Dat de Auto van het Jaar nog een staartje krijgt. Letterlijk. Want Opel brengt de Astra nu ook naar het publiek als 'Sports Tourer', Duits voor meer kofferruimte. Waardoor we meteen een reden hebben om de nieuwe 1.6 BiTurbo eens goed aan het fluiten te zetten.
De Astra, een even gevestigde waarde als pistolets op zondag of ochtendfiles op de Brusselse ring. Voor de Sports Tourer gaat dat verhaal zelfs nog wat verder. Want hoewel niet altijd die naam op z'n borst gespeld, biedt Opel al tien generaties lang haar stationwagen aan, denk maar aan de Kadett destijds. En hoewel stationwagons steeds meer het pad moeten ruimen om plaats te maken voor crossovers, blijft Opel geloven in de 'Astra met grotere koffer'.
Twee paardenharen
Die extra ruimte merk je natuurlijk achteraan, het kan soms logisch zijn. Al kan je Generatie J (lees: de vorige) perfect inwisselen voor Generatie K (lees: de nieuwe) zonder te moeten inboeten aan garageruimte. Want het generatieverschil scheelt in totale lengte zo'n twee dikke paardenharen. Je buren zullen des te meer hun blik laten vallen op de styling.
Want doet de vijfdeurs het nog met een ietwat raar gevormde C-stijl die het dak laat zweven, dan lijnt het op de Sports Tourer allemaal een stukje beter. Zonder daarbij te moeten inboeten aan aerodynamica. Straf werk alvast daar in Rüsselsheim. De derrière boet dan weer wel wat in aan karakter. Met wat kwade wil zou je er zelfs een Toyota Auris Touring Sports in kunnen zien. Op zich niets mis mee, wel wat anoniem.
Gesunder Rücken
Voor de buitenkant hoef je dus geen nieuwe lintmeter aan te schaffen, binnenin is er stevig wat meer ruimte beschikbaar. De extra centimeters vliegen om de oren bij de uitleg van Opel en wij kunnen enkel maar beamen. Zowel voor als achter is hoofd-, been en personal spaceruimte uitvoerig aanwezig. De koffer, die slikt dan weer 80 extra liters met de generatiewissel. Waardoor 'ie tot 1.630 liter kan slikken.
Belangrijker dan die extra schouderhaarruimte is het feit dat de Sports Tourer het interieur van de reguliere Astra overneemt (wederom: logisch). Daardoor beschik je over een modern vormgegeven dashboard met alle hipste gadgets in het infotainmentsysteem genre Apple CarPlay en - belangrijker voor een volwassen publiek - zitmeubilair dat goedgekeurd werd door Aktion Gesunder Rücken (AGR). Aktion watte? Wel, AGR is een associatie van Duitse doktoren die vecht tegen rugklachten in de wereld. Als je weet dat één tiende van de ontwikkelingskost van de Astra naar de stoelen ging, dan begrijp je waarom Opel zo fier is op die AGR-goedkeuring.
Pk's liggen niet meer onder de stoel
Dat de Astra stevig op dieet geweest is steekt Opel ook niet echt onder haar AGR-gekeurde stoelen of banken. Tegenover de uittredende Astra Sports Tourer staat de nieuweling minstens 110 kilogram lichter op de weegschaal. Een getal dat - afhankelijk van uitvoering en motorisatie - kan groeien (krimpen?) tot 190 kilogram. Neem nu de 1.6 CDTI BiTurbo die we onder handen namen, de topdiesel. Die legt met opties zo'n 1.400 kg in de schaal. Heus niet slecht.
Hetzelfde hebben we over het blok te zeggen. Want hoewel je initieel hunkert naar een tweeliterblok in het vooronder kom je al snel tot het besluit dat de gloednieuwe 1.6 dat blok op elk vlak overklast. Ook al moet hij 5 pk's thuis laten liggen is de gehele vermogensafgifte vloeiender, pittiger én een stuk minder agrarisch. Na de 1.0 driecilinder die eerder werd gelanceerd bewijst Opel nog maar eens met deze 1.6 BiTurbo dat de tijden van pk's zoeken onder de stoelen stilaan achter ons liggen.
Pimp my Watt?
De souplesse van het blok draagt zich spijtig genoeg niet altijd over op de andere componenten van de Astra. Zo is de manuele zesbak - hoewel stukken beter dan voordien - nog steeds geen messcherp stukje techniek en durft de voortrein wel eens moeilijkheden hebben met het neerzetten van de kracht en het opvangen van de Belgische bobbels. Nu, slecht is het zeker niet, verre van zelfs, maar een nieuwe benchmark wordt er niet neergezet op rijdynamiek.
Achteraan pakt de Astra (behalve bij de instapmotoren) uit met een torsieas met Watt-stangensysteem. In mensentaal: een gepimpte torsieas die de voordelen daarvan (compacte afmetingen, lager gewicht en minder wielvluchtverlies) koppelt aan beperkte zijwaartse buiging die je krijgt van een multi-link. Klinkt vooral als stoere taal en in de realiteit zal 90 procent van de klanten het verschil niet voelen. Zij het dat dit 'gewatt' bijdraagt aan de politiek correct afstelling van de Astra Sports Tourer. Waardoor je uiteraard ongeveer iedereen op de aardbol zal kunnen bekoren zonder echt tegen de borst te stoten.
Ogen en sterren
Opel had dan ook niet als doel om rijdynamisch de concurrentie achter zich te laten. Laat ons tenslotte eerlijk zijn; in de file heb je niet veel aan een sportief afgestelde ophanging. Wel streven de Duitsers er naar om een plethora van technologie aan te bieden voor een betaalbare prijs. Tech die je soms zelfs niet bij de concurrentie kan krijgen. Denk dan aan OnStar (jouw persoonlijke Opel-assistent), Opel Eye met verkeersbordherkenning, rijstrookassistent, noodstop, led-koplampen vooraan en de integratie van Apple CarPlay en Android Auto.
Al valt er ook op - op het gezicht - simpeler technologie te rapen zoals zetelverwarming achteraan en zetelkoeling vooraan. De ingewanden van de koffer, die krijgen dan weer een resem simply clever opbergmethoden en haakjes om je hebben en houwen veilig te transporteren. Daarvoor koop je tenslotte de stationwagen, niet?
Avondwerk
Renault Mégane GrandTour, Volkswagen Golf Variant en Seat Leon ST, maar een kleine greep aan het stationwagenaanbod in het C-segment. Waar de Astra Sports Tourer zich positioneert? Wel, daarvoor ga je best enkele avonden neerzitten met alle prijs-en optielijsten bij de hand. Puur gevoelsmatig kunnen we meegeven dat de Duitser meer dan deftig in elkaar zit geschroefd, maar onder navelhoogte binnenin wel eens durft zondigen aan net iets te harde plastiek. Waardoor je niet kan spreken van een rechtstreekse concurrent van de premium Duitsers (lees: Audi A3 Sportback en consorten).
Spreken we prijzen, dan verlaat je de Opel-dealer met een Astra Sports Tourer 1.4 ECOTEC als je 18.825 euro achterlaat. Ga je aankleden, dan kruip je eerder richting de 22.000 euro. Onze Innovation-uitvoering met 1.6 biturbodiesel kost minimaal 27.225 euro. Geen hoofdprijs, wel conform de concurrentie gezien de uitrusting en prestaties.
Conclusie
De ideale schoonzoon met extra broekzakken, deze Astra Sports Tourer. Waardoor er geen greintje hanenkam op het hoofd of verborgen erogene piercing en ticket van een concert voor Bazart valt te bespeuren in die broek. Over 'durf', durven we dus niet meteen spreken, wel over kwaliteit en veiligheid. En laat dat nu net factoren zijn die potentiële klanten over de streep kunnen trekken. Kortom; een student eersteklas, die misschien net iets meer op café had mogen gaan...
Spécifications
Puissance | 160 pk |
---|---|
Transmission | 6-bak manueel |
Entraînement | voorwiel |
Poids | 1 395 kg |
Vitesse maximale | 220 km/h |
0 à 100 km/h | 8.90 sec |
Consommation moyenne en essai | 7.20L/100km |
Capacité minimale du coffre | 540 L |
Capacité maximale du coffre | 1 630 L |
Émissions de CO2 | 109 g/km |
Taxe routière | 0 |
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter