Essai

Rijtest: Seat Ibiza SC Cupra manueel (2016)

De Ibiza Cupra stond altijd in de schaduw van zijn groter broer Leon Cupra. Met een technisch geplaagd blok, enkel een automaat en weinig grip liet 'ie weinig indruk na bij zijn concurrenten. Gelukkig werden de Spanjaarden op tijd wakker en lepelden ze een sterkere 1.8 in het vooronder, met handbak. Technische updates om van te smullen?

De essentie aanpakken, we zijn het niet altijd gewoon van Zuiderse landen. Al heeft het feit dat de facelift van de Ibiza Cupra niet meteen zichtbaar is veelal te maken met het economisch klimaat waarin Seat vertoeft. Daarom ook dat de visuele tweaks zich beperken tot de obligatoire led-achterlichten. Verder blijven de hoogglans zwarte ornamenten staan en ziet de Cupra er net iets dikker uit als zijn regulier broertje. Met dank aan de mooi ogende centrale uitlaat (die dan weer wel knullig iets te zichtbaar twee kleinere exemplaren herbergt).

Image
rijtest-seat-ibiza_cupra-2016

Binnenin vind je een nieuw stuur terug en werd er Full Link-technologie geïnstalleerd met beter aanraakscherm. Het stuur ligt prima in de hand en is makkelijk in hoogte en diepte te verstellen. Het infotainmentsysteem doet zijn job en is duidelijk in werking. Verder heb je nog een leuk ontworpen versnellingspook en ziet alles er gewoon erg degelijk en kwalitatief uit. Maar het is allemaal wat saai voor een hot hatch. Geen enkel element in het interieur (op stuur en pook na) doet je herinneren aan de 192 pk die je onder de kap hebt. Het kon eender welk VAG-product zijn. Voor Seat, een merk dat zich positioneert met "Emotie" is er alvast weinig van dat gevoel terug te vinden in het interieur.

Image
rijtest-seat-ibiza_cupra-2016

Snelle Spanjaard

Onder de kap hebben ze gelukkig wel aan die Emotie gedacht. De 1.4 TSI die olie zoop en niet echt kon uitblinken met zijn betrouwbaarheid wordt vervangen door een 1.8 turboblok. Kenners van de Volkswagen Group weten natuurlijk dat dit naar analogie is met de Volkswagen Polo GTI. De 400cc extra longinhoud doet het vermogen stijgen naar 192 pk en 320 Nm. Vooral op koppelvlak een merkbare stijging, want 70 Nm meer, dat is best stevig. Daarnaast is dit de krachtigste productie-Ibiza ooit. Al moet het beste nog komen...

De 1.8 TSI valt namelijk te koppelen aan een handbak. Waardoor je niet meer verplicht met DSG moet rondtoeren in de Cupra. Eindelijk. Het blok laat zich graag rijden en heeft een breed toerenbereik waardoor de Ibiza altijd ergens vermogen vindt om je naar voor te trekken. Wie een sprintje inzet merkt evenwel een wispelturige voortrein op tijdens een snelle, herneming. Vind je wel grip, dan neemt de sprint naar 100 km/u nog maar 6,2 seconden in beslag.

Image
rijtest-seat-ibiza_cupra-2016

Adaptieve Spanjaard

Maar de Spanjaarden hielden het niet enkel bij een ander blok en handbak voor deze Ibiza, ook het onderstel werd aangepakt. Dat is voortaan adaptief, net zoals de besturing. Dat nieuwe onderstel is 10% stijver en 10% comfortabeler geworden. Dat het verschil tien procent is, daar zullen we ze geloven op hun woord, wat we alleszins wel kunnen zeggen is dat hij echt comfortabel is - zowel in de standaard als sport modus - op oneffenheden in de weg. Maar wie wat sneller in de bochten duikt merkt ook een erg goed sturende auto op die nog leuk klinkt ook. Dat maakt deze Ibiza SC Cupra vooral een mooie allrounder.

Image
rijtest-seat-ibiza_cupra-2016

Betaalbare Spanjaard

Als je interesse hebt in zo'n Ibiza Cupra, dan kan je vanaf €21.705 beginnen shoppen - voor 192 pk is dat niet het zotste geld. Al ben je bij Ford evenveel kwijt voor de Fiesta ST. En die speelt toch nog een niveautje hoger.

Conclusie

Seat moet werken met de beperkte middelen dat het merk krijgt. Des te mooier is het dat ze blijven geloven in snellere varianten van hun producten, zoals deze. Een mooi ogende auto - voor sommige al gedateerd - die ons inziens vooral binnenin wat inspiratie mist. Onder de kap een mooie combinatie van vermogen en koppel dat heel gewillig en snedig door de bochten wil gaan. Dankzij zijn scherpe prijs krijg je veel hot hatch voor elke gespendeerde euro, al blijft daar steeds die Ford Fiesta ST om de hoek loeren.

Image
rijtest-seat-ibiza_cupra-2016

Spécifications

Puissance192 pk
Transmission6-bak manueel
Entraînementvoorwiel
Vitesse maximale235 km/h
Prix du véhicule d'essai€ 23 025
Prix du modèle de base€ 21 705
0 à 100 km/h6.20 sec
Consommation moyenne en essai9.00L/100km
Capacité minimale du coffre292 L
Capacité maximale du coffre938 L
Émissions de CO2145 g/km
Taxe routière0

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter