Rijtest: Hyundai i30 N Performance Pack (2018)

2018_hyundai_i30_n

De strijd om de titel van de heetste voorwielaangedreven hatchback woedt al decennia en Hyundai werpt nu ook haar A-game in de strijd. Of moeten we N-game zeggen? Eens kijken wat voor vlees we in de kuip hebben bij deze i30 N, mét Performance Pack.

Een strijd tussen eeuwenoude titanen is het, die van de ultieme hothatch. Eens elke vijf werpt er zich echter een uitdager in de strijd. Vaak met een matig succes. Want als we denken aan snelle voorwielaandrijvers, dan blijven de Volkswagen Golf GTI, Honda Civic Type-R en Renault Mégane R.S. meteen te geest springen. Hyundai? Daar denk je niet meteen aan, tot nu. Hierbij verwelkomen we de i30 N. Met de N van Namyang, thuishaven van het R&D-centrum van het Zuid-Koraanse merk. Al had de letter evengoed voor 'Nürburgring' kunnen staan, want niet minder dan 50 verschillende prototypes zijn over de groene hel gepasseerd voor het uiteindelijk resultaat goedkeuring kreeg. Nog een N-link? Het logo vormt een chicane op een racecircuit?

GTI wie?

Oké, meteen met het belangrijkste in huis vallen; wat er onder de kap ligt. Want een hothatch met driecilinder, dat pakt niet (toch, Ford?). Hyundai ontwikkelde special voor haar i30 N een nagelnieuwe 2-liter viercilinder benzine met turbo. Goed in basistrim voor 250 pk. In onze N°05/35 Thierry Neuville Edition - met Performance Pack - kan het blok genieten van 25 extra paarden en zorgt een overboost functie er voor dat het koppel enkel tellen van 350 Nm richting 378 Nm trekt. Volkswagen Golf GTI wie?

2018_hyundai_i30_n

Die cijfers moeten het mogelijk maken om de i30 N naar 100 km/u te lanceren in 6,1 seconden en de launchcontrol zal je hierbij met liefde helpen om dit cijfer af te klokken. Letterlijk afklokken, want de Hyundai i30 N heeft een acceleratiemeter aan boord, net zoals metertje voor de G-force, paardenkracht, boost en koppelmeter. You got to love those geeky things. Natuurlijk vragen we ons af hoe lang de versnellingsbak meegaat wanneer je enkele launchcontrols hebt losgelaten op de wagen. Ow vergeten, Hyundai geeft je wel 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking, ook op deze i30 N. Koppel en banden? Die horen daar uiteraard niet bij.

Dorst naar bochten en benzine

Wielen die naar grip zoeken tijdens het accelereren, het is de i30 N niet onbekend. Al zeker niet wanneer de baan nat is. De eerste snelle bocht neem je dan ook met een klein hart maar dan voel je het elektronisch aangestuurd sperdifferentieel tussen de wielen werken en het vertrouwen recht evenredig terug groeien. Je kan de i30 N echt tegen ridicule snelheden een bocht ingooien en de set-up geeft geen krimp. De Koreaan blijft steeds gefocust en leidt je veilig uit de bocht uit. Geaccentueerd in de N-modus door de gebalanceerde maar wel zeer stevige ophanging. Een Civic Type-R in een meer Golf GTI-ogende verpakking. Dit is waar we al jaren nood aan hebben.

2018_hyundai_i30_n

Keerzijde van de medaille? Het blok mag dan wel 275 pk sterk zijn, in realiteit voelt hij niet zo opgehitst aan als dat cijfer doet ogen. Wel 275 pk-waardig is het verbruik. 11 liter per 100 kilometer? Das een serieuze slok op de borrel. Al kan je van de N een geheelonthouder maken door wat foefelaré met de blauwe knopjes op het stuur. Waardoor je in de Eco-stand wel toe kan komen met zo'n 8 liter en een klets per honderd kilometer. Alleen, waarom zou je in die Eco-stand rondtoeren? Koop dan een i30 1.4 T-GDI, lamzak!

Diepte, onder elke knop

Dat de i30 N geen simpel zijproject was bij Hyundai blijkt uit de diepte die de set-up weet te bieden. Waardoor de Koreaan uitgroeit tot een verdienstelijke allrounder, met een hard kantje dat nooit helemaal op verlof trekt. Zo kan je in de basis 3 rijmodi selecteren via de blauwe knop aan de linkerzijde van het stuur. De selectie bestaat uit; Eco (i30 1.4 T-GDI alarm!), Normal en Sport. Over de ecologische stand gaan we niet veel woorden vuil maken, al moet gezegd dat de i30 N niet al te veel moeite doet om vlotte versnellingen te fnuiken. Nee, zelfs de snelle knaap gooit ecologische beweegredenen liever in de Laak.

2018_hyundai_i30_n

Bij de normale stand krijg je nog wat meer punch terwijl er niet veel voelbaar aan de ophanging en stuurinstelling verandert. In Sport laat de hothatch zijn speelse kant zien, zetten de wielen zich steviger opde baan en mag de uitlaat een stukje verder open. Het extra blik Red Bull trek je open door op de blauwe knop op de rechterzijde van het stuur de drukken (jawel, de knop met het racevlaggetje). Weg Sport, welkom N-modus. De Hyundai i30 N toont dan zijn ware aard; die van extreem snelle, extreem harde en extreem luide bruut.

2018_hyundai_i30_n

Wat een rijlol, ook al is het een compleet stuiterbakkie in die N-modus. Top op zo'n punt dat het verschrikkelijk wordt op sommige Belgische wegen. Maar de zweepslagen in je rug vergeet je meteen door de gretigheid van het motorblok, de informatie die het stuur weet door te zenden naar je vingertoppen en dan is er nog het geluid... Sorry Duffel en omstreken, het was sterke dan onszelf. De i30 N Performance Pack knalt, klettert en ploft als een hond met hondsdolheid die nog net een lijntje coke heeft gesnoven. Komt dit echt van het merk dat ook de H-1 verkoopt?

Sportief - comfortabel - sportief

Op rijdynamiek zit het dus alvast snor maar ziet zo'n i30 N er ook nog wat uit? Wel de Koreanen hebben het beste gehaald uit de wat brave basis, de i30 dus. Aangespoord door dat performance Blue-kleurtje. Een agressieve smoel met rood geaccentueerde splitter, 19-duims velgen met daarachter rode remklauwen en een derrière dat herkend kan worden door de dubbele uitlaat en derde driehoekig remlicht. Zoals eerder aangehaald; neem 'm in het zwart en het gros van chauffeurs naast je aan het licht hebben geen idee wat het is. Waardoor bewezen wordt dat je geen triljoen spoilers en scherpe hoeken nodig hebt om ons te plezieren. ja, we kijken naar jou, Honda.

2018_hyundai_i30_n

Enfin, binnenin elektrisch verstelbare en verwarmde sportstoelen die je lekker omarmen nog voor je de auto start. De versnellingspook ligt super in de hand, de bak erachter klikt als een BMW van een paar decennia terug. Stuurwiel? Verwarmd. Cruisecontrol, lane keep assist en collision warning? Allemaal present. Sportief met de nodige comfortopties, deze i30 N. Waar zien we dit nog? (#GolfGTI)

2018_hyundai_i30_n

Toch een stiekeme hint naar het potentieel van de i30 N Performance Package? De veerpootbrug vlak achter de achterste zitrij die het chassis van extra stijfheid voorziet. Geen onbekende in gerief zoals een Porsche 718 Cayman of pakweg een Mazda RX-7. Maar in een Hyundai hatchback? Praktisch ingesteld zoals ze zijn kan je de verbinding verwijderen om zo maximaal van de koffer te genieten. Minimaal is die 395 liter groot, waarmee de Koreaan zijn concurrenten net voor blijft. Geinig genoeg weet hardcore-rivaal Honda Civic Type R nog een beter cijfer voor te leggen.

Moeten we het nog zeggen?

Ben je dit aan het lezen, dan is de kans groot dat ook zijn prijs je geen onbekende is. De 250 pk-versie van de Hyundai i30 N kan je gaan ophalen voor 29.999 euro. Ons testexemplaar doet het met het Performance Pack waardoor je 4.000 euro's extra aan kan tikken. Verder is de blauwe kleur ook nog 600 kleur. Optielijst? Niet nodig, op deze i30 N PP krijgt alles standaard aan boord. Totaalprijs? 34.599 euro.

2018_hyundai_i30_n

Ter vergelijking; Een Volkswagen Golf GTI begint bij 31.800 euro. Met de nadruk op 'beginnen', want een vergelijkbare GTI tikt 45.000 euro aan. Toegegeven, de Duitser is misschien wel knapper afgewerkt en een streepje polyvalenter maar voor 10.000 euro kan je tegenwoordig veel benzine tanken...

Conclusie

Nooit gedacht dat een Hyundai het tot onze lijst van all time favourites ging schoppen maar zie hier! De Hyundai i30 N is een juweeltje dat je moet hebben getest wanneer je op zoek bent naar een leuke en snelle voorwielaangedreven wagen. De kans is dan ook heel groot dat je de wagen niet alleen test maar ook ter plekke de bestelbon tekent en enkele maanden later een i30 N voor de deur hebt staan. We geven je geen ongelijk.

Specificaties

Motor

2.0 turbo benzine

Puissance

275pk

Couple

350 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Transmission

voorwiel

Poids

1 354 kg

Vitesse de pointe

250 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 34 599.00

Prix de base

€ 33 999.00

0 à 100 km/h

6.10 sec

Coffre min.

381 L

Rejet de CO2

163 g/km

TMC

€ 976.00

TC

€ 410.00

Derniers articles publiés

Commentaires (11)

Laisser un commentaire
Techno Patat 20:07
Portrait de Techno Patat

Ik denk dat we met vrij grote zekerheid kunnen zeggen dat we nog nooit meegemaakt hebben dat de prijs ‘basismodel’ en prijs ‘testwagen’ zo dicht bij elkaar lagen!

Ot: op het salon ben ik hem met een gezonde nieuwsgierigheid gaan bekijken en ik ben er met een klein glimlachje van bij weggelopen. Heerlijk ding is het :D!

BO GAARD 23:44
Portrait de BO GAARD

Ik wil hem hebben!

Michel Desmet 18:33
Portrait de Michel Desmet

ik ook!

Dries Crombez 22:54
Portrait de Dries Crombez

Dat ding weegt nogal

eddy 22:38
Portrait de eddy

toffe wagen, pittige motor, over algemeen goede motoren

Pajot1 12:19
Portrait de Pajot1

Ze hebben er 1 op de testbank gezet by PPE, 253pk origineel!! Hahahahaha
Stage 1, 283pk!!
De volle 8pk meer dan de fabriekswaarde!! Hahahahahahah
Japanse donut!!

Techno Patat 03:53
Portrait de Techno Patat

Aan 40 graden. Je moet echt niet veel van auto’s kennen om te weten dat turboblokken afzien in de hitte. M’n C43 geeft ook een beetje af in de hogere toeren als ik met dit warme weer doorduw.

En hij had trouwens wel bakken meer koppel dan opgegeven, en tenzij dat je deze enkel maar koopt voor de stoere toogpraat: met dat koppel ben je veel meer als je je eens gaat uitleven op de binnenbaantjes of de tragere circuits!
Plus dat pk’s echt niets zeggen over het rijgevoel, gripniveau, onderstel en vooral plezier per km :). Maar aangezien je de vermiste paarden zo grappig vind zal dat iets zijn die volledig aan je voorbij gaat, blijf maar lekker kicken op pk’s ☺️. Dan gaan de liefhebbers wel de underdog liefhebben.

4g63 10:01
Portrait de 4g63

Gewicht en wanneer bereikt m z'n maximum hé, ligt dat bijv op 5500/min of op 6500/min.
Vorige week gt86 naast dat oud ruimteschip van mij, daarna is gaan opzoeken waarom 200 pk en 100kg meer dan de mijne mij er niet af rijd, wegens 140 oude pk's. Als je dan stoplichtsprintje doet ben je niet echt bevoordeeld als je eerst heel veel toeren moet draaien met je 200pk in dit geval.

Techno Patat 13:35
Portrait de Techno Patat

Precies, en net daarom is koppel belangrijk. Pk’s zeggen iets over de eindpiek en dat is leuk op autobahn sprintjes. Maar turbomotoren doen dat sowieso al minder goed dan atmosferische motoren :)... dus zijn pk’s niets meer geworden dan een toogpraat middel ipv een echt getal waar je iets mee weet. Wat niet wil zeggen dat die gt86 niet veel voldoening kan halen uit het toerenjagen van zijn auto :D.

Trouwens, ben ik mis of is Hyundai Koreaans? Met welk Japans gebakje is Pajot dan aan het lachen precies :D?

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités