Essai

Rijtest: Suzuki Swift BoosterJet (2018)

Een groenblijver, dat is de Swift. Al 30 jaar in de catalogus, met een kleine onderbreking begin deze eeuw. Maar in welke mate behoudt deze nieuwe het speelse karakter van de vorige generatie?

Mocht je daarvoor vrezen, bij Suzuki weten ze goed genoeg dat de kleine Swift even goed of zelfs beter stuurt dan de Fiesta's in deze wereld. Ze laten het chassis van de Swift echter niet onaangeroerd maar werkten het wat bij. En bij 'wa't mag je gerust 'heel wat' denken, want mede dankzij het Heartect-chassis dat ook onder de Baleno en Ignis te vinden is, werd de Swift 120 kilogram lichter dan voorheen. En daarmee laat Suzuki zien dat je op een erwt als de Swift toch nog altijd een pak gewicht kan besparen. Opwerpen dat hij kleiner geworden is zou niet eerlijk zijn, want de 10 millimeter die eraf gingen staan niet in verhouding.

Image
suzuki-swift-boosterjet-rijtest-autofans

Waar je bij de vorige generatie moest gaan zoeken naar verschillen met diegene daarvoor, heb je nu direct in de mot dat je voor een nieuwe Swift staat. Een gedrongen profiel, nog altijd, maar de neus is helemaal vernieuwd, net als de achterzijde. Ook Suzuki vindt het nodig om de deurgreep van het achterportier in de D-stijl te verwerken, dat vonden we nu niet direct nodig op zo'n kleintje. Het zorgt er wel voor dat je langs buiten het idee hebt dat het om een driedeurs gaat, terwijl die niet in het aanbod zit. Geen driedeurs meer bij Suzuki dus, want ook Celerio, Baleno en Ignis tellen vijf portieren.

asem

Gooien we die portieren open, dan zien we het eenvoudige interieur dat de Swift inkleurt. Het interieur is functioneel al blijft het tegenwoordig een stap achterop ten opzichte van de concurrentie. De ventilatiemonden doen wat goedkoop aan en eerlijk gezegd doen ze niet zo goed hun werk. Tijdens de regenachtige en frisse testweek reden we constant met de 'voorruitontwaseming' aan, dat kan toch niet de bedoeling zijn. Qua uitrusting hebben ze het wel op orde, al moet je niet teveel fratsen verwachten van de Japanners. Een met leder bekleed stuurwiel, ergonomisch correcte zetels en Mirrorlink voor je Apple- of Androidtoestel. Ook een USB-aansluiting is er, al moet je daar een 12V stekker voor opgeven.

Image
suzuki-swift-boosterjet-rijtest-autofans

Onze Swift is uitgerust met een 1.0 BoosterJet driecilinder benzinemotor met automaat. Zeg dat nog maar eens luidop, BoosterJet. Hij klinkt alvast zoals je 'm uitspreekt, het blok doet pittig zijn werk. In tegenstelling tot andere wagens is de automaat hier geen spelbreker, want als je hem laat doen, zou hij zelfs efficiënter schakelen dan wij met een manuele pook. Het gevolg van die automaat is wel dat de Swift hier geen ISG Start/stop systeem meekrijgt - al ligt de discussie of dat nu goed of slecht is nog altijd open op de redactie. De Swift met automaat stookte 5,7 liter benzine op per 100 kilometer, iets wat we best oké vinden.

Image
suzuki-swift-boosterjet-rijtest-autofans

nieuw en toch vertrouwd

We schreven het al, de Swift mag gebruik maken van Suzuki's Heartect platform, waarbij zorg gedragen wordt voor het bekende rijgedrag van de Swift. Met een nieuwe vooras wordt de draaicirkel wat verkleind, zonder daarbij aan stabiliteit in te boeten. Een nieuwe ophanging zorgt tenslotte voor een nog iets kwieker rijgedrag. Leuk dus, om in de Swift te stappen en naar de supermarkt te rijden, al dan niet met een kleine omweg.

Image
suzuki-swift-boosterjet-rijtest-autofans

"Voor 20.699 euro de Suzuki Swift, Walter", klinkt het in ons hoofd als we de prijzen erbij nemen. Een herinnering van toen de Swift nog de hoofdprijs was bij het ter ziele gegane Rad van Fortuin op de commerciële zender. Dat is goed geld, al moet je er ook wel bijnemen dat het B-segment tegenwoordig een stevige duit kost. Een Citroën C3 THP 110 pk met elektronische zesbak kost echter maar 16.905 euro en voor de Nissan Micra betaal je voor de manuele 1.0 (90 pk) slechts 16.190 euro. Alleen de Volkswagen Polo 1.0 115 pk DSG kost je meer, vanaf 22.400 euro. Het blijft echter een moeilijke vergelijking, omdat de Swift automaat slechts in de strafste versie (112 pk) en duurste uitvoering beschikbaar is. Een basis-Swift heb je al vanaf 11.449 euro. Da's bijna de helft. Al geeft Suzuki altijd wel wat korting, hou hun website dus in de gaten.

Image
suzuki-swift-boosterjet-rijtest-autofans

conclusie

De guitige Swift heeft niks van zijn kwaliteiten verloren. Hij countert zijn brave interieur met speels rijgedrag en eens je hem overweegt nestelt hij zich snel genoeg in je shortlist. De versie met automaat die we reden prijst zichzelf wat de markt uit, al heeft de automaat ook haar kwaliteit. Toch denken we niet dat je hem in deze versie vaak in het straatbeeld zal zien.

Spécifications

Puissance112 pk
Transmissionautomaat, zes versnellingen
Entraînementvoorwiel
Poids940 kg
Vitesse maximale190 km/h
Prix du véhicule d'essai€ 20 699
Prix du modèle de base€ 11 599
0 à 100 km/h10.00 sec
Consommation moyenne en essai5.70L/100km
Capacité minimale du coffre265 L
Capacité maximale du coffre947 L
Émissions de CO2114 g/km
Taxe d'immatriculation€ 153
Taxe routière120

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter