Een duizendje. Dat is waar Kia - en ook Hyundai - de afgelopen jaren druk mee bezig zijn geweest. Deze kleine driecilinder benzine zou het moeten gaan maken in de sterk concurrerende groep van kleine “groene” motoren.
Aaah, de Kia Cee’d. In 2012, toen de tweede generatie Cee'd op de markt kwam, een waardige underdog. De knappe Zuid-Koreaan die het de brute Europeanen het vuur aan de schenen legde. Wij als Europeanen stonden lang wantrouwig maar kunnen toch moeilijk ontkennen dat Kia een verdomd leuke lijn wagens heeft. Onze lieveling met voorsprong was alvast de Cee'd.
We introduceren geen nieuwe generatie maar een facelift. Het soort facelift in de categorie "wat-is-er-juist-nieuw-want-ik-zie-het-niet-hoor". Tjah, dat heb je met die tussentijdse opfrissingen in crisistijden. De bumpers kregen wat extra stoerheid mee en verder konden we dan ook niet echt iets nieuws bespeuren. Deze GT Line uitvoering ziet er behoorlijk sportief uit en in een ideale wereld heeft elke koper deze optie aangevinkt. Volgens ons dan toch.
Turbo en klaar?
Wat er wél nieuw is dat we je kunnen vertellen - met meer woorden - is de eerder vermelde 1.0 liter turbo-benzine motor. In de GT Line is die goed voor 120 pk en 172 Nm. Dat klinkt veel beter dan het werkelijk is. Aangezien je in de lage toeren amper vooruit geraakt is het letterlijk bijna stilvallen als je gaat opschakelen naar de tweede versnelling. De wagen duikt naar voor en je moet terug aan een tergend traag tempo toeren opbouwen. Als je dan eenmaal over die 3.000 tpm bent geraakt is de turbo op gang aan het komen en krijg je eindelijk die extra duw. Inhalen op de autosnelweg lukt dan weer beter dan verwacht. Reden? Op de snelweg rij je, met het verkeer mee, in zesde verzet rond de 3.000 toeren. Waar je dan weer genoeg vermogen ter beschikking hebt.
scoren op andere vlakken
Kia zegt dat deze 1.0 T-GDI 15% zuiniger is dan de 1.6 zonder turbo. De Eénliter stoot uiteraard ook weer een pak minder uit. Dat zal best zijn, in praktijk merken we daar toch niet al te veel van. Ons verbruik van 7,8 liter is duidelijk een pak hoger dan opgegeven, of zelfs dan wat wij hadden verwacht. Dit soort kleine motoren moeten harder werken voor alsmaar groter worden auto’s. Helaas doet het de ervaring van de voor de rest uitstekende Kia Cee'd een beetje verbleken.
Het interieur is knap vormgegeven, voorzien van een hoop knopjes maar deftig ingewerkt met gevoel voor kwaliteit en stijl. Hier heeft men duidelijk moeite gedaan. Een duidelijk verschil met de inspiratieloze Europeaanse hatchbacks. Rijden in de Kia is ook aangenaam en mits je niet te veel van hem vraagt kom je overal nog goed door de bocht ook. De ophanging is voor 90% van de potentiële kopers ideaal qua comfort en sportiviteit. Leuk detail, je kan de “zwaarte” van het stuur aanpassen in drie niveaus.
De 1.6 met DCT automaat is volgens ons dan nog steeds de beste keuze desondanks zijn prijs. Daar scoorde de 1.0 trouwens ook geen al te beste punten. Prijzen voor de Cee'd beginnen bij 17.340 euro; daarvoor heb je een 1.4 EcoDynamics met 100 pk. De duurste Cee'd is dus de Sense 1.6 DCT met 26.440 euro. De 1.0 zit qua prestaties in het midden en qua prijs... 23.340 euro. Dat is best veel en dat doet de mensen dan weer vergelijken met andere modellen. De CO2 uitstoot van 115 g/km is mooi maar we hadden na die jaren van ontwikkeling toch nog lager verwacht. Ford's EcoBoost is het meest vergelijkbare motortype en qua performance gaat die er toch mooi over. Dat geheel ter zijde.
Conclusie
Een kostelijke grap voor prestaties die op papier een pak indrukwekkender ogen dan ze in werkelijkheid zijn. Laten we de 1.0 even voor wat hij is dan heb je nog steeds een puike wagen met de juiste looks, knappe afwerking en je prima comfortabel van A naar B kan brengen.
Spécifications
Puissance | 120 pk |
---|---|
Transmission | 6-bak manueel |
Entraînement | voorwiel |
Poids | 1 129 kg |
Vitesse maximale | 190 km/h |
Prix du véhicule d'essai | € 25 500 |
Prix du modèle de base | € 25 350 |
0 à 100 km/h | 11.00 sec |
Consommation moyenne en essai | 7.00L/100km |
Capacité minimale du coffre | 380 L |
Émissions de CO2 | 115 g/km |
Taxe d'immatriculation | € 133 |
Taxe routière | 116 |
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter