Honda toont in Genève de productieversie van de Civic Type R. Hoe, die vorige versie was toch nog maar net op Autofans gepasseerd?
Het gaat snel bij Honda. Tegen dat wij onze kont in de sportzetels van de vorige Type R-testwagen kunnen nestelen, praten ze bij Honda al van de volgende generatie. Gelukkig praten ze er vrij lang over, zodat we de concept car-versie een aantal salons lang te zien krijgen alvorens ze bij Honda uiteindelijk een productieversie voorstellen. In Genève is het zo ver.
De nieuwe Civic mag uiterlijk dan fel verschillen van de vorige, de Type R doet dat veel minder. Het lijkt er zelfs op dat ze bij Honda het extreme spoilerpakket gewoon overgebouwd hebben. Dat deden ze ook met de motor, want de turbogeblazen tweeliter benzine maakt ook hier zijn opwachting. Gekoppeld aan een manuele bak met zes versnellingen brengt de nieuwe Type R 320 pk voort, ietsje meer dan de vorige generatie dus.
rij verschillend
Een gelimiteerde slipdifferentieel zorgt ervoor dat de voorwielen de Type R in de juiste richting trekken. Achteraan wordt de demping verzorgd door een multilink met adaptieve dempers. Brembo mocht de remmen voorzien. De Civic Type R krijgt ook verschillende rijmodi; Comfort, Sport en +R. Alledrie verschillen ze in sturing, demping, gasrespons en rev matching. Ook het tractiecontrolesysteem wordt aangepast.
De Civic Type R wordt net als de andere Civic-versies in het Britse Swindon gebouwd. Een prijskaartje hangt er voorlopig nog niet aan.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter