Rij-impressie: Ford Focus RS (2016)

rijtest-ford-focus-rs-2016

Voor het 30e RS-derivaat tapt Ford kennis uit alle voorgaande modellen om tot het nec plus ultra te komen in de renstal. Een Focus RS met 350 pk, vierwielaandrijving en het circuit van Mettet tot beschikking? Zeg ons, waar ligt die sleutel!

Het hot hatch segment barst stilaan uit zijn voegen dankzij deelnemers over heel de wereld die maar al te graag een graantje willen meepikken. Het probleem zit hem daarin dat je jezelf moet differentiëren om nog opgemerkt te worden. Een trend die ze bij Ford gelukkig ook opmerkten. Want laat ons eerlijk zijn, anno 2016 is het niet genoeg meer om een grote spoiler achterop een hatchback te plaatsen. Het is dan ook daarom dat Ford al voor de lancering van de derde generatie Focus RS besloot om een bepaalde coolheidsfactor over het sprintkanon te smeren.

Dat uit zich in het betrekken van niemand minder dan Ken Block bij het ontwikkelingsproces. En hoewel niemand bij Ford er echt een duidelijk antwoord op wil geven is de kans groot dat Mister Gymkhana zelf het laatste gewichtje in het pro-kommetje van de weegschaal heeft geworpen om de Focus uit te rusten met een AWD-systeem. Inderdaad, na twee generaties Focus RS is het gedaan met de - toegegeven: knap staaltje technologie - Revoknuckle die de voorwielen in bedwang moet houden terwijl er +300 pk naartoe gesluisd wordt.

rijtest-ford-focus-rs-2016

Volgens Ford vehicle dynamics specialist - en tevens Vlaming - David Put zaten ze dan ook tegen het plafond met die technologie. Een oplossing werd dan ook gevonden in een AWD-systeem zoals we het kennen vanonder de Range Rover Evoque. Al is het wat oneerbiedig om te zeggen dat het één op één werd overgenomen. Onder de RS zit namelijk een systeem waar er achtereen een soort van T-constructie huist om het gevoel van achterwielaandrijving op te wekken. Met twee elektronisch gestuurde koppelingen (één voor elk wiel). In mensentaal; de RS kan tot 70% van zijn kracht naar de achterwielen sturen en die kracht achteraan nog eens tot 100% naar één wiel sturen.

Bovenhuids braver

Of het stopt bij dat AWD-systeem? Natuurlijk niet. Want ook het uiterlijk werd op punt gesteld. Het is te zeggen, de Blauwe Ovaal ging deze generatie niet voor de in-your-face-styling, wel voor een in de windtunnel geoptimaliseerde carrosserie die moet zorgen voor grip, downforce en nog wat grip. Het resultaat mag dan wel aerotastisch zijn, visueel is het een varken in trainingspak. Een varken met onderaan specifieke koelsleuven voor de remmen, dat dan weer wel. Maar goed, les goûts et les couleurs, daar kunnen we eigenlijk niet over discussiëren.

rijtest-ford-focus-rs-2016

Eenzelfde stelling die je kan opwerpen over het interieur. Want hoewel er voortaan enkele metertjes op het dashboard prijken (turbodruk, olietemperatuur en oliedruk), er twee joekels van Recaro-stoeltjes vooraan huizen en er vlak voor je neus een afgeplat stuurtje valt te vinden is het interieur verder vertrouwd Focus. Waarmee we doelen op het feit dat het best goed in elkaar steekt, maar dat de materiaalkeuze niet altijd op punt staat. Nu, niets mis mee in een Focus van 16.000 euro. In een RS-product van zo'n 40.000 euro daarentegen...

Als een pitbull achter de postman

Gelukkig koop je de Focus RS niet om te baden in luxe. Je koopt zo'n - liefst - blauwe vijfdeurs met spoiler achterop om knijterhard te gaan. Om dat te verzekeren lepelde Ford de 2.3-liter EcoBoost vanuit de Mustang en schroefden ze er een nieuwe twin scroll-turbo met een vrijer ademend inlaatsysteem op. Samen met wat andere tweaks is het resultaat goed voor 350 pk en 440 Nm (470 in overboost). Cijfers waarvan E46 BMW M3 eigenaars enkel maar van kunnen dromen.

rijtest-ford-focus-rs-2016

De prestaties op papier spreken dan ook voor zich. Een sprint naar de honderd wordt afgewerkt in 4,7 seconden en pieken doet de RS op 266 km/u. Inkt op papier dat Ford met verve weet te vertalen naar de weg. Want de Focus RS vliegt als een kanon de startblokken uit (dank u wel AWD), om te blijven trekken. Zelfs zonder moeite tover je cijfers op de snelheidsmeter waar de plaatselijke agent zijn blauw licht voor wilt aansteken. Dit gaat gezien de verpakking snel, zeer snel.

Lollige grip

Al is het niet zozeer de snelheid waar de Focus RS excelleert. Want laat ons eerlijk zijn, iedereen kan veel pk's in een schoendoos steken en rechtuit knallen. Nee, het is de balans in de bochten die je verplicht bovenop de glooiende berg even te bekomen. Ford is er namelijk in geslaagd om het AWD-systeem te gebruiken ten voordele van het rijgedrag, niet ten voordele van de veiligheid. Zwier hem van de éne in de andere bocht en je merkt de bijtgraagheid van de banden en de stuw van de kracht die naar de achterbanden gaat. Onderstuur? Waar?

rijtest-ford-focus-rs-2016

Een dikke pluim voor de ingenieurs is dan ook op z'n plaats. Naast enige fierheid, want ook Belgen zijn verantwoordelijk voor dat rijgedrag. Vier rijmodi zorgen voor een verschillend karakter. Van dagdagelijks gebruik tot de bekende Drift-modus en alles daar tussen. Die Drift-setting lijkt ons vooral een gimmick om jongeren aan te trekken en meteen ook de modus die er voor zal zorgen dat we geregeld een exemplaar in de sloot zullen terugvinden.

30, niet meer

Geen sloten te vinden naast het circuit van Mettet. Wel afloopvlakken en tien heerlijke bochten. Met een setje gloednieuw Michelin Pilot Sport Cup 2-banden eronder is het tijd om het blauw varken bij zijn nekvel te pakken in zijn Track-setting. Meteen valt weer op hoe gecoördineerd je de RS kan plaatsen in de bochten en de bakken vertrouwen die je terug krijgt. Op zich gevaarlijk, want je zou jezelf erdoor kunnen overschatten, maar dan nog trek je hem overal door.

rijtest-ford-focus-rs-2016

Een speelkameraad die je met zijn plofjes en geborrel in de uitlaat aanport om nog net wat sneller te gaan. Al moet je die snelheid ook kunnen afbouwen en daar kreeg de RS het na een 40-tal minuten misbruik toch moeilijk mee. Fading op de remmen op het lange recht stuk. Een vaststelling die ze bij Ford verklaren door het feit dat de performante Focus zo werd gebouwd dat de remmen 30 minuten hard circuitgebruik aankunnen en dan best wat afkoelen. Vrees echter niet, want voor de remmen beginnen te faden zijn de banden al lang op. Het blijft een dure hobby, circuitrijden.

Tussenin

Oké, de remmen krijgen het wat moeilijk na pakweg vier rondjes Nürburgring, is dat al? Nou, eigenlijk grotendeels wel. Want de rest is puur chicaneren. Zo staat het zitmeubilair iets hoger dan we graag zouden hebben en staan rem- en gaspedaal wat ver uit elkaar voor comfortabel Heel-and-toe'en. Verder krijg je belachelijk veel waar voor je geld. Als je jezelf over het feit kan zetten dat ze tegenwoordig 39.300 euro vragen voor een hot hatch bij Ford. Tel daar trouwens ook nog eens zo'n 3.590 euro bij als je opties wilt zoals een navigatie, die Recaro kuipzetels, achteruitkijkcamera, elektrische spiegels en cruisecontrol. De 149 euro die je nog moet betalen voor de aflevering bij je garage, die kan je er hopelijk vanaf discussiëren.

rijtest-ford-focus-rs-2016

Laten we dus gemakkelijkheidshalve spreken over 42.000 euro voor de Focus RS. Daar heb je bij Mercedes bijlange nog geen kale AMG A45 voor (49.973 euro). Wel op gelijke prijstred staat de Golf R (39.050 euro) tot je de optielijsten induikt natuurlijk. Onder de Ford - en van gelijk Hot Hatch-allooi - vinden we gerief bij Seat in de vorm van de Leon Cupra (34.100 euro) en de Honda Civic Type-R (34.500 euro). Het maakt dat de Focus RS wat tussenin zweeft. Want hij heeft de afwerkingskwaliteiten van die laatste twee, maar wel het kunnen van grotere jongens genre Audi RS 3 en Mercedes-AMG A 45.

Conclusie

Hooggespannen verwachting... die Ford ook helemaal heeft kunnen inlossen. De vijfcilinder mag dan de deur uit zijn, het AWD-systeem in combinatie met de viercilinder doen je dat na twee bochten al vergeten. Met een onbegrijpelijk hoog gripniveau en dagelijkse inzetbaarheid. Al is het belangrijkste dat Ford één ding niet heeft vergeten tijdens de ontwikkeling. Hot hatches moeten - ongeacht het aantal pk - een glimlach op je gezicht toveren. En de Focus RS trekt je mondhoeken even ver open als de grille op zijn eigen tronie.

rijtest-ford-focus-rs-2016

Specificaties

Motor

2.3 turbo benzine, vier-in-lijn

Puissance

350pk

Couple

440 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Transmission

vierwiel

Poids

1 599 kg

Vitesse de pointe

266 km/u

Prix de base

€ 39 300.00

0 à 100 km/h

4.70 sec

Rejet de CO2

175 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires (3)

Laisser un commentaire
Peter 22:06
Portrait de Peter

Super leuke auto om met te rijden fenomenale wegligging, ni normaal

Pat 22:31
Portrait de Pat

M140i Xdrive all the way!!!!!!!

Peter Van Acker 07:04
Portrait de Peter Van Acker

Vorig weekend met een RS mogen proefrijden. Met dank aan CIAC Gent. Fenomenale wegligging, prachtige sound, trekkracht en koppel meer dan voldoende aanwezig. Jammer dat de personeelskorting niet van toepassing is op Focus RS. Anders was de bestelbon reeds ondertekend....Alhoewel....

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités