Rij-Impressie: Mercedes E-klasse break 2016

 mercedes-e-klasse-break-estate-stationwagen

Alles kan beter. Met alles bedoelen we zélfs een E-klasse. Individuen die hun werk-titel kunnen afkorten tot 3-lettercombinaties weten vast waarover we spreken...

Referentie

De E-Klasse staat klaar voor ons, mooi op een rij, in een klein Hamburgs straatje. We hebben ruime keuze maar gaan van start met de meest interessante motorisatie. De E220d. Voorzien van een Canvasite Blauw kleurtje, volledig uitgerust en een tweekleurig Designo lederen interieur. Compleet. Dat is wel zeker. Qua motor rijden we rond met een viercilinder van twee liter, goed voor 194 pk en een mooie 400 Nm koppel. Volledig buiten relevantie trekt die de Kombi in amper 7,7 seconden van 0-100 km/h. Belangrijker: Slechts 109 g/km CO2-uitstoot. Mooi zo.

Mercedes-E-klasse-break

Bij het vertrekken in centrum Hamburg vragen we ons af wat er al werkt van elektronische gadgets. We krijgen de sleutel. Enfin, de smartphone. Een S6 edge van Samsung-makelij want iPhone is hier niet compatibel. Door middel van NFC-technologie kan je mobiele toestel de sleutel geheel vervangen. Je kan dat antieke ding zelfs volledig vergeten want ook met een platte gsm-batterij zou het vernuft blijven werken.

Vertrekken we?

Ondertussen zit onze collega al op de passagierszetel te wachten, druk bezig met massagestoelen en interieurverlichting af te regelen. Eenmaal vertrokken duurde het niet lang of de wagen moest al een automatische noodstop uitvoeren. Afgeleid door het GPS instellen keken we eventjes niet voor ons. Dat werkt dus al prima, oef. Dat navigatie- en entertainmentsysteem oogt fantastisch maar het gebruiken is niet zo simpel en handig als we hoopten. Zo verdween het kleine navigatiescherm in de digitale wijzerplaat plots na een accidentele swipe over de stuurwielknoppen en op het gigantische scherm in het midden stond er nog steeds dat scherm van de massagestoelen, Hot Stone Massage overigens.

Mercedes-E-klasse-break

Even bij de les blijven, we zijn zo uit het centrum. Aha, Autobahn! Het grijze bord met zwarte strepen lacht ons toe en we kunnen volgas. Wist je trouwens dat de Drive Pilot tot 210 km/h werkt? Automatisch van rijstrook wisselen, hij doet het. Rekeninghouden met de verkeersborden. Doet hij liever dan wij. Wanneer er plots een bord “120 km/h” staat vertraagt het systeem de wagen van 200 km/h naar de nieuwe toegelaten snelheid. Dat gaat allemaal vrij vlot. Iets minder vinden we het automatisch vertragen voor invoegende wagens. Dat doet de wagen wat té schrikachtig. De remmen zijn duidelijk voorzien voor de Duitse snelwegsnelheden, zeker voldoende krachtige exemplaren dus. Het automatisch van rijstrook wisselen in Drive Pilot is leuk maar of je zoiets effectief zou gebruiken? Je moet nog steeds twee seconden de richtingaanwijzer in de juiste richting houden om hem zijn gang te laten gaan, dan kan je even goed aan je stuur draaien.

Intelligent drive

Al de bovenstaande technologie plaatst Mercedes onder de noemer “Intelligent Drive”. Al van Car-to-X communicatie gehoord? Je wagen “kijkt” achter de hoeken. Of beter gezegd, wat andere auto’s zien (die met Car-to-X’ zijn uitgerust) op hun weg en van toepassing kan zijn voor u. Ander leuk folie'tje is Remote Parking Pilot. Zelf parkeren zonder in de wagen te moeten zitten, James Bond-stijl. De smartphone bovenhalen, app’je openen en swipen maar. De wagen doet de rest. Heel traag maar zeker zet hij zichzelf weg in krappe garage’s en ontwijkt kleine obstakels tijdens die actie. Dit en tal van andere snufjes houden jou en je omgeving dus veilig en ze werken perfect. Moest elke chauffeur op de baan zo intelligent zijn…

Mercedes-E-klasse-break

Opties

Uiteraard is alles een optie. De digitale wijzerplaat? Optie. Immense navigatiescherm? Optie. LED koplampen? Optie. Je krijgt standaard de Mercedes-Ster op je motorkap en een setje saaie aluminium wielen. Een multifunctioneel stuur krijg je dan weer wel standaard. Gelukkig ziet alles er goed uit en kan het er eigenlijk nooit slecht uitzien. Zelfs een compleet standaard E-Klasse Break is nog steeds een knappe verschijning zowel vanbinnen als buitenaf. Het kan ook alleen maar mooier en beter worden. E-Klasse bestellen? Welk pack kies je? Standaard, Avantgarde, Exclusive, AMG Line of Designo? Daarvan vertrek je voor de rest. Mocht je kicken op dat grote scherm dan start je vanaf Exclusive enzovoorts. Luxe wagen, luxe opties, luxe prijzen. Niets nieuws dat we je vertellen.

Motoren

Tijdens de voorstelling verkozen we als interessantste modellen de E 220 d, E 250 benzine en AMG E43 te testen. Het meest populaire model, het alternatief op benzine en het leukste dat er te rapen valt natuurlijk. Alle motorisaties zijn standaard voorzien van de 9 G-Tronic-Plus automaat. Zelf in de pap roeren doe je niet in de E-Klasse. Zo moet het volgens ons.

Mercedes-E-klasse-break

E 220 D

De voorlopige instapper. Later kan je nog kiezen voor de E200d, maar nu nog even niet. Deze E 220 d brengt je naar overal dankzij een twee liter vier-in-lijn met een mooie 194 pk en een CO2 van amper 109 g/km. Snel genoeg, dat is zeker. 400 Nm koppel, 0-100 km/h in 7,7 seconden. We missen geen vermogen en het rijden gaat zeemzoet. Niet zo zacht afgeveerd als je misschien zou verwachten. Het licht sportieve zit er zeker in. Al past “dynamisch comfort” misschien nog het beste bij deze motorvariant. Ons testverbruik ligt rond de 5.5 l/100 km wanneer je voornamelijk autosnelweg doet aan Belgische normen. Reken op 6 liter algemeen. Een E 220 d kost je minimaal 52.272 euro. Er is ook een Launch Edition met een aantal leuke opties voor 4.500 euro extra.

Mercedes-E-klasse-break

E 250 benzine

Opnieuw een tweeliter vier cilinder die zijn koppel dankzij de turbo’s op 350 Nm ziet uitkomen. Een pittig baasje voor het gewicht dat hij moet meetrekken. 211 pk is natuurlijk ook niet niets en kan een kar van ruim 1.700 kilo met gemak aan. Het dynamische aspect is hier zeker aanwezig zonder in te boeten aan comfort. De wagen is mooi stil vanbinnen en laat een bescheiden geluid horen bij het in toeren gaan. Prima motor, verbruik ligt met 8 l/100 km niet laag al kan je lager gaan mits héél brave rijstijl, maar wat heb je dan aan die benzinemotor? Op de 0-100 km/h verslaat hij de E 220 d, in 7,2 seconden klaart hij de klus. Aan de CO2-uitstoot van 138 gram/km kom je dan wel even niet op dat moment. Vanaf 51.667 euro haal je deze in huis. Dat is slechts 600 euro meerprijs voor de tevens beschikbare E 200 benzine.

Mercedes-E-klasse-break

Mercedes-AMG E43 4matic

Aha… we zijn er. De leukste E-klasse van het moment. Zowel in break als berline te krijgen. De E43’ is ideaal voor wie een echte AMG wil rijden maar een E63 te veel van het goede vindt. Zie het niet als een wille maar niet kunne. Dit is een perfecte AMG wagen. Technisch leunt hij effectief iets meer naar de kant van de E 400 dan naar een - toekomstige - E63 maar ook dat is ideaal. Zo behoud je je comfortabele cruiser en kan je toch rekenen op topprestaties, een knappe uitstraling zonder overdreven te worden. Door de aanwezigheid van 4Matic vierwielaandrijving bovenop dat al dynamische onderstel kan je zeer sportief bochtenvreten en inhaal acties uitvoeren zonder de te-passeren automobilist doof achter te laten.

Mercedes-E-klasse-break

Het geluid is perfect. Ook van buitenaf klinkt hij echt heel goed. Dat subtiel zware geluid komt door slimme fysische truken ook tot in de cockpit. Leuk, want dat is uiteraard ook een deel van de AMG-ervaring. In amper 4,7 seconden jaag je de stationwagen van 0 naar 100 km/h. Indrukwekkend en daar stopt het lang niet. Het 3 liter grote biturbo V6-blok doet het zonder verpinken. Verbruik? Joost mag het weten. Hier hebben we voor een keertje eens écht niet op gelet. CO2-uitstoot ligt op 192 gr/km, al halen we dat cijfer uit het boekje. Voordelig AMG’en bij vadertje staat. Je kan nu AMG gaan rijden en dat je minimaal 67.700 euro. Valt nog best mee, toch?

Praktisch

Waar blinkt een E-Klasse break altijd uit ten opzichte van de concurrentie? Juist, de koffer. Ook deze generatie is voorzien van een knaller van een formaat. Maar liefst 640 liter opbergruimte. Volledig vlakke laadvloer. Ook wanneer je de zetels neerklapt. Dan kan je trouwens 1.820 liter vervoeren. In normale kofferopstelling zou je zo makkelijk 500 flessen wijn kunnen ophalen en ach… doe nog maar een paar doosjes van die feestbubbels erbij! Of iets reëler, het volledig hebben en houden van een 5-koppig gezin voor een weekje ski-plezier én nog steeds je achterliggers door je achteruitkijkspiegel kunnen kijken hé. De achterbank laat zich ook aanpassen in bruikbare stand, wanneer je toch nog wat laadruimte te kort zou hebben. Een functie die je niet snel zal nodig hebben, naar onze mening.

Mercedes-E-klasse-break

Conclusie

De E-Klasse break is deze generatie volledig mee met zijn tijd. Alles wat je je kan bedenken van rij-hulpmiddelen kan je krijgen, het interieur is ook eindelijk weer om duimen en vingers van af te likken en de kar heeft een klassevol uiterlijk, zelfs compleet standaard. Qua uitrusting is het Exclusive pack een geweldig mooi startpunt en de topper, Designo, is subliem afgewerkt. Nadeel? De winkelkarprijs aan opties lopen zeer snel heel hoog op. Verder is de E-Klasse break een premium wagen die je de concurrentie gedeeltelijk doet vergeten. Een 5-reeks? Oud? De A6? Geeuw? De XF? Die met dat oude interieur? Tja… Behoorlijk indrukwekkende kar zo’n E-Klasse break.

Derniers articles publiés

Commentaires (17)

Laisser un commentaire
Techno Patat 20:23
Portrait de Techno Patat

Wow, behoorlijk indrukwekkend wel zo te lezen :O!
Van de 43 modellen ben ik ook gek, die V6 klinkt op filmkes echt goed, de C43ijs allesinds heel knap ook en valt net genoeg op voor de liefhebber zonder de dikheid van de AMG :-)!

Van technologie gaat dat toch ook allemaal snel zeg de laatsten tijd, waardat Tesla met autopilot indrukwekkende dingen deed is dat nu precies den basis en kan de auto eigenlijk al alles maar mag het nog nie dus :p? En lol what, tot 210? Da's vlotjes de krant lezen zeg :D!

Audi22 10:42
Portrait de Audi22

Het is wel een ferme auto, maar ik vind het persoonlijk te kitcherig overkomen. Geef mij dan maar de "oude" 5serie daar moet je nog rijden, als je wilt zelfs werken aan het stuur. Deze mercedes roept voor mij geen emotie meer op, de vorige C63 amg met de 6.2 motor "het beest" was voor mij de laatste mercedes tot nu toe waarbij ik een wow gevoel kreeg.

Yannick 11:57
Portrait de Yannick

De nieuwe designstijl is inderdaad een pak minder woest. Kijk maar naar de C63... maar op zichzelf toch heel knap telkens. Een 5 serie waar je moest rijden? de E39 reeks? of E60? (met al die E's.....)

Techno Patat 12:46
Portrait de Techno Patat

Het enige dat ik jammer vind is dat ze zo op elkaar lijken, maar prachtig vind ik ze wel! Interieurtechnisch ook, de pre-facelift C63 was eigenlijk nog een grote plastic fantastic auto waar dat dit en de nieuwe C63 langsbinnen toch echt serieuze kunstwerkskes zijn vind ik.
Daar komt de huidige concurrentiegeneratie wel wat achter (al kan ik de A6 en A4 zijn interieur wel goed waarderen eigenlijk... maar persoonlijk vind ik dat écht niet van de BMW's :(!) en je ziet uiteindelijk het interieur het meest :P!

De 43 modellen vind ik dan vooral zalig opdat het heeeel snelle alles kunners zijn en ze toch binnen mijn budget-ish passen :D! Een wow-gevoel geven ze niet, maar ik ben wel zeker dat je er serieus voor kan vallen. Daar waar je van een .63 enkel maar banger wordt naarmate je hem langer hebt :P!

Wim 14:00
Portrait de Wim

echt super knappe wagen, alleen inderdaad jammer dat de C klasse bijna niet te onderscheiden is in de achteruitkijkspiegel

Yannick 19:17
Portrait de Yannick

Je kan dat grote zwarte paneel ook nog steeds krijgen met een klein navigatie scherm en een klassieke 2-analoog wijzerplaat. Al is het interieur volledig rond het grote scherm tot vorm gekomen. Het scherm achter je stuur is zelfs iets te groot, sommige gegevens vallen soms net buiten je gezichtsveld erdoor.

Yannick 12:12
Portrait de Yannick

het finale product ziet er iets anders uit maar inderdaad... ziet er niet fraai uit

John 20:05
Portrait de John

Ik stel voor dat ze er een rond scherm in stoppen zoals dat van een smartwatch, zodat iedereen zijn eigen design van klok kan kiezen. Dan zou ik er niet om malen dat er een klokje aanwezig is :-)

Yannick 13:12
Portrait de Yannick

superidee!

John 18:45
Portrait de John

Jammer dat er geen manuele versnellingsbak te krijgen is, nu ga ik er nooit een kopen. Nuja, anders ook niet, zoals gezegd in het artikel, dit is geen wagen voor Jan Modaal :-)

Techno Patat 21:07
Portrait de Techno Patat

Nee hé, het is duidelijk dat de CLA de nieuwe C is, de C is bijna de E van 2 generatie's terug, de E is de S-klasse van 1 generatie terug en de S-klasse is richting Roll's toestanden aan het gaan :O!

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités