Ooit waren we getuigen van een BMW 335d die een M3 uitdaagde voor een dragrace. Verloren zaak voor de 335d? Nee hoor... Deze dieselstoof is al jaren een niet te onderschatten vehikel uit de BMW stal. Tijd voor een test van de F31 generatie.
--- Laten we met het slechte nieuws beginnen: Helaas hebben we door jammere omstandigheden geen eigen foto’s kunnen produceren. Gelukkig vraagt de sociale media soms onze aandacht en hebben we toch nog enkele van die foto’s kunnen hergebruiken. De overige foto's zijn van zijn van de F31 330d wegens gebrek aan 335d persfoto's. Tot zover het slechte nieuws. ---
Geld moet rollen
Goed nieuws? BMW is all out gegaan bij het configureren van deze wagen. De 335d xDrive Touring heb je vanaf 54.400 euro, dit Saphirzwart-op-zwart exemplaar met knappe Individual Merino Amarobruine lederen interieur zet je thuis op de oprit voor 78.010 euro. Slik. Het moet wel één van de duurste niet-M 3 reeksen zijn ooit. Dat zijn behoorlijke cijfers en daar moet je dan wel iets voor terug krijgen, toch? Inderdaad en zo’n 335d heeft wel wat te bieden, in 4,5 sec van 0-100 km/h en een kracht waarmee hernemingen zeer snel zorgen dat je zeer ver over de acceptabele grens zit.
Verantwoordelijk is de 3.0 liter grote motor met dubbele variabele turbo’s. Die perst er 313 pk uit en - belangrijker - 630 Nm koppel. Link je dat blok aan de sublieme 8-traps automaat en vierwielaandrijving en je hebt één van de snelste stationwagens op de baan. Een echte 'sleeper'. De subtiele uitlaatpartij mocht iets meer 340i-stijl zijn met aan elke kant een einddemper, maar deze dubbel linkse uitlaat laat ook behoorlijk van zich horen, of was het de motor? We twijfelen nog steeds waar al die lage tonen toch vandaan kwamen...
40:60
De xDrive permanente vierwielaandrijving stuurt in een verhouding van 40:60 het vermogen naar de voor- en achterwielen. Dat zorgt ervoor dat je nog altijd het typische BMW-gevoel hebt. Let wel, het speelse kont-opzij zetten is er niet bij in zo’n xDrive. Stuur je hier naar links op volgas dan ga je ook effectief volgas naar links en trekken de voorwielen je exact naar waar je wenst te gaan terwijl de achterpartij zoveel mogelijk koppel opsoupeert . Driften -het woord is gevallen- staat niet in zijn woordenboek. Natuurlijk kan alles in extremis maar we hadden ook zonder drifterijen 'freude am fahren' bij de vleet. De 600 euro kostende Adaptieve M Sportophanging is een ideale toevoeging op dit model. Qua prijs valt het nog behoorlijk mee en het is een groot verschil tegenover de normale ophanging. Sportieve chauffeurs moeten dit zeker overwegen.
Interieur
Dat gaat al even mee maar blijft voorlopig nog zeker bij de tijd. Ergonomisch top en qua indeling van knoppen nagenoeg perfect. Het zitmeubilair is sportief en dus vrij hard. Op de autostrade vangen de schokdempers alles prima op. Een uitstekende combinatie voor alledaags gebruik want te zachte zetels kunnen eerder een last worden op lange ritten. Snelwegvreters gaan hier blij mee zijn. Kofferruimte is ook belangrijk en dat zit ook goed bij de 3 touring. Met 495 liter en maximaal 1.500 liter niet super maar wel een bruikbare indeling en platte laadvloer. Je passagiers achterin hebben het ook goed, zacht genoeg die zetels en voldoende ruimte voor lange benen. De daklijn is wel iets lager dan je zou verwachten, best even uitvoerig testen dus.
Blik op het blik
Om terug te komen te komen op het exterieur. Je kan je natuurlijk behoorlijk laten gaan. Het start bij de keuze uit vier uitrustingspacks: Advantage, Luxury, Sport en M Sport. De door ons geteste wagen is de M Sport met wat extra’s. Binnen de zwarte sierlijsten t.w.v. 600 euro. Het bruin merino-lederen interieur? 2.800 euro. Dat is in vergelijking tot andere merken nog betaalbaar maar het telt allemaal snel op. Verder nog tal van elektronische gadgets en dan zit je dus aan die 78.000 euro.
BMW Versus DIE ANDERE
BMW is de enige die een dieselmotorisatie aanbied met een vermogen van ruim 300 pk. Audi’s A4 Avant 3.0 TDI quattro tiptronic heeft 272 pk. Mercedes, met de C 250d 4Matic slechts 204 pk. Wil je de sportiefste diesel aan de beste prijs, dan sturen we je door naar de BMW-dealer.
conclusie
Zo'n wagen die je na één keer rijden meteen privé wilt aanschaffen. Echter moet je wel over het kapitaal beschikken. De gelukkigen die het geld wel op tafel kunnen leggen zullen ongetwijfeld tevreden zijn van wat de 335d Touring xDrive te bieden heeft. Een puur rijgenot op dieselkracht waardoor je overladen wordt met koppel. Je kan hem heel sec en braaf uitrusten of supersportief, zonder iets te veranderen qua performance algemeen. Stiekem de meest complete 3 Reeks-uitvoering op de markt.
Spécifications
Puissance | 313 pk |
---|---|
Transmission | 8-traps sportautomaat |
Entraînement | vierwiel |
Poids | 1 695 kg |
Vitesse maximale | 250 km/h |
Prix du véhicule d'essai | € 78 010 |
Prix du modèle de base | € 54 400 |
0 à 100 km/h | 4.90 sec |
Consommation moyenne en essai | 8.50L/100km |
Capacité minimale du coffre | 495 L |
Capacité maximale du coffre | 1 500 L |
Émissions de CO2 | 148 g/km |
Taxe d'immatriculation | € 879 |
Taxe routière | 953 |
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter