zijn beter vorm gegeven en zien er mooier uit. Ook het interieur (waaronder de seats) kan bij Nissan beter.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités