Rijtest: BMW 540i Touring (2017)

Halfweg het aanbod van de BMW 5 Reeks staat de 540i. Niet zo patserig als een M550i, evenmin zo burgerlijk als een 520d. Maar heeft die motor tegenwoordig nog een bestaansreden?

In 5 seconden van 0 naar 100 km/u, een vermogen van 340 pk. Toen ik klein was waren dat cijfers om van te dromen bij de E34 540i van de vader van een vriend. 282 paarden kreeg je toen uit het V8-blok gepuurd. Tijden veranderen. De V8 van mijn jeugd heeft plaats gemaakt voor een 3.0 zes-in-lijn. Niet zozeer tot de verbeelding sprekend, wel een pak efficiënter dankzij de dubbele turbo die de ingenieurs op deze laatste generatie vezen. Behalve de benaming heeft de jeugdherinnering weinig gemeen met deze nieuwe 540i. Ohja, hij is tegenwoordig standaard voorzien van xDrive vierwielaandrijving.

De nieuwe generatie 5 Reeks staat op het platform van de grotere 7. Hij krijgt er ook een pak technologie van mee, gaande van de gesture control voor het bedienen van de radio, tot het zelfstandig parkeren met de chauffeur en de sleutel op afstand. Maar ook het BMW Connected systeem is er, een systeem waarmee je via een app op je smartphone onder andere je agenda kan doorsturen naar de wagen, zodat de navigatie zich kan aanpassen aan je uurrooster en de drukte van het verkeer.

De 3,6 extra centimeters in de lengte zorgen voor een extra 10 liter aan bagageruimte tegenover zijn voorganger, tot een totaal van 570 liter met de achterbank rechtop. De apart openende achterruit bleef overigens behouden, handig als je enkel iets kleins uit de koffer wil halen.

Qua uiterlijk is het vooral de kleur die onze 5 Reeks doet opvallen, want het optionele M Sportpakket lijkt een vrij discrete toevoeging te zijn aan het exterieur van deze wagen. Al blijft het natuurlijk een mooie toevoeging, en we begrijpen waarom heel wat klanten deze optie aanvinken op de lijst. Maar toch zijn er verder weinig dingen die hem onderscheiden van je buurman die zijn lease 520d toevallig ook in blauw mocht aankopen.

zoals James Bond

Jaja, James Bond deed het destijds met een 7 Reeks, maar hij stuurde de wagen vanop afstand. Dat deden wij tijdens onze testweek ook, al eindigden we niet in de zijmuur van de parkeergarage zoals James Bond E38. We testten het systeem uit waarmee je de wagen zonder dat je erin zit kan parkeren. Dat werkt, al is het nog met wat kanttekeningen. Want tijdens het manoeuvre in de regen even onder het afdakje wat verderop gaan staan is niet mogelijk, dan verlies je de connectie met de wagen. Als er een tofferd te dicht in de buurt van de auto komt tijdens de verbindingsopbouw is het ook gedaan met spelen.

Parkeren doet'ie wel volgens het boekje, aan een snelheid van maximaal 1,8 km/u. Dat kan weinig lijken, maar voor de gewone leek is dat al vrij snel om een gevaarte op afstand in een parkeervak te duwen. Volgens ons is er dan ook heel wat regelgeving mee gemoeid die ervoor zorgt dat onze 5 Reeks niet zo vlot parkeert als we zouden wensen.

zeemzoet

De zes-in-lijn is niet de krachtpatser waarvoor je hem zou houden. Stap in en je merkt direct dat je in de categorie 'comfortabele cruiser' zit. Een dikke zes-in-lijn met een romig karakter en een heel pak vermogen. Die 5 seconden voor de 0 naar 100 km/u hoef je heus niet elke keer te proberen, als je je in een 540i verplaatst is het wéten dat het kan belangrijker dan het echt doen. Daardoor kan je de 540i lekker lui rijden zonder hem zwaar op de proef te stellen. Het koppel is trouwens al beschikbaar vanaf 1.380 toeren, dat is ongeveer vanaf het moment dat je eraan dénkt het gaspedaal te gaan intrappen. Wil je sportprestaties, dan moet je bij de M550i en de M5 gaan kijken.

centen erbij

Goedkoop is zo'n 540i allerminst. En dan kan je weer gaan twijfelen of je toch geen trapje lichter zou nemen. Want de CO2-uitstoot ligt op 159 g/km en tegenwoordig is dat zelfs al goed voor een BIV van 747 euro en een jaarlijkse belasting van 767 euro. Maar da's nog niet alles, want de BMW 540i xDrive lust ook wel wat benzine. Reken op 10 l/100 km bij rustig rijden, duw je soms wel eens wat door, dan durft dat wel naar de 12 liter te gaan.

conclusie

De BMW 540i xDrive is een aangename cruiser. De stille werking en het altijd discreet aanwezige vermogen zorgen voor een gevoel van luxe. Maar het verbruik en het weinig sportieve karakter van de wagen, zorgen ervoor dat hij misschien wat tussen twee werelden in valt. Bij ons zul je hem voor dat geld naar ons oordeel dan ook niet zo vaak zien, in het voordeel van de BMW-diesels, de M550i en misschien zelfs een sporadische 530i.

Specificaties

Motor

3.0 benzine, zes-in-lijn, dubbele turbo

Puissance

340pk

Couple

450 Nm

Overbrenging

sequentiele automaat, 8v

Transmission

vierwiel

Poids

1 740 kg

Vitesse de pointe

250 km/u

Prix de base

€ 67 900.00

0 à 100 km/h

5.00 sec

Gemiddeld testverbruik

10.00 L/100km

Coffre min.

570 L

Coffre max.

1 700 L

Rejet de CO2

159 g/km

TMC

€ 747.00

TC

€ 777.00

Derniers articles publiés

Commentaires (5)

Laisser un commentaire
lauw 13:55
Portrait de lauw

Dat verbruik vind ik wel een tegenvaller ! Had ik niet gedacht van BMW anno 2017/18...
Jammer dat je dus nog altijd naar diesel moet grijpen om weinig te verbruiken en dat weegt aardig door bij veelrijders

GeoBem 16:57
Portrait de GeoBem

Helaas is dit de krachtigste benzine 5 touring die je kan krijgen. Om een of ander reden kan je wel de M550xd in touring krijgen maar niet de M550xi.

Frank Eertmans 17:02
Portrait de Frank Eertmans

In de vorige 35i versies was er sprake van twee turbo's, maar in deze zit er maar 1 TwinPower turbo. KLeine rechtzetting. Bedankt voor de review!

Patrick Boudry 08:24
Portrait de Patrick Boudry

Heb heel veel zin om een dik aangeklede 530 i te kopen al rij ik nu nog met mijn oersterke 535i V 8 met bijna 500000 km !

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités