Een break op hoge pootjes, met voor de vorm wat kunststofbeschermonderdelen. Kan dat bekoren?
Ook bij de nieuwste generatie Passat hoort een Alltrack-versie. De omgebouwde Passat Variant komt een stukje hoger van de grond te staan, een kleine drie centimeter om precies te zijn. Daarbij wordt hij standaard uitgerust met vierwielaandrijving, voor wie écht even van de weg wil gaan. Maar die vierwielaandrijving zorgt ook voor andere voordelen. Zo levert de 4Motion aandrijving extra stabiliteit aan de breakversie van de Passat en wie kan daar nu wat op tegen hebben?
Over de kleurenstelling van onze testwagen heeft alvast iedereen een mening. Ondergetekende kan hem wel smaken in dit originele kleurtje dat heel wat bekijks trekt. Het vermindert ook wat de aandacht voor de kunststof onderdelen die deze Passat een stoerder uiterlijk moeten geven.Doe toch even je best en let op de zwarte randen rond de wielkasten en onder de voor- en achterbumper. Om het geheel wat sjieker te maken dan je bedrijfsterreinwagen kleefden de ontwerpers her en der ook wat chroomstrips onder de bumper. Ook de chroom dakrails zitten in de basisuitrusting van deze Alltrack.
veilig de berg af
Voor de Alltrack-vierwielaandrijving zorgt de Haldex koppeling van de vijfde generatie. Die is elektronisch gestuurd en zorgt automatisch voor de koppelverdeling tussen beide assen. Met het optionele Dynamic Chassis Control krijg je nog de extra filtering van de oneffenheden in het wegdek cadeau, nuja, de optie kost je 1.100 euro. Mits aantikken van de offroad-stand in de boordcomputer zorg je er ook voor dat de Alltrack en zijn DSG-versnellingsbak zich als een echte offroader gaan gedragen. De DSG6-bak krijgt dan kortere verhoudingen en tot 30 km/u kan je de Hill Descent Control inschakelen om je veilig van die ruwe berg af te begeleiden.
Verder maakt die combinatie van ophanging en vierwielaandrijving de Alltrack tot een stevige en stabiele auto. Dat was de Passat Variant al, maar deze Alltrack doet er nog een schepje bovenop.
alleen 4x4
Wel is het zo dat wie alleen maar op zoek is naar een verhoogde Passat, met een iets comfortabeler uitzicht op de weg, op zijn honger blijft zitten. Standaard wordt deze Alltrack met vierwielaandrijving aangeboden, wat de basisprijs verhoogt ten opzichte van een tweewielaangedreven concurrent. Want deze Alltrack mag dan wel voorwielaangedreven zijn als de situatie het toelaat, je draagt het hele systeem toch altijd met je mee.
conclusie
Deze Passat Alltrack moet de klanten verleiden die op zoek zijn naar de perfecte combinatie tussen de ruimte van een Variant en het kunnen van een SUV, zonder diens grootse uiterlijk mee te nemen. Dat de basis van deze Alltrack zowat de grootste break in zijn klasse is, is mooi meegenomen. De Alltrack mag dan ook pronken met alle voordelen van de Variant, al tel je er wel een stevig bedrag voor neer.
Spécifications
Puissance | 150 pk |
---|---|
Transmission | DSG-6 automaat met dubbele koppeling, 6 versnellingen |
Entraînement | vierwiel |
Poids | 1 670 kg |
Vitesse maximale | 205 km/h |
Prix du véhicule d'essai | € 50 000 |
Prix du modèle de base | € 37 900 |
Émissions de CO2 | 130 g/km |
Taxe routière | 0 |
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter