Essai

Rijtest: Opel Insignia Turbo D Sports Tourer

Wie Insignia Grand Sport zegt zegt ook Insignia Sports Tourer. Ook de breakversie van de Insignia is er beter van geworden.

Ook de breakversie van de Insignia kan zijn grote afmetingen moeilijk verhullen. Het slagschip speelt het in deze tweede generatie echter veel sexier uit door het grote formaat te verhullen in erg slanke lijnen. Geen dikke achterbumper meer met ingewerkte achterlichten, geen boemeranglijnen meer in de flank om zijn grote oppervlakken te doorbreken. Daarentegen loopt de chroomlijn van de zijruiten door in de achterlichten, wat hem een dynamische lijn geeft, zeker omdat de lijn de omgeving nog wat reflecteert. De smallere koplampen en achterlichtunits zorgen dan nog voor een gevoel dat alles wat smaller en fijner is dan het daadwerkelijk is.

Image

uitgestrekte break

Het geheel oogt gestrekt, meer dan de Insignia Grand Sport, want die is 9 centimeter korter. Net geen vijf meter is deze break, en de lange overhang achteraan speelt daar zeker in mee. Die extra overhang zorgt ook voor meer bagageruimte. Geen extra binnenruimte, maar daar kan je in de Insignia berline al niet over klagen. De kofferklep is uitgerust met handsfree openmogelijkheid door met je voet onder de klep te vegen. Met een LED-lampje dat een symbooltje op de grond projecteert weet je precies wààr je die beweging moet doen.

Image

Binnenruimte is dan wel fijn, een chauffeur overtuig je daar tegenwoordig niet meer mee. Daarom heeft Opel onze Insignia Sports Tourer ook voorzien van verschillende rijhulpsystemen. Zo hadden we een head-up display, een digitale tellerpartij, een parkeercamera en OnStar, de eigen internetconnectie van Opel. Het reproduceren van het scherm liep mis, al kon dat ook komen door een slechte compatibileit met de gebruikte smartphone van een minder courant merk.

Image

hop met de flexride

Groter betekent daarom niet zwaarder. Opel slaagde erin om de Insignia te laten afvallen. Tot 200 kilogram verliest deze Sports Tourer ten opzichte van zijn voorganger. Dat voel je in zijn rijgedrag dat een pak levendiger is dan bij de eerste generatie. Al blijf je natuurlijk rijden met een wagen van vijf meter lang, hoewel Opel wel goed haar best deed om je dat niet gewaar te laten worden tot je moet parkeren. Opel heeft optioneel de FlexRide ophanging, waarmee je de demping dynamisch of net comfortabel kan instellen. Heel veel verschil voelden we niet tussen de Normal en Sport-stand, al zijn wij wel sportievere extremen gewoon.

Image

Onder de kap van onze Sports Tourer zit de bekende 2.0 CDTI, al krijgt die tegenwoordig de 'Turbo D' badge op de achterklep gespeld. Terug naar de tijden waarin Opel trots was een turbodiesel in het aanbod te hebben, dat moet van de Vectra's geleden zijn. Geen luie diesel met een gigantisch turbogat echter, want de Turbo D heeft tegenwoordig 170 pk op de voorwielen liggen.

Image

aan de prijs

Een breakversie van de Insignia kost minimaal 28.000 euro, voor de 1.5 Turbo is dat. De Insignia Sports Tourer Dynamic met 2.0 CDTi en 170 pk kost je al 36.550 euro. Maar laten we even naar de concurrentie gaan kijken. De Skoda Superb Combi Ambition TDI 140 kW komt op 38.915 euro uit, al kan je hem alleen krijgen met DSG, de Style-versie komt op 40.310 euro uit. Bestel je die automaat bij de Opel, dan ben je ook daar 38.550 euro uit. De Renault Talisman Grandtour Intens dCi 160 kost 35.900 euro, al heeft ook die een automaat aan boord. Een VW Passat Variant Comfortline TDI 150 kost dan weer 34.290 euro, de Highline-versie kost 36.860 euro. 190 pk kan je daar enkel combineren met Highline en DSG en komt op 41.840 euro.

Image

conclusie

Opel zet met de nieuwe Insignia Sports Tourer een te pruimen kandidaat voor je volgende leasingwagen neer. Hij combineert luxueuze rijhulpsystemen standaard met een knappe lijn en zorgt daarbij voor heel wat binnenruimte. Daarbovenop wist Opel zijn rijeigenschappen danig te verbeteren tegenover de vorige generatie.

Image

Spécifications

Puissance170 pk
Transmissionmanuele zesbak
Entraînementvoorwiel
Poids1 533 kg
Vitesse maximale223 km/h
Prix du véhicule d'essai€ 46 346
Prix du modèle de base€ 36 550
0 à 100 km/h8.90 sec
Consommation moyenne en essai7.00L/100km
Capacité minimale du coffre532 L
Capacité maximale du coffre1 638 L
Émissions de CO2139 g/km
Taxe d'immatriculation€ 833
Taxe routière506

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter