Essai

Rijtest: Ford Mustang 2.3 EcoBoost (2016)

Hij ziet er stoer uit, is beschikbaar met een viercilinder en is zonder twijfel een meerwaarde in het straatbeeld. De Mustang kon ons bekoren met zijn opvallend Europees rijgedrag, al ligt het vermogen onder de kap niet altijd in lijn met zijn sportieve looks.

Een Ford Mustang op Europese bodem, vroeger ging er een complex invoerproces aan vooraf, vandaag staat hij gewoon bij een dertigtal zogenaamde FordStores in België. Een markt die volgens ons nog volledig open ligt. Want welk merk kan je een potente viercilinder of brute V8 aanbieden in coupé of cabrio voor een prijs van 40.000 euro?

Tri-Bar derrière

Gaat de Mustang daarom binnenkort op elke hoek van de straat staan? We hopen het voor Ford, maar we vrezen ervoor. Want net als de naam en de geschiedenis van de wagen zijn ook de looks nog steeds erg Amerikaans. Heel herkenbaar dankzij agressieve snoet en derrière met tri-bar lichtunits en scherp uitgesneden en gespierde zijlijnen. Smaken verschillen, maar hij ziet er stoer uit. Zeker als hij je onverwacht kruist op de openbare weg. Een verschijning die het huidige straatbeeld zal verrijken, want in België staat het aantal bestellingen al op 1.500 stuks. Alstublieft. We horen met België daardoor bij de Europese top.

Image
Rijtest: Ford Mustang 2.3 EcoBoost

Kort, snel en direct

De Mustang is in België (en Europa bij uitbreiding) beschikbaar in twee varianten met evenveel motoren: een Fastback of Convertible en een 2.3 liter EcoBoost of 5.0 liter V8. Wij reden de viercilinder in Convertible setup. Dat wil zeggen dat ons Magnetic-grijze exemplaar 317 pk en 432 Nm onder de kap krijgt (de 5-liter kan rekenen op 418 pk). Dat blok, hetzelfde als in de nieuwe Ford Focus RS, heeft directe brandstofinjectie, dubbele onafhankelijke variabele nokkenastiming en twin-scroll turbocharging.

Bij ons worden de 317 pk gekoppeld aan een zestraps manuele Getrag-bak, er is ook een automaat voor de liefhebbers met evenveel verzetten. Kijk wel goed naar de CO2-uitstoot van de Mustang, want het verschil tussen manueel (184 gram CO2) en de automaat (225 gram CO2) is aanzienlijk voor de Convertible. Het bewijs dat de automaat zijn tijd wat heeft gehad.

Image
Rijtest: Ford Mustang 2.3 EcoBoost

Opvallend Europees

De manuele bak liet zich verrassend aangenaam bedienen: kort, snel en direct. De sprint naar 100 km/u doet onze EcoBoost met zesbak in 5,8 seconden. Op papier lijkt dat snel, in de praktijk mis je de push die je verwacht bij een sportief model met 314 pk. Het vermogen lost de verwachtingen dus niet helemaal in van de snelle en agressieve looks. Wil je dat, dan kies je best voor de V8. Waar de Ford nooit in teleurstelt is het geluid in de hogere toeren. Reken verder op een verbruik van 10 liter per honderd kilometer, en dat was inclusief een pak kilometers op de snelweg.

Om op Europese bodem te slaan moest Ford wel wat veranderen aan de Mustang. Belangrijke technische wijzigingen zijn de MacPhersons vooraan en multilink met stabilisatorstang achteraan. Daardoor kan je de Mustang in verschillende rijmodi rijden: Normal, Sport Plus, Track, en Snow/Wet. Elke modus heeft zijn instellingen inzake gasrespons, stuurkracht en kalibratie van de stabiliteitscontrole.

Image
Rijtest: Ford Mustang 2.3 EcoBoost

Opvallend daarbij is hoe Europees de Mustang rijdt. We reden enkele jaren geleden de Chevrolet Camaro (toen het merk hier nog bestond) en het verschil kon haast niet groter zijn. Deze Mustang wil niet enkel rechtdoor rijden. Hij kan comfortabel cruisen op de autosnelweg en zich wegwijs maken in het Ardense landschap. Dat speelden de Amerikanen klaar door een nieuw subframe te ontwikkelen en de carrosseriestructuur wat stijver te bouwen. Rol- en windgeluiden zijn herleid tot het minimum en maken het allemaal erg aangenaam.

Image
Rijtest: Ford Mustang 2.3 EcoBoost

Get what you pay for

Binnenin kan de afwerking niet op tegen Europese premiummerken en dat hoeft ook niet. Ford weet hoe het straffe interieurs moet maken, kijk maar naar de Focus of Mondeo. Maar als je de Mustang zo scherp wil geprijsd houden moeten er keuzes gemaakt worden. Dat wil niet zeggen dat het Amerikaanse bucht is binnenin de Mustang. Integendeel, alles ziet er mooi uit, al zijn het harde plastieken. Het infotainment is van de nieuwe SYNC-generatie maar blijft in onze ogen niet heel straf in gebruiksvriendelijkheid. Het dashboard is ergonomisch gebouwd en de luchtvaartschakelaars zijn gewoon cool, ook al hebben ze geen meerwaarde ten aanzien van normale knoppen.

Het dak openen gebeurt automatisch, al moet je manueel wel even het dak uit het slot halen. Dat gaat dankzij een nieuw vouwmechanisme best snel en bergt zich snel op zonder bagageruimte in te pikken in de koffer.

Image
Rijtest: Ford Mustang 2.3 EcoBoost

Straf in dollars én in euro's

De wisselkoers tussen de Euro en Dollar staat niet op zijn scherpste punt aller tijden, maar Ford kan het zich nog steeds permiteren de Mustang erg scherp aan de man te brengen. Met een vanafprijs van 37.000 euro staat deze Mustang in zijn segment helemaal alleen aan de top. De Convertible is iets duurder, die kost je minstens 41.000 euro. Wie kiest voor de Mustang GT en dus een V8 onder de kap wenst, betaalt steeds 5.000 euro meer dan de 2.3 EcoBoost.

Interessant is dat Ford de Mustang standaard erg rijk uitrust en dat een optielijst beperkt is. Zaken als cruise control, achteruitkijkcamera, Automatische Xenon-koplampen of 19 inch velgen behoren tot de standaarduitrusting (volledige lijst met uitrusting).

Image
Rijtest: Ford Mustang 2.3 EcoBoost

Conclusie

De Ford Mustang is op Europees grondgebied en doet dat goed. Misschien beter dan gewoon goed zelfs. Het rijgedrag is véél Europeser dan we verwachtten en de prijs is om steil van achterover te vallen. Een 314 pk sterke Amerikaanse Muscle car die bereikbaar is voor een groot publiek in België, eindelijk is hij er.

Spécifications

Puissance317 pk
Transmission6-bak manueel
Entraînementachterwiel
Poids1 655 kg
Prix du modèle de base€ 41 000
0 à 100 km/h5.80 sec
Consommation moyenne en essai10.00L/100km
Capacité minimale du coffre332 L
Capacité maximale du coffre332 L
Émissions de CO2184 g/km
Taxe routière378

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter