Rijtest: Audi RS 3 Berline (2017)

audi-rs3-sedan-rijtest-2017

De vijfcilinder is nog niet dood. En Audi wil dat extra in de verf zetten met de RS 3 Berline. Daar staat hij dan, de krachtigste wagen in dit segment op dit moment. Maar kan hij ons ook warm maken?

Audi maakt nog altijd gebruik van de 2.5 TFSI motor. Je weet wel, de vijfcilinder. Iets waar wij niet rouwig om zijn, want de veelvuldige laureaat van de Engine of the Year verkiezing stelt nog altijd niet teleur. En zijn einde heeft hij ook nog niet gezien, want Audi kietelde het vermogen op van 367 naar 400 pk. En daarmee wordt de Audi RS 3 Berline de krachtigste wagen in dit segment. Tot Mercedes binnenkort een nieuwe AMG-versie van haar A-modellen uitbrengt natuurlijk.

audi-rs3-sedan-rijtest-2017

Maar 'opkietelen' dekt de lading niet helemaal, want de ingenieurs gingen zodanig naarstig te werk dat het hele blok 26 kilogram lichter wordt, terwijl het aangename en typerende geluid van de vijfcilinder gewoon behouden blijft. Of versterkt in het geval van de optionele RS-uitlaat. In 'comfort'-modus zit dat geluid goed, in 'dynamic'-mode wordt het alleen maar beter.

nieuwe vaten

Maar de RS 3, die was er eerder alleen in Sportback variant. Net als de hele A3-lijn werd er nooit een berline van gebouwd. Vandaag de dag wil Audi daar een mouw aan passen door de RS 3 eerst als berline uit te brengen, en recent pas als Sportback. Ook de grotere RS 4 krijgt binnenkort weer een berlineversie, overigens.

audi-rs3-sedan-rijtest-2017

Praktischer wordt het daarmee niet, want de lange smalle koffer is niet te verkiezen boven de brede en hoge laadopening van de Sportback. Bij ons mikt Audi dan ook vooral op betere verkoopcijfers voor de Sportback, terwijl de Berline meer voor de Aziatische en Amerikaanse markt bedoeld is.

audi-rs3-sedan-rijtest-2017

Zelf vinden we de A3 Berline beter ogen dan de Sportback en zeg dat gerust ook over het RS-derivaat. Die krijgt dezelfde agressieve luchthapper voorin en wordt dankzij zijn verlaging en dikke zijschorten een stuk opvallender. Achteraan zit er een dikke diffusor rond de twee vuistdikke uitlaatpijpen.

blijven plakken

Al die gegevens zorgen ervoor dat je je afvraagt hoe Audi zulk een gevaarte veilig op de weg kan zetten. Maar dan komen Audi Sport en hun Quattro-aandrijving in het spel. Zij zorgen er mee voor dat de wagen in slechts 4,1 seconden naar de 100 km/u sprint vanuit stilstand, al zorgen ze er misschien meer voor dat je gewoon aan hoge snelheid door die bocht kan komen.

audi-rs3-sedan-rijtest-2017

Maar op zijn Duits zal je vooral efficiënt door de bocht komen, zonder dat je de wagen aanzet tot spielerei. Verwacht geen burnout-modi, of sessies waarbij je de wagen speels uit balans krijgt bij het iets te vroeg aantikken van het gaspedaal, want Audi-gewijs blijft het allemaal streng gecontroleerd.

Dat wil nochtans niet zeggen dat Audi al het rijplezier in een vooraf bepalende computer heeft gestopt. Je kan gerust nog heel wat plezier beleven aan het uitkomen van de bocht terwijl je het gaspedaal alweer vloert en de teller pijlsnel omhoog ziet gaan. In manuele modus geeft de wagen je zelfs de ideale zone aan om te schakelen en knippert het systeem als je er voorbij gaat, net zoals in je recentste tabletspelletje. We missen enkel de pop up "Late Shift!!" in de console. Die console is de Audi Virtual Cockpit, die bij de RS 3 nog wat extra sportieve items krijgt, zoals rondetijdenteller en realtime aanduiding van het gebruikte vermogen. Dan zie je dat gewoon snelwegrijden slechts 10% van die 400 pk vraagt.

prijsgewijs

De Audi RS 3 Berline is niet de goedkoopste wagen op de markt, dat is zeker. Voor de krachtigste hot hatch - excuus, hot sedan - op de markt leg je al van bij het begin 57.400 euro neer, dat is alvast 1.400 euro meer dan voor de Sportback. De enige rechtstreekse concurrent is de nochtans duurdere CLA 45 AMG, die je voor 58.564 euro bij je dealer wegritst.

audi-rs3-sedan-rijtest-2017

Conclusie

Het was fijn vertoeven in de Audi RS 3 Berline. Gevaarlijk fijn. Want wat hij mist aan speelsheid, wordt ruimschoots gecompenseerd in kracht en snelheid. En laat dat laatste net gevaarlijk zijn voor je rijbewijs. Maar ook als je de limiet niet altijd wil opzoeken, is de Audi RS 3 Berline een fijne compagnon. Geniet je tijdens die ene rit op de snelweg maar van de fijne afwerking en klasse die de wagen uitstraalt.

Specificaties

Motor

2.5 turbobenzine, vijf-in-lijn

Puissance

400pk

Couple

480 Nm

Overbrenging

7-traps automaat

Transmission

vierwiel

Poids

1 490 kg

Vitesse de pointe

250 km/u

0 à 100 km/h

4.10 sec

Rejet de CO2

188 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
Carlos 18:40
Portrait de Carlos

Yes please :p

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités