We reden bij de introductie met de zwaarste motoversies van de T-Roc. Maar doet ook de kleinere motorisatie zijn werk in deze kleine Volkswagen crossover?
Volkswagen lanceerde de T-Roc een aantal maanden geleden, middenin een stroom van nieuwe crossovers voor de Europese markt. Niet lang daarna hadden we het moeilijk om de verschillende crossovers uit de Volkswagen-groep volgens klasse in te delen. Maar bij Volkswagen zelf is het wel duidelijk. Je hebt de grootste Touareg die binnenkort vernieuwd wordt, de Tiguan en zijn zevenzits Allspace-variant en nu ook de T-Roc. Later komt er ook nog een superkleine T-Cross ter grootte van de Polo, al is die naam nog niet bevestigd.
Met de looks van de T-Roc zit het wel goed. De blauwe testversie van onze rij-impressie draagt volgens ons de kroon, al is de opvallende oranje kleur van de auto in deze test ook niet onopvallend. Maar dat niet alleen, want ook qua vormen springt deze T-Roc eruit. In vergelijking met de meeste andere modellen in dit C-segment is de T-Roc een frisse verschijning.
Kregen we bij de presentatie een volledig uitgeruste topversie mee, dan is deze basismotorisatie flink wat minder uitgerust. Daarbij is het even raar opkijken wanneer we vaststellen dat deze versie niet over een navigatiesysteem beschikt. Ook de centrale Active Info Display is afwezig in deze versie en maakt plaats voor een centraal geplaatst LCD-scherm met daarrond twee gewone tellers. Eens je de Active Info Display gewend bent, doet dit geheel verouderd aan. Verzorgd, dat nog altijd, maar wel verouderd in tijden van technologisch vernuft in de tellerpartij.
Wat we wel terugvinden, rond onder andere de twee USB-aansluitingen, is de accentuering in koetswerkkleur. Oranje interieuraccenten dus, al voelden we ons nochtans niet de hele tijd onderdeel van het Legioen. Die accenten verdoezelen Volkswagens keuze voor minder kwalitatieve interieuronderdelen, iets wat we ook al tijdens de impressie aanhaalden.
Onder de kap van de frisse verschijning dus een heel aanbod aan motoren. Al moet je wel een keuze maken tussen 115, 150 of 190 pk op TSI-vlak, bij de TDI's is dat ofwel de 115 pk-versie of de 150 pk-versie. Wij namen deze keer de kleinste versie mee, en keken of hij voldeed. Want het lijkt erop dat dit wel eens de bestverkopende motorisatie zal gaan worden.
115 pk klinkt niet als veel vermogen, zeker niet als je weet dat ze uit een 1.0 met turbo worden opgewekt. Toch blijkt het voor de T-Roc voldoende om hem vooruit te stuwen. Meer heb je in deze wagen niet nodig om rond te karren op de Vlaamse wegen. Of je er een caravan de berg mee moet gaan op trekken, is een andere vraag maar dan zou de bagageruimte waarschijnlijk ook niet volstaan.
Begrijp ons niet verkeerd, de bagageruimte is met 445 liter zeker niet klein, groter dan die van een Golf zelfs. Daar komt nog eens bij dat de T-Roc dankzij zijn langere wielbasis net dat ietsje meer binnenruimte biedt dan zijn neefje Arona. En toch blijft de motor voldoende om ermee aan de slag te kunnen.
Volkswagen kiest ook bij de T-Roc voor een veilig weggedrag. De voorwielaangedreven 1.0 TSI is daar geen uitzondering op. Veilig wil zeggen dat ze bij Volkswagen geen keuze durven maken tussen dynamiek en comfort, en dat lijk je aan een grote groep geïnteresseerden dezer dagen nog altijd te kunnen verkopen. Afgezien van het neutrale weggedrag is het ook best stevig, zodat je precies kan voelen waarheen de wagen gaat.
conclusie
Dat we ten tijde van de presentatie van de T-Roc de topversies meekregen had een aantal redenen. Enerzijds wilden ze er goed bij zitten, als ze de internationale pers uitnodigden, anderzijds moesten ze dan ook alleen maar die versies klaar hebben. Af en toe gebeurt het eens dat een bepaalde motorversie niet op tijd beschikbaar is voor een presentatie. Gelukkig is er dan nog de mogelijkheid om in ons eigen Belgenlandje de weg op te gaan met de wagens die de invoerder selecteerde.
Gelukkig, want eigenlijk zouden we niet inzien waarom je met een andere versie dan deze 1.0 TSI de weg op zou gaan. Hij doet voldoende zijn werk en je hebt er heel wat mogelijkheden mee in de optielijst. Enkel in het hoogste uitrustingsniveau is deze motor niet beschikbaar en moet je voor de veel krachtigere 2.0 TSI gaan. Doe dat maar niet en gebruik de uitgespaarde centen voor een weekendje weg met deze T-Roc 1.0 TSI. Tenzij je een automaat wil, want dat heeft de 1.0 TSI niet, daar moet je minimaal voor naar de 1.5 TSI.
Spécifications
Puissance | 115 pk |
---|---|
Transmission | manuele zesbak |
Entraînement | voorwiel |
Poids | 1 170 kg |
Vitesse maximale | 187 km/h |
Prix du modèle de base | € 21 500 |
0 à 100 km/h | 10.10 sec |
Consommation moyenne en essai | 7.00L/100km |
Capacité minimale du coffre | 445 L |
Capacité maximale du coffre | 1 290 L |
Émissions de CO2 | 117 g/km |
Taxe d'immatriculation | € 203 |
Taxe routière | 122 |
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter