Ook Seat Ibiza TGI krijgt CNG-voorziening

seat-ibiza-leon-mii-cng-range-2018_2

In tijden dat diesel het kind van de duivel is in de autowereld, is CNG een goed alternatief. Dat vonden ze bij Seat ook, waardoor na de Leon nu ook de Ibiza over een TGI-versie beschikt.

De TGI is dus geen zware sportversie waarvan de initalen verkeerd geschreven zijn, bij Seat spreken ze overigens van Cupra voor die sportversie, niet over GTI. Wel gaat het om een auto op aardgas.

Seat gaat er alvast prat op dat CNG 85 procent minder NOx uitstoot dan een benzinewagen en ook 25 procent minder CO2 uitstoot.

onherkenbaar

Onder de kap van de Ibiza TGI zit een 1.0 TSI met drie cilinders. Die krijgt een speciaal gelaagde cilinderkop die beter met de verbranding van CNG overweg kan. Ook de cilinderkanalen werden sterker gemaakt. Ten slotte werd een lichtere turbolader geplaatst. Aangezien de vulnippel onder de tankklep zit, is het logo het enige waaraan je de Ibiza TGI kan herkennen.

seat-ibiza-leon-mii-cng-range-2018

De 1.0 TSI krijgt in het geval van de TGI 90 pk en 160 Nm. Hij is in combinatie met een manuele versnellingsbak in staat om de 0-100 km/u te behalen in 12,1 seconden, met een topsnelheid van 180 km/u.

1.194 kilometer gassen

Seat combineert een 40 liter grote benzinetank - even groot als de andere TSI-modellen - met een 13 kilogram grote CNG-tank. Daardoor krijgt hij een radius van maar liefst 1.194 kilometer. Het gevolg is wel dat de extra CNG-tank een plekje onder de bagageruimte krijgt, waardoor die tot 262 liter slinkt. Wie snel even rekent, komt tot een gemiddeld verbruik van 5 l/100 km benzine en 3,3 kg/100 km CNG.

seat-ibiza-leon-mii-cng-range-2018

De Seat Ibiza TGI komt het TGI-aanbod aanvullen tussen de kleine Mii en de middenklasse Leon in. Tegen eind 2018 komt er ook nog een Arona TGI op de markt.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités