We konden de grenzen van de nieuwe Ford Focus RS al op het circuit van Mettet aftasten en keken toen al uit naar een langere ontmoeting op de openbare weg. Die hebben we nu achter de rug. Zes dagen lang waren we onderweg met de blauwste hot hatch op de markt.
Vergeet sportwagens, lach eens goed met limousines die zware motoren meezeulen; het Hot Hatch-segment is waar je vandaag de dag moet zitten. Want zowat elk merk met een hatchback, heeft daar ook van een gepeperde variant in het vak zitten. De meest volledige op de markt vandaag is deze Ford Focus RS. Niet alleen op papier, ook op de openbare weg.
nummer drie
In de geschiedenisboeken van Ford zijn er RS-modellen in overvloed. De Focus RS, die begint aan zijn derde generatie. En waar één en twee de kaart van de voorwielaandrijving trokken (betaalbaar snel, weet je wel) gaat de derde aan de vierwielaandrijving. Een evolutie die nodig was, want de pk-aantallen werden te groot en de concurrentie te straf. Al zou de betrokkenheid van ken Block er ook één en ander mee te maken hebben...
Feit blijft wel dat ze niet voor een gemakkelijkheidsoplossing gaan. Geen standaard Haldex met sper, wel een aandrijving die tot 70 procent van het vermogen naar de achterwielen kan sturen - in tegenstelling tot de standaard 50/50 verdeling van een Haldex-ophanging. Nog straffer is dat de achteras over twee koppelingen beschikt waardoor al het vermogen op de achterwielen naar één enkel wiel gestuurd kan worden. Een systeem dat stiekem gelijk is aan dat van de Range Rover evoque maar zich wonderwel onder deze performante hatch laat gieten.
eentje minder, meer plezier
Die nieuwe aandrijving zorgt voor de heerlijke manier waarop Ford de volle 350 paarden richting de wielen stuurt. Je las het goed. Een hot hatch Ford met 350 pk. Nog straffer is dat ze het blok koppelen aan een manuele zesbak zodat je ook nog eens zelf kan soppen. Zoals we zeiden, je moet echt opvallen in dit segment - en het is Ford gelukt. Het vermogen komt uit de 2.3 liter viercilinder die we kennen uit de Mustang. Dat wil zeggen dat de RS een cilinder verliest tegenover vroeger. Iets dat puristen zullen vervloeken, maar wat Ford goed maakt door het blok te re-engineer'en zodat het graag in toeren gaat - tot 6.800 rpm - en samen werkt met een uitlaat die voor het nodige kabaal zorgt.
Want hoe kinderlijk het ook is, bij het lossen van het gas spuwt de RS wat extra benzine in de uitlaatlijn waardoor er heerlijke plofjes ontstaan. Hoewel dus een cilinder minder aan emotie geen gebrek. Enkel zonde dat je bij het starten van de Focus telkens weer de auto in de Sport-modus moet zetten. Want anders blijft de benzine braaf in de leidingen zitten en is er dus geen geknetter achteraan.
Verstopperknop
Die sportmodus is één van de vier die er beschikbaar zijn. Er is Normal, Sport, Track en Drift. De eerste is overbodig omdat de Sport hetzelfde doet maar beter. Track en Drift zijn de iets extremere instellingen. Dan verlies je bijvoorbeeld wat van de tractiecontrole en kan je de RS in de bochten gooien. Een grote drifter zal het nooit worden, daarvoor blijven de systemen zich te veel moeien. Maar wie op het gas gaat staan in de bocht voelt de Focus eerst oneindig lang grip houden, dan wegschuiven op z'n vooras om dat meteen te counteren door de achterkant wat uit te laten breken.
Het resultaat is een evenwichtig rijgedrag zonder steenhard aan te voelen trouwens. Een snelle sprint naar 100 km/u, die trouwens in 4,7 seconden geklaard is, start je in de drift-modus al schuivend op de vier wielen tegelijkertijd. De RS beschikt ook over een Launchcontrol. Die optie zit wat verstopt en zal zeker zijn effect hebben op de houdbaarheidsdatum van handbak en vierwielaandrijving. Hopen plezier dus. Een speeltuin op wielen zeg maar, te gebruiken in een andere speeltuin - liefst op privégronden.
Visueel blijft het een opvallende verschijning. Een beetje de Cowboy Henk van het gamma. Ziet er bruut uit met zijn smurfblauwe lakkleur, dikke spoiler, uitlaatpijpen waar je een vuist in kwijt kan en vooraan een luchthapper om "u" tegen te zeggen. Het Johny gehalte is er dus niet op geminderd. Persoonlijk iets té opvallend, waardoor je net zoals met de Honda Civic Type-R de nodige aandacht van die andere blauwe rakkers zal aantrekken.
vertrouwd interieur
Binnenin is het vooral gewoon een Focus. Het instrumentenpaneel is ongewijzigd. Wat je wel hebt zijn optionele (en hele goede) Recaro sportzetels, ook achteraan, en wat blauwe stiksels verspreid over het gehele interieur. Je zit wel nog steeds te hoog in de Focus RS, iets waar ze al langer last van hebben en Ford blijkbaar niet nodig vindt om aan te passen.
Alsof de Focus RS nog niet straf genoeg is, doen ze er bij Ford nog eens een dikke schep bovenop door hem erg betaalbaar te maken. Hij kost je standaard 39.300 euro, maar met in onze ogen verplicht te nemen opties zoals sportstoelen zit je op een 42.000 euro. Daarmee kom je nog niet in de buurt van een kale A45 AMG die je minstens 49.973 euro kost - je leest het goed.
Een Golf R kost je 39.050 euro en speelt dus in dezelfde categorie. De laatste in de rij is een Seat Leon Cupra van 34.100 euro. De RS zweeft er wat tussenin qua prijs, maar schiet er visueel en inzake prestaties wel uit.
conclusie
Zes dagen met de Ford Focus RS op de openbare weg en we waren verkocht aan zijn kunde en kwaliteiten. Straf wat Ford heeft klaar gespeeld met de viercilinder, handbak en ophanging. Heel hot voor een hatch en veel hothach voor dat geld.
Spécifications
Puissance | 350 pk |
---|---|
Transmission | 6-bak manueel |
Entraînement | vierwiel |
Prix du modèle de base | € 39 300 |
0 à 100 km/h | 4.70 sec |
Consommation moyenne en essai | 14.00L/100km |
Taxe routière | 0 |
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter