Rijtest: Ford Fiesta 1.5 TDCi (2017)

2017-ford-fiesta-rijtest-autofans

Ford heeft dit jaar de nieuwste generatie van hun Fiesta op de wereld los gelaten. De wagen die al sinds 1976 op de baan terug te vinden is, heeft nu zijn zevende generatie gebracht. Het is niet enkel een uiterlijke aanpak maar ook een wijziging in gedachtegang.

De verandering is te danken aan de nieuwe Ford Ka+ en deze geeft binnen het b-segment van het Ford-gamma een verschuiving. De Ford Ka+ wil de wat lagere wagens binnen deze klasse bekampen, zoals bijvoorbeeld de Skoda Fabia, Nissan Micra en Hyundai i20. De Ford Fiesta zal wat hoger op die ladder geplaatst worden om zich zo naast onder andere de Volkswagen Polo te nestelen. We zullen eens kijken of dat ze in hun opzet geslaagd zijn.

Op het eerste zicht..

...Geen liefde, maar wel herkenning. Ford geeft de Fiesta een enorm aangepast uiterlijk tegenover zijn vorige generatie maar ook tegenover zijn eigen modelvarianten. Op de nieuwe Ford Fiesta zijn er zoals vroeger meerdere afwerkingsniveaus met hun eigen uiterlijke kenmerken. De top of the range is de Ford Fiesta Vignale, het paradepaardje van luxe binnen zijn model, met daaronder de ST-line om zijn duidelijk sportief karakter te tonen. Gaan we nog een trapje naar beneden dan komen we daar de Titanium, Business Edition en Trend tegen. Met de Trend als absolute basisinstapper. Wij kregen de Business Edition onder onze kont geschoven, zakelijke rijders als we zijn...

2017-ford-fiesta

Tof om te weten is dat Ford de moeite heeft gedaan om bij elke variant het exterieur zo aan te passen dat je direct kan zien met welke versie je te maken hebt. Om dat te weten te komen moet je enkel even naar de grille, lampen en bumper kijken. Zo krijg je bij de Vignale een specifieke gesatineerde afwerking in het radiatorrooster, goed voor een premium uitstraling, terwijl de ST-line voor een agressiever uitziende luchthapper in het zwart gaat. Onze Business Edition heeft de afwerking van de Trend, die het minst opvallend is binnen de line-up, met als extra dat er mistlampen in de bumper zijn verwerkt.

2017-ford-fiesta

Dat we met één van de minst opvallende types binnen het Fiesta-gamma weg zijn is behoorlijk duidelijk te zien aan de grijze kleur en zelfs wieldoppen die deze wagen jammer genoeg geen punten laten scoren en hem er liever wat goedkoop doet uitzien. Hier wordt het belang van de concentratie van de koper tijdens het configureren duidelijk.

Het is ook duidelijk dat Ford met deze generatie van de Fiesta op een ander publiek probeert in te spelen. Terwijl de vorige Fiesta hoekiger en sportiever oogde, hebben ze bij deze Fiesta meer gelet op de eenvoudigere en zachtere lijnen om een rustiger resultaat te bekomen. Het algemeen volwassener voorkomen kan ook komen door de toch eerder enorme groei van de wagen, maar liefst 7,1 cm langer en 1,3 cm breder dan de vorige.

suzuki-swift-banner

Vitesse'ke terug

De benzine is aan zijn weeropstand bezig en de dieselverkopen kelderen, maar toch kregen wij de enige diesel binnen de Business Edition mee. De 1.5 TDCi die Ford in deze editie dropt geeft ons 85 pk mee, niet bijsterend veel dus en goed voor een 0-100 km/u tijd van 12,5 seconden. Dat voelt jammer genoeg zo traag aan als het klinkt, al kies je deze wagen niet voor zijn rondetijden op Zolder. Om te kunnen genieten van een aangename versnelling moet je echt op zijn redelijk koppel - van 215 Nm - rijden, wat je toch iets of wat versnelling kan bieden tussen 50-70 km/u.

2017-ford-fiesta

Waarom zou je dan voor deze diesel kiezen? Voor het verbruik natuurlijk! Ben je iemand dat veel afstand doet voor bijvoorbeeld het werk dan kan de Fiesta 1.5 TDCi zeer goede cijfers voorleggen. Tegen 50 km/u drinkt hij maar 3,5 liter diesel per 100 kilometer terwijl je maar 0,3 liter moet bijtellen als je tegen 70 rond toert. Tel er nog eens 0,3 liter bij en dan kan je tegen 120 km/u met je cruise controle bollen. We hadden na een week de wagen te gebruiken op vooral kleinere afstanden, waar een diesel niet echt heel geschikt voor is, een gemiddelde van 4,6 liter en dat is zeker niet slecht te noemen. Met een volle tank van 42 liter kan je ruim 900 kilometer ver komen en dat is dan ook de hoofdreden om voor zo een wagen te kiezen.

2017-ford-fiesta

De wagen is geen Rolls Royce in zijn klasse maar biedt ruim voldoende comfort door zijn chassis en zetels. Het chassis filtert ruim voldoende onvolmaaktheden uit de baan waardoor je niet al slalommend over de Belgische wegen moet rijden. Verlies van tractie is onbestaand, of dit komt door extreem veel grip dat het chassis creëert of door het te weinig aan kracht is dan wel de vraag.

Als je niet met een wagen met manuele versnellingsbak kan rijden dan kan je binnen de Business Edition alleen terecht bij de 1.0-benzine met 100 paarden. Natuurlijk is die 1.0 ook beschikbaar als een handgeschakelde versie en is er ook een 1.1-benzine motor met 70 en 85 pk, al is ons het niet echt duidelijk waarom deze nog worden aangeboden.

2017-ford-fiesta

Om nog even kort terug te komen op die manuele versnellingsbak. De pook ligt goed in je hand en werkt nooit tegen om in de juiste versnelling te gaan. Alles gaat vlot en is makkelijk te vinden, buiten de in onze ogen fout geplaatste achteruitversnelling. Hiervoor moet je niet richting de eerste versnelling maar wel richting de zesde versnelling, en dat voelt toch wel een beetje tegen de stroom in.

Binnenin vertoeven

De Business Edition begroet je met een overload aan stof en harde plastic op dashboard en deurpanelen. De zetels zitten op zich goed en zijn comfortabel maar bieden weinig zijdelingse steun terwijl je aan het stuur draait dat goed in de hand past maar niet zo aangenaam aanvoelt. Jij valt dus sneller uit je stoel dan dat de wagen grip verliest.

Eens je de stoelen gewoon bent, begroet het simpel maar degelijk aanziend instrumentenpaneel je met zijn blauwe wijzers. Mis je niks? Ford nam de vlakgom ter hand en liet het knoppenbos op de middenconsole verdwijnen ten voordele van een grotere display. Het multimediasysteem dat in onze wagen zat beschikt over voldoende mogelijkheden om je favoriete plaatjes af te spelen via een degelijk audiosysteem, al hadden we zelf ook graag een navigatiesysteem aangevinkt. Daar stonden we dan in het Brusselse zonder GPS.

2017-ford-fiesta

De wagen kon ons wel bekoren met zijn cruise controle, automatische lichten, automatische ruitenwissers, parkeersensoren achteraan en Hill Start Assist, maar viel door de mand door achteraan het raam naar beneden te laten zwengelen met manueel labeur. We zeggen hetzelfde als bij de Nissan Micra: in de tijd van nu is dit toch niet meer serieus. De achterste passagiers hebben het dus niet getroffen om hun raam open te krijgen maar hebben wel voldoende been- en hoofdruimte om langere ritten te overleven. Al zal je het best houden bij 2 volwassenen op de achterbank want met 3 wordt het wel heel krap.

2017-ford-fiesta

Met net iets meer dan 290 liter aan kofferruimte wanneer de zetels recht staan en 970 liter wanneer de zetels plat liggen is de Fiesta geen uitblinker binnen deze klasse maar hangt hij ook niet achteraan te bengelen. De Volkswagen Polo heeft meer ruimte, de Opel Corsa biedt dan weer minder.

De prijs

De prijs is toch een iets of wat pijnpunt voor deze wagen, in onze ogen. Je kan een vijfdeurs Ford Fiesta Business Edition ophalen bij je Ford-dealer vanaf 19.250 euro en ons model kreeg enkele opties waardoor de prijs op 20.899 euro kwam. Voor deze prijs heb je geen navigatiesysteem, geen velgen en geen elektrische ruiten achteraan. Kijken we naar één van zijn voornaamste concurrenten, de Volkswagen Polo, dan zien we wel dezelfde prijs, wat ons toch ook een beetje stoort. Een volledige kale Fiesta zet je 13.300 euro achteruit.

2017-ford-fiesta

Conclusie

De Ford Fiesta heeft wat van zijn agressieve lijnen verloren maar geeft je daar wel een zachter en volwassener karakter voor in de plek. Kies je opties goed en je kan toch nog wel een goede deal doen bij Ford. De Business Edition lijkt ons zoals zijn naam zegt voor de particuliere koper iets minder geschikt. Misschien kan je dan proberen wat van de prijs af te pitsen?

Specificaties

Motor

1.5 TDCi, turbo diesel, vier-in-lijn

Puissance

85pk

Couple

215 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Transmission

voorwiel

Poids

1 116 kg

Vitesse de pointe

178 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 20 889.00

Prix de base

€ 19 250.00

0 à 100 km/h

12.50 sec

Gemiddeld testverbruik

4.60 L/100km

Coffre min.

290 L

Coffre max.

970 L

Rejet de CO2

84 g/km

TMC

€ 502.00

TC

€ 243.00

Derniers articles publiés

Commentaires (4)

Laisser un commentaire
DH 08:54
Portrait de DH

Voor de liefhebbers van traag en gestaag en daar graag 20000 euro voor neertellen...

Joerisiko 20:38
Portrait de Joerisiko

En nu de waarheid. Deze wagen is beschikbaar zoals hierboven beschreven voor 15194 euro, als je de moeite doet om een offerte te laten maken. En als je een USB kabel hebt kan je de navigatie van je gsm gebruiken op het touchscreen..

Mathieu 10:29
Portrait de Mathieu

Is dat met overname van huidige wagen?
Trouwens, +15000€ voor een trend met mistlampen is VEEL geld.
Wij zijn een Ford rijdende familie, maar een nieuwe zal ik mij toch nooit aanschaffen. Ik ben ah denken om te veranderen van merk.
Ik hoop dat Ford niet in zijn eigen voet schiet, want de prijzen (ook onderhoud e.d.) zijn de laatste jaren flink de hoogte in gegaan. Gelukkig heb ik er bij mijn garage wel een goede service bij, maar extraatjes kunnen er niet meer vanaf.
En geen elektrische ruiten is het eerste wat ik zei vorig jaar op het autosalon bij Nissan. De persoon moest lachen, want dat was een opmerking die hij heel veel moest horen.

Los van dit alles vind ik het ontwerp banaal. Er zit geen leven in. De voorkant straalt nu eens niets uit, zeker al niet in deze grijze kleur.

Joeri G 19:57
Portrait de Joeri G

Wordt deze journalist betaald door andere merken want dit is zowel totaal geen objectief verslag als correct ... 19.000€ is een catalogus prijs ! Fiesta trend 85 pk 5d met Bluetooth en airco ed. Kostte me 14500€ dus geen 19000 .. En niemand is verplicht van zilver te nemen me dunkt .. kwestie van keuze en smaak dus zeer relatief zijn verslag ..

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités