Essai

Rij-impressie: Range Rover Sport SVR (2016)

Sportieve SUV's zijn geen nieuwigheid in autoland. Een hyperSUV, dat hebben we nog niet gezien. Tot nu. En hoewel je zou verwachten dat een merk zoals Porsche daarmee op de proppen zou komen is het niemand minder dan Land Rover. De duivel heeft een nieuw kind... dat door het leven gaat als Range Rover Sport SVR.

SVO, ofte: Special Vehicle Operations, de werkplaats van Jaguar/Land Rover waar je naartoe kan gaan als je jouw XJ hetzelfde gouden randje wilt geven als je Britse theekopjes of je de nood voelt om je Evoque af-fabriek fluostiftgeel te spuiten. Echter gaan ze ook een stap verder dan enkel maar 'personalisatietussenpersoon' spelen. Want SVO creëert - AMG-gewijs - ook haar eigen modellen. Denk maar aan de F-Type Project 7 en de F-Type SVR. De Range Rover Sport SVR, dat is echter een geval apart. In de goede betekenis van het woord.

Niet Zuid-Frankrijk, wel Nürburgring

Denk je Range Rover, dan denk je volgetankt en -gepropt met vier inzittenden in alle luxe naar het Zuiden van Frankrijk reizen. Met de SVR-variant moet je die stelling wat bijschaven, want bij SVO hadden ze maar één doel; de meest potente SUV op aarde maken. Een contradictio in terminis natuurlijk. Want hoe kan je 2,3 ton hoegenaamd sportief over de weg laten laveren? Wel, de jongens van SVO hebben blijkbaar een pact met de duivel gesloten om de wetten van de fysica te mogen negeren.

Image
 rijtest-range-rover-sport-svr-2016

Een container met de proporties van een Range Rover Sport zou namelijk niet zo viriel over de weg mogen laveren, toch doet 'ie het met teugen. Het is te zeggen, je moet vechten met elke bocht en vertrouwen op de elektronica dat je er heelhuids uit komt. Ruggenzweet binnenin, maar buitenaf zien omstaanders je 'vierwieldriftend' met een Range passeren. Alleen dat is al z'n kostprijs waard.

Range pur sang

Desalniettemin blijft de SVR moeite hebben om z'n gewicht en hoog zwaartepunt te verbergen. Nu, dat is een probleem dat je evenzeer bij pakweg de BMW X5 M vindt die evenveel kilo's meesleurt. SVO spreekt op de oppervlakten dus over 'de meest capabele performance SUV', tussen de lijntjes door valt goed genoeg te lezen dat het vooral rond lol moet draaien.

Image
 rijtest-range-rover-sport-svr-2016

Niet geheel onverwachts, want hoewel een 'sportmodel', verzaakt Land Rover de essentie niet. Hoezo? Wel, net zoals zijn minder naar de fitness gaande broertjes moet de SVR nog steeds comfortabel over de weg toeren en over offroad-capaciteiten beschikken. Een taak die hij met verve volbrengt. Ook al voel je dat dempers en vering over iets meer testosteron beschikken. De - toegegeven: prachtig ogende - kuipstoeltjes, die mogen ze van ons echter thuislaten, want tijdens lange ritten hunker je naar de sofa's die je in de reguliere Range Rover Sport krijgt. Het geheel voelt dus verre van hard aan, al heeft Range Rover nog een trucje onder de kap rusten.

God van de donder

Range Rover wist namelijk goed genoeg dat het potentiële cliënteel niet op zoek gaat naar honderdsten en tienden op circuit, wel naar een groot m’as-tu-vu-gehalte. En hoewel de SVR dat visueel niet meteen uitstraalt met z'n subtiel opengewerkt smoelwerk en stevige set einddempers - al is een Range Rover Sport in se altijd al opvallend - doet 'ie dat wel auditief. Onder de kap rust namelijk de 5-liter V8 benzine met supercharger die we het best kennen uit de F-Type R, goed voor 550 pk en 680 Nm. Al is het geluid nog des te indrukwekkender dan die cijfers.

Image
 rijtest-range-rover-sport-svr-2016

De Volvo XC90 mag met z'n koplampen dan wel hinten naar Thor, deze Range Rover ÍS de god van de donder. Want eenmaal in beweging ploft, gromt en knalt de uitlaat dat het een lieve lust is. Denk aan een leeuw die net ontwaakt uit zijn slaap omdat ze hem hebben wakker gepord. Totaal fout natuurlijk op een Range. Echter is het zo fout dat het stiekem terug leuk wordt.

Baas boven Duitser

Vraag is natuurlijk waarom je een gezapige Range Sport met V6 diesel zou laten staan voor deze opgefokte SVR. Wel, qua verbruik valt het alvast best goed mee. Het is te zeggen, hang je de Monegaskische hangjongere uit, dan is +20 liter per honderd kilometer geen onhaalbare kaart. Gebruik je hem echter zoals je elke andere Range zou gebruiken, dan daalt dat getal flink.

Image
 rijtest-range-rover-sport-svr-2016

Zo reden we op een rit van het circuit van Mettet, over Brussel in file richting Leuven naar Antwerpen een verbruik bij elkaar van 12,6 l/100 km. Een getal dat misschien nog wel lager zou uitvallen hadden we halverwege die Porsche Cayenne niet op z'n plaats moeten zetten. Kortom, neem in realiteit een gemiddelde tussen 12,6 en 25 liter, afhankelijk van je verslaving aan het uitlaatgeluid.

Plezier heeft zijn prijs

Wat dat moet kosten, zo'n Range Rover Sport op steroïden? 131.900 euro, alsjeblieft. Een smak geld waarmee hij zich boven concurrenten zoals de BMW X5 M (120.600 euro) en Mercedes-AMG GLE 63 4MATIC (114.587 euro) hijst maar wel mijlenver onder de prijs van de Porsche Cayenne Turbo S (173.272 euro) blijft.

Die laatste rijdt natuurlijk het snot voor de ogen van deze SVR maar ergens hebben we het gevoel dat je daar als eigenaar geen moer om geeft. Die Duitser is namelijk potent, de Brit is gewoon pure fun.

Conclusie

Een Jaguar F-Type R voor het gehele gezin, zo kan je de Range Rover Sport SVR omschrijven. In die zin dat er net zoals bij de F-Type snellere concurrenten zijn te vinden maar dat dit wel gecounterd wordt door bakken aan charisma. Een brok lol die eigenlijk thuis hoort in Dubai of Monaco. Niet dat dit Belgische klanten tegenhoudt, want op moment van schrijven heeft land Rover België al 50 exemplaren verkocht. En hoewel we die kopers ergens begrijpen, parkeren wij toch liever voor hetzelfde geld een Range Rover Sport diesel én F-Type voor de deur.

Image
 rijtest-range-rover-sport-svr-2016

Spécifications

Puissance550 pk
Transmission8-traps automaat
Entraînementvierwiel
Poids2 300 kg
Vitesse maximale260 km/h
Prix du modèle de base€ 131 900
0 à 100 km/h4.70 sec
Consommation moyenne en essai15.40L/100km
Émissions de CO2298 g/km
Taxe d'immatriculation€ 10 497
Taxe routière3 322

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter