“Is dat een Mini? Da’s eerder een Maxi!” Het is maar één van de vele reacties op de nieuwe Clubman die we afgelopen week te horen kregen. Ze hebben gelijk, deze generatie is allesbehalve Mini. Gelukkig slaat dàt enkel op het formaat...
Wist je dat de eerste clubman in 1969 geen grotere koffer had. Nee, de Clubman Saloon had een 11 cm langere neus. Later kwam er de Clubman Estate die wel een grotere koffer had. Die betekende helaas ook het verdwijnen van alle ander niet-reguliere Mini’s zoals bijvoorbeeld de Countryman en de Cooper S. Gelukkig is het voor de moderne Mini’s slechts een toevoeging aan het gamma geworden. Tot zo ver de korte geschiedenisles.
Ik ben groot?
Onze eerste reactie was dezelfde als die we deze week meermaals hebben gehoord. “Wow... dat is een grote kar geworden!” Met een lengte van 4,25 meter en 1,80 meter breedte klopt dat wel. Hoe dan ook, hij komt er mee weg, want het geheel ziet er knap vormgegeven uit en geen enkel lijntje is er te veel aan. Onze testwagen is voor één keer is geen full-option maar een basisversie. Enkel Xenonlampen, zetelverwarming en radio met display kreeg deze mee van huis. Voor 25.000 euro rij je naar huis met een leuk model. Of dat goedkoop is? Nee. Hoe je dat, of liever, hoe Mini dat kan goed praten? Door een sterke vooruitgang op vlak van kwaliteit en volwassenheid te garanderen. Dit slaat vooral op het interieur.
Het plastic Fisher Price-achtige van de eerste moderne Mini’s is volledig weg. De iconische (lees: gigantische) tachometer in het midden is verdwenen en het gehele interieur is nog steeds op en top Mini maar mét degelijkere materialen en zeer kwalitatief qua afwerking. Moederhuis BMW heeft de schroeven duidelijk nog eens aangedraaid. Die tachometer is vervangen door de “weergave-ring”. Een 270° ronde LED-cirkel die reageert op elke actie die je doet. De temperatuur instellen, van radiokanaal wisselen, telefoneren of parkeren... het ding laat zijn gekleurde LED’s lustig schijnen door de cockpit. Het is een speels detail en niet storend. Je kan deze ring gelukkig ook instellen naar je eigen voorkeur; "UIT" is dus ook een optie.
vijftienhonderd
Tijdens de testweek beviel de Clubman ons enorm op vrijwel alle vlakken. Dat we met een One D basisdiesel rondreden was geen jammere zaak. Deze nieuw ontwikkelde motor is de 85 Kw (116 pk) sterke 1.5 liter driecilinder diesel. Het is met een tijd van ruim 10 seconden 0-100 km/u zeker geen pocket rocket te noemen. Dat meegegeven, misten we eigenlijk geen extra pk’s. Voor de meeste onder ons zal de One D zeker voldoen. Wil je toch kunnen uitpakken met meer pk’s dan zijn de er nog de tweeliter’s: een Cooper D (150pk) en de Cooper SD (190pk). Die laatste topper is ook verkrijgbaar met een All4 vierwielaandrijving. De prijzen stijgen met de motorisaties sterk mee, opletten bij het configureren dus. Benzinemotoren zijn er ook, al kreeg je daar eerder al een impressie van.
Op de baan kunnen we niets dan lof spuien. De Clubman ligt stabiel op de baan en je hebt direct vertrouwen in zijn kunnen. Hij ligt ook niet meer zo laag op de grond als vroeger wat een voordeel is voor het overzicht op het verkeer. Het gezwinde go-cart gevoel dat Mini als niet geschreven slogan heeft is iets minder aanwezig maar het stuurgevoel is eigenlijk perfect. Dit zal voor niemand als te zwaar of te licht aanvoelen. Onze One D staat op kleine velgen, voorzien van winterbanden. Qua comfort was dit prima, alleen ietwat te veel rolgeluiden die de winterbanden steevast vergezellen. Wil je een sportievere One D creëren dan kies je voor grotere velgen met een lager profiel band. Het sturen zal dan nog directer worden, ten nadele van het comfort natuurlijk.
spullenhulp
Praktisch is de Clubman goed voor een koppel of een één-kind gezin. De koffer is met 360 liter niet erg groot. Over die koffer gesproken. De iconische split design deuren maken de Clubman af. Het zicht naar achteren toe is in het begin wat vreemd maar hinderde uiteindelijk eigenlijk niet. Die achterdeuren kan je automatisch laten opengaan vanop afstand, en dat ziet er geweldig uit. Wat opvalt is de dikte van die deuren... dik als kluisdeuren. En stevig zijn ze zeker, het dichtdoen vergde telkens een kordate handeling tot in het slot. Optioneel is er ook de sensor onder de achterbumper waar je met een simpele zwaai met je voet de deuren doet opengaan. Qua ruimte is het voor passagiers achteraan vrij goed. Ze hebben sinds deze generatie aan beide kanten een volwaardige deur voorzien. Een grote stap voorwaarts qua gebruiksvriendelijkheid maar het mist het cachet van dat extra halve deurtje toch.
Conclusie
Onze testweek met de Clubman was helaas sneller afgelopen dan we hoopten. We reden rond met het typische Mini gevoel dat toch net dat ietsje meer heeft op de rest van de markt. Het speelse zal niet iedereen aanspreken. De mensen die interesse hebben in een Clubman kijken naar vrijwel niets anders op de markt dan de Clubman, ze moeten enkel nog de motorisatie afwegen. De prijs zorgt er wel voor dat hij niet zo toegankelijk is en dus voor de meesten, helaas, nog steeds te duur is.
Spécifications
Puissance | 116 pk |
---|---|
Transmission | 6-bak manueel |
Poids | 1 320 kg |
Vitesse maximale | 192 km/h |
Prix du véhicule d'essai | € 25 400 |
Prix du modèle de base | € 23 740 |
0 à 100 km/h | 10.40 sec |
Consommation moyenne en essai | 5.80L/100km |
Capacité minimale du coffre | 360 L |
Capacité maximale du coffre | 1 250 L |
Émissions de CO2 | 99 g/km |
Taxe d'immatriculation | € 506 |
Taxe routière | 244 |
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter