Wie Insignia Grand Sport zegt zegt ook Insignia Sports Tourer. Ook de breakversie van de Insignia is er beter van geworden.
Ook de breakversie van de Insignia kan zijn grote afmetingen moeilijk verhullen. Het slagschip speelt het in deze tweede generatie echter veel sexier uit door het grote formaat te verhullen in erg slanke lijnen. Geen dikke achterbumper meer met ingewerkte achterlichten, geen boemeranglijnen meer in de flank om zijn grote oppervlakken te doorbreken. Daarentegen loopt de chroomlijn van de zijruiten door in de achterlichten, wat hem een dynamische lijn geeft, zeker omdat de lijn de omgeving nog wat reflecteert. De smallere koplampen en achterlichtunits zorgen dan nog voor een gevoel dat alles wat smaller en fijner is dan het daadwerkelijk is.
uitgestrekte break
Het geheel oogt gestrekt, meer dan de Insignia Grand Sport, want die is 9 centimeter korter. Net geen vijf meter is deze break, en de lange overhang achteraan speelt daar zeker in mee. Die extra overhang zorgt ook voor meer bagageruimte. Geen extra binnenruimte, maar daar kan je in de Insignia berline al niet over klagen. De kofferklep is uitgerust met handsfree openmogelijkheid door met je voet onder de klep te vegen. Met een LED-lampje dat een symbooltje op de grond projecteert weet je precies wààr je die beweging moet doen.
Binnenruimte is dan wel fijn, een chauffeur overtuig je daar tegenwoordig niet meer mee. Daarom heeft Opel onze Insignia Sports Tourer ook voorzien van verschillende rijhulpsystemen. Zo hadden we een head-up display, een digitale tellerpartij, een parkeercamera en OnStar, de eigen internetconnectie van Opel. Het reproduceren van het scherm liep mis, al kon dat ook komen door een slechte compatibileit met de gebruikte smartphone van een minder courant merk.
hop met de flexride
Groter betekent daarom niet zwaarder. Opel slaagde erin om de Insignia te laten afvallen. Tot 200 kilogram verliest deze Sports Tourer ten opzichte van zijn voorganger. Dat voel je in zijn rijgedrag dat een pak levendiger is dan bij de eerste generatie. Al blijf je natuurlijk rijden met een wagen van vijf meter lang, hoewel Opel wel goed haar best deed om je dat niet gewaar te laten worden tot je moet parkeren. Opel heeft optioneel de FlexRide ophanging, waarmee je de demping dynamisch of net comfortabel kan instellen. Heel veel verschil voelden we niet tussen de Normal en Sport-stand, al zijn wij wel sportievere extremen gewoon.
Onder de kap van onze Sports Tourer zit de bekende 2.0 CDTI, al krijgt die tegenwoordig de 'Turbo D' badge op de achterklep gespeld. Terug naar de tijden waarin Opel trots was een turbodiesel in het aanbod te hebben, dat moet van de Vectra's geleden zijn. Geen luie diesel met een gigantisch turbogat echter, want de Turbo D heeft tegenwoordig 170 pk op de voorwielen liggen.
aan de prijs
Een breakversie van de Insignia kost minimaal 28.000 euro, voor de 1.5 Turbo is dat. De Insignia Sports Tourer Dynamic met 2.0 CDTi en 170 pk kost je al 36.550 euro. Maar laten we even naar de concurrentie gaan kijken. De Skoda Superb Combi Ambition TDI 140 kW komt op 38.915 euro uit, al kan je hem alleen krijgen met DSG, de Style-versie komt op 40.310 euro uit. Bestel je die automaat bij de Opel, dan ben je ook daar 38.550 euro uit. De Renault Talisman Grandtour Intens dCi 160 kost 35.900 euro, al heeft ook die een automaat aan boord. Een VW Passat Variant Comfortline TDI 150 kost dan weer 34.290 euro, de Highline-versie kost 36.860 euro. 190 pk kan je daar enkel combineren met Highline en DSG en komt op 41.840 euro.
conclusie
Opel zet met de nieuwe Insignia Sports Tourer een te pruimen kandidaat voor je volgende leasingwagen neer. Hij combineert luxueuze rijhulpsystemen standaard met een knappe lijn en zorgt daarbij voor heel wat binnenruimte. Daarbovenop wist Opel zijn rijeigenschappen danig te verbeteren tegenover de vorige generatie.
Specificaties
2.0 CDTi, vier-in-lijn, turbo diesel
170pk
400 Nm
manuele zesbak
voorwiel
1 533 kg
223 km/u
€ 46 346.00
€ 36 550.00
8.90 sec
7.00 L/100km
532 L
1 638 L
139 g/km
€ 833.00
€ 506.00
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 1 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 8 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 9 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 10 mois