Rijtest: Fiat 124 Spider

Nu Fiat met de 124 Spider haar versie van de hedendaagse roadster op de markt heeft gezet, is de vergelijking met Mazda's MX-5 nooit ver weg. Maar ook zonder die Aziatische tweelingbroer is de Spider een interessant gegeven.

Vooreerst: vergeef ons dat we tijdens deze test zullen terugleunen op de vergelijking MX-5/124 Spider. Beide neefjes zitten namelijk erg dicht op elkaar en beide hebben hun voor- en nadelen.

historische knipogen

De "Fiat 124 Spider"-benaming is niet nieuw. Reeds in 1966 had Fiat een model in het gamma dat dezelfde naam droeg. Nu, 50 jaar later, lanceert Fiat een nieuwe versie. Die refereert in zijn design naar het verleden, al moet je beide modellen naast elkaar zetten voor je weet waarover we het hebben. Zo is er de zeshoekige grille, en de daarbijhorende richtingaanwijzers. Ook de dubbele vouw in de motorkap geeft je de indruk dat de nieuwe de oude als voorbeeld had.

Achteraan is de gelijkenis heel wat minder. Maar daar zijn er vleugjes gedachtengoed van dat andere merk in de FCA-group. De achterzijde doet ons denken aan de Dodge Viper van de laatste generatie, weliswaar met een verkleinende schaalfactor toegepast. Of het mooi is? Daarover verschillen de meningen. De ene vindt het scherpe Japanse design van de MX-5 knapper, de ander verkiest het semi-retro design van de 124 Spider.

Spot de originaliteit

Instappen doe je door eerst even bijna de grond op te zoeken en dan plaats te nemen in de sportstoelen. Dan kijk je op een dashboard dat één op één is overgenomen uit de Mazda. Enkel de deurpanelen verschillen, bij Fiat zien die er iets chiquer uit dankzij de chrome accenten. Het hele interieur ziet er overigens chiquer uit, dat is te danken aan de materialen die Fiat gebruikt. Maar door het chiquere uitzicht lijkt de Fiat zich niet te gedragen als een fun toy.

Top-item aan deze 124 Spider is de kap. Die kan je - letterlijk - in een handomdraai openen. Even geen regen? Dak eraf. Plots een bui? Aan het volgende verkeerslicht ligt het dak er weer op voordat je 'onweerswolk' kan uitspreken. De compactheid van de cockpit zorgt er ook voor dat het geheel makkelijk warm te houden is, ook bij lage buitentemperaturen. De MX-5 stond al bekend om zijn zotte open rijden bij vriesweer, nu kan de Fiat 124 Spider dat ook. Met gesloten kap vallen de windgeluiden ons bij hogere snelheden op. Daar hadden ze bij Fiat wel nog iets aan kunnen doen.

Hoogstaand is de bediening in het interieur dan weer niet. Met een draai aan de knop van de airco ga je van veel-te-koud-open-rijden naar bakken-met-de-kap-dicht. Heel verfijnd is het allemaal niet. Ook de navigatie en bij uitbreiding de bediening van het infotainmentsysteem is wat onoverzichtelijk om te bedienen. We zochten bijvoorbeeld gedurende dagen lang naar de zoom-knop voor de navigatiekaart. Zelfs de positionering van de draaiknop waarmee je het infotainmentsysteem bedient is wat onhandig in de middentunnel. Niet zelden drukten we de knop in toen we onze arm lieten rusten op de armsteun.

Waar beide modellen wel verschillen is onder de kap. Fiat maakt gebruik van een eigen 1.4 Turbomotor, met een specifiek vermogen van 140 pk. De Abarth-variant schopt het zelfs tot 170 pk. Als we een tip mogen geven: combineer best met een manuele zesversnellingsbak, want een automaat past helemaal niet bij het karakter deze roadster. De turbomotor wordt pas wakker vanaf zowat 3.000 rpm, en dan heb je pas alle plezier. Uiteraard kan je hem ook onder dat toerental comfortabel de baan over sturen, maar waarom zou je dan zulk een plezierige roadster kopen? Verder geen klagen over de 1.4 Turbo, die zich een vlotte motor voor een vlotte roadster toont.

Vermogensgewicht

Maar ook op vlak van rijgedrag toont de Fiat zich de comfortabele versie van de Mazda. De Fiat 124 Spider tont niet het snedige rijgedrag van de MX-5. Dat komt omdat Fiat het chassis wat zachter afstelde, terwijl ook het extra gewicht een rol speelt. Niet dat het storend wordt, maar je voelt dat de wagen niet zo dartel aanvoelt als zijn Japanse equivalent. Daarmee willen we niet bedoelen dat de 124 Spider plomp rijdt, integendeel. Plezier blijft verzekerd, al is het met een comfortabele ondertoon. Dat komt omdat de 124 Spider, hoewel zwaarder dan zijn neefje, nog altijd een lichtgewicht van 1.050 kg is.

Lusso in America

Een Fiat 124 Spider Lusso heb je vanaf 27.540 euro. De beter uitgeruste "America" is er vanaf 31.990 euro. Voor de versie met automaat betaal je in beide uitrustingsniveau's 2.000 euro extra.

conclusie

De Fiat is duidelijk de meer comfortabele roadster. Dat geeft hem een eigen identiteit en zorgt ervoor dat het geen klakkeloze kopie van een succesvol recept is. Zowel qua rijgedrag als qua looks bouwt de 124 Spider een eigen imago op, terwijl hij toch de speelse achtergrond van de roadsters blijft respecteren.

Specificaties

Motor

1.4 turbo benzine vier-in-lijn

Puissance

140pk

Couple

240 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Transmission

achterwiel

Poids

1 050 kg

Vitesse de pointe

215 km/u

Prix de base

€ 27 590.00

0 à 100 km/h

7.50 sec

Rejet de CO2

148 g/km

TMC

€ 520.00

TC

€ 214.00

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités