Essai

Rijtest: Ford Mondeo Vignale

Met de Mondeo Vignale richt Ford hun pijlen op de hogere middenklassers van de Duitse merken. Maar zijn wat betere materialen en een ander likje verf de hogere prijs eigenlijk wel waard?

Ford wil de Vignale meer maken dan een neusje-van-de-zalm-Mondeo, ze willen een heuse ervaring creëren. Zo moet je zo’n Vignale model (momenteel beschikbaar op de Kuga, S-Max, Edge en deze Mondeo) bestellen in een Vignale Lounge, word je geholpen door een persoonlijke Vignale Relationship Manager met een verse Nespresso koffie.

Je krijgt zelfs een apart telefoonnummer voor 24 uur op 24 klantenondersteuning, je wagen wordt thuis opgehaald én krijgt bij elke afspraak een gratis carwash beurt. Als je even afgedwaald bent in dit luxe paradijs, ja, we hebben het nog steeds over een Ford Mondeo.

Image

Diezelfde Mondeo waar er maar liefst 4 miljoen van zijn gemaakt in wijlen Ford Genk wilt zich nu met deze Vignale-editie hoger plaatsen dan zijn voorgangers en mindere broeders. Gericht op kopers die iets meer comfort en luxe willen maar toch niet de grootste portefeuille hebben, kunnen nu ook terecht bij de blauwe ovaal voor meer chrome, zachtere zetels en speciale koetswerkkleuren.

Onze Mondeo ziet er in deze Vignale-uitvoering dan ook wel best fraai uit: een zachte bruine kleur, blinkende 19 duims velgen, de hexagonale grille en de full LED koplampen. Samen met de chromen accenten, de grote Vignale-badge en de dubbele uitlaatmonden is het al vlug duidelijk dat je hier met geen instapversie te maken hebt.

Image

afdrukken maar

Eenmaal gezeteld in de eveneens hexagonaal uitgevoerde stoelen word je vlug met je neus terug op de realiteit gedrukt. Voor minimum 37.600 euro (catalogusprijs, incl. btw) krijg je niet alleen een hard plastic dashboard dat heel gevoelig is voor vingerafdrukken maar ook nog niet eens een elektrisch verstelbare passagiers stoel.

De digitale tellerpartij is ook ietwat ongemakkelijk vormgegeven en laat zich niet altijd even vlug besturen door de knoppen op het stuur. Het navitainment-systeem is ook niet altijd even snel en even mooi vormgegeven als we zouden willen voor die prijs.

Image

Motorisch en technisch krijgt de Vignale geen wijzigingen tegen over de Trend en Titanium modellen. Wij reden de ultieme 180 pk sterke 2.0 TDCi die alle kracht naar de vier wielen stuurt. Samen met het geluidswerend glas en het actieve noise canceling systeem met drie microfoons maakt deze diesel van onze Vignale een ideale kilometervreter.

De Mondeo kan met zijn 180 pk, 400 Nm echter maar een tijd neerzetten van 9,3 seconden vanwege zijn 1.528 kg. Ophouden doet hij pas bij 221 kilometer per uur. Sturen gaat zwaar maar accuraat. Rijden doe je op dezelfde veren als de gewone Mondeo, al waren onze schoenen een paar maten groter. Desondanks de 19 inch lichtmetalen velgen werden oneffenheden in het wegdek aangenaam weggefilterd.

Image

met zachte voet

Aan de tandwielen van al dit geweld zien we Ford’s Powershift automaat terug die zonder gemor door alle zes versnellingen gaat, als je een rustige voet hebt natuurlijk. Bij plankgas schakelt de automaat liever eentje naar beneden dan het gigantische koppel in de lage toerentallen te gebruiken en laat ook net niet vlug genoeg zijn versnelling los.

De Vignale Lounge uit je dichtstbijzijnde FordStore uitstappen met een bestelbon kan je vanaf 37.700 euro. Onze Mondeo eindigt met wat extra vinkjes op de optielijst een ruwe 7.000 euro hoger.

conclusie

Image

De Mondeo Vignale is een geval apart. Qua rijden kan hij niet concurreren met een 3 Reeks, qua comfort niet met een C-Klasse en qua technologische snufjes niet met een A4. Allemaal vergelijkingen die vlug zijn gemaakt als we naar de prijs kijken. Aan de andere kant rij je wel niet met de zoveelste donkerblauwe 3 Reeks rond op de baan én kan je de onderhoudskosten wel uitdrukken in euro en niet in ‘stukken van mijn lijf’. De extra diensten zoals het ophalen en de carwash kunnen ook een beslissende factor zijn voor diegenen wiens agenda amper een leeg vakje heeft.

Spécifications

Puissance180 pk
Transmission6-bak sequentieel
Entraînementvierwiel
Poids1 582 kg
Vitesse maximale221 km/h
0 à 100 km/h9.30 sec
Consommation moyenne en essai6.30L/100km
Capacité minimale du coffre540 L
Capacité maximale du coffre1 446 L
Émissions de CO2138 g/km
Taxe d'immatriculation€ 746
Taxe routière485

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter