Kan de meest atypische Mercedes zich toch bewijzen als een ware ster of valt deze pick-up toch door de mand? We beantwoorden die vraag terwijl we de modder vantussen onze laarzen peuteren.
Denk je aan een pick-up dan denk je al snel aan de grijze import waar je een dikke Amerikaan kan vinden zoals een Dodge Ram. Liever niets Amerikaans? Dan kan je wel terecht aan de andere kant van de wereld in Azië. Bij Nissan kan je langs gaan voor een Navara, een Ssangyong Musso of bij Isuzu voor een D-Max. Wil je iets uit Europa? Ach, dat wordt iets lastiger maar Renault kan je een Alaskan verkopen en Volkswagen staat te springen om je een Amarok te verpatsen. Mercedes biedt je nu ook een X-Klasse aan. Die nemen we vandaag mee voor een rondje offroad.
Stevige brok
De Mercedes-Benz X-Klasse is, zoals elke andere pick-up, een massieve brok automobiel. Hetgeen dat direct opvalt is de grondspeling, waar je met het grootste gemak de diepste putten van de Belgische wegen met kan bedwingen. Naast de vaste wegen kan hij ook heel aardig overweg met de onverharde stukken.
Vooraan springt de grille met de alom gekende Mercedes-ster direct in het oog. Verder herken je hem vooraan aan de koplampen met LED-technologie die op het eerste zicht wat klein zijn waardoor de voorkant niet al te agressief oogt. Al verandert die indruk wel wanneer je ze in je achteruitkijkspiegel ziet. Verder zijn er ook nog mistlampen en een heleboel plastic onderdelen, je wilt natuurlijk niet tijdens het offroaden wat van je lak verliezen. Maar bekijk even de zijkant, die is immens. Een lange motorkap waar de krachtbron zich onder bevindt en een hoge cabine waaronder met daaronder een handige opstap. Bedankt voor die opstap, want anders is het wel een uitdaging voor sommigen om in de wagen te geraken. Verder is er nog de laadbak die een groot deel van de lengte verklaart. Achteraan is de afwerking wat simpel en toch een beetje saai. Natuurlijk is een achterkant van een pick-up in grote lijnen steeds hetzelfde maar toch hadden we iets meer Mercedes willen zien.
Gebruiksgemak
Je koop natuurlijk geen pick-up als paradepaardje. Deze wagens worden gebruikt voor wat ze gemaakt worden. Veel en zwaar gerief vervoeren in de laadbak achteraan. Handig deze wagen, want we moesten net een wasmachine gaan vervoeren. Voor die test is hij met onderscheiding geslaagd, al was dat nu niet een zware test voor de X-Klasse te noemen. Je kan tot zeker 1.000 kilogram kwijt in die bak achter je. De laadbak is voorzien van vier verplaatsbare scharnieren waardoor je eender welk voorwerp kan vastmaken met spanriemen. Ook kan je achteraan in de bak een 12V-aansluiting en 4 LED's vinden, wat in het donker het in- en uitladen makkelijker moet maken. Je spullen tot 1.587 mm lang kunnen plat in de laadbak en door het elektrisch openschuivend raampje in de cabine kan die lengte nog ietsje meer worden, al is het doorsteekluikje te klein om echt praktisch te noemen. Het handvat, om de achterklep te open, mag wel wat steviger want hierbij kregen we al snel het gevoel dat we ooit op een dag dat stuk plastic in onze handen ging hebben.
Verder zou een afdekklep of afdekkap, die je als optie kan bestellen, over de bak handig zijn aangezien niet alle spullen nat mogen worden en als je een buggy wil vervoeren moet deze ook in de open laadbak. Moeilijk om aan je vrouw te verklaren hoe het komt dat de buggy verdwenen is. Ineens lijkt een koffer toch echt wel iets handig en daardoor kan je kiezen voor een hardtop . Al zullen je spullen niet snel uit de open variant vliegen door de 475 mm hoge zijwand.
Een Maxi-Cosi installeren, niet evident
Omhoog klauteren via dat opstapje om je daarna in de stoel te ploffen. Stoffen zetels met lederen details, die in de winter niet te koud zijn en in de zomer niet te warm worden. Moest je in de winter toch een koude prik voelen dan kan je de zetelverwarming op twee standen, activeren. Elektrisch verstelbaar? Natuurlijk kan dit bij de X-klasse. Over het comfort van die stoelen is ook absoluut niets negatief te zeggen maar geven niet uiterst veel zijdelingse steun. Dat missen we ook niet echt aangezien je deze wagen niet zo snel in de bochten zal gooien.
We willen onze automatisch versnellingsbak in Drive zetten maar vreemd genoeg vinden we niets van versnellingspook aan het stuur. Huh, bij Mercedes moet je toch aan het stuur zijn? Deze keer niet. Tussen de voorste passagiers kan je een normale en stevige versnellingspook vinden waarbij je de wagen in P-ark, R-ear, N-eutral en D-rive kan zetten. De Drive-modus geeft je ook de mogelijkheid om zelf te schakelen moest je dat willen.
Verder in deze middenconsole kan je selecteren tussen achterwielaandrijving, 4L en 4H. Standaard rijden we op de achterwielaandrijving terwijl we voor het werk op niet verharde baan toch kiezen voor de vierwielaandrijving. 4H als we vlotjes willen door blijven rijden maar moesten we het toch wat moeilijker krijgen in de zandbak dan is een 4L een zeer goede oplossing waarbij je een veel hoger koppel ontvangt terwijl je snelheid een pak lager blijft. Er zijn ook nog hulpmiddelen zoals Hill-descent die je zonder kleerscheuren van een veel te steile helling moet krijgen. De typische Mercedes draaiknop en schrijfpad zijn achter je pook terug vinden om in het menu te scrollen, de navigatie te besturen en je afspraken te kunnen regelen.
Deze knop, de ventilatieroosters, het navigatiesysteem - dat na wat oefening vlot werkt en uiterlijk heel veel weg heeft van die van de A-Klasse - en het stuur met de ster in het midden zijn de grootste herinneringspunten dat je in een Mercedes zit. Het had voor ons allemaal wat meer en exclusiever mogen zijn om toch een onderscheid te kunnen maken tussen een premium pick-up en het werkvolk, helemaal niet onrespectvol bedoeld. Het dashboard is ook nog iets typisch Mercedes maar dat had dan weer net wat anders gemogen. Bij veel van de concurrentie wordt hier van gebruik gemaakt om extra opbergruimte te voorzien maar in de X-Klasse wordt deze opbergruimte opgeofferd voor een mooier uiterlijk. Beauty before function.
Achteraan kan je wel 3 vrienden of collega’s kwijt die kunnen genieten van voldoende been- en hoofdruimte. Als is dat laatste toch wat nipt en de schuldige daarvoor is de nog hogere zitpositie dan vooraan. Een voordeel daarvan is dat je minder snel wagenziek wordt, omdat je gewoon mee door de voorruit kan kijken. Een kinderstoeltje via Isofix in de wagen bevestigen is mogelijk maar in een normale wagen is de moeilijkheidsgraad toch wat beperkter. Alles went dus na wat oefening zal dit ook wel vlotter verlopen.
als een echte
Deze Mercedes X-Klasse geen echte pick-up? Die stelling moeten we toch wel ontkrachten. Als basis zijn ze vertrokken vanuit een Nissan Navara die in het verleden al voldoende het bewijs heeft gebracht van zijn kunnen. De Mercedes-Benz X 250 d beschikt over een 2.3 turbodiesel met 190 pk en 450 Nm koppel die alles moet trekken. Tot wel 3.500 kg moet de X-Klasse voor zijn rekening kunnen nemen.
Een sportwagen is deze wagen niet maar hij is vlot genoeg om zich in het verkeer te begeven. Het ziet er te immens uit en het voelt ook zo, waardoor het eerst wel heel beangstigend is om met de wagen te vertrekken. Dat gevoel neemt heel snel af en wordt vervangen door het gevoel; ach, moest ik iets raken dan rij ik er waarschijnlijk toch over.
Het zicht rondom de wagen is niet super. Naar voren toe zie je alles duidelijk, brede stijlen beperken het zicht aan de zijkant en het kleine raam en de lange achtersteven zorgen voor een bijna onbestaand zicht achteraan. De 360 graden camera lost dit probleem grotendeels wel op en met behulp van de parkeersensoren is inparkeren ook geen ramp.
De rijeigenschappen zijn typisch pick-up-erig. Je voelt veel onvolmaaktheden in de baan maar dit geeft je wel de nodig feedback om de wagen op onverhard terrein te laten begeven. Al hadden we wel een instelling verwacht om het rijcomfort nog te kunnen optimaliseren, dat is toch wel een gemiste kans om de X-Klasse een echte Mercedes te laten worden.
Nog sparen?
Met een vanaf prijs van 37.437 euro kan je bij Mercedes al een behoorlijk uitgeruste X-Klasse gaan ophalen. Ons model heeft de iets zwaardere motor, is uitgerust met onder andere de automatische versnellingsbak en 360 gradencamera waardoor de prijs op ongeveer 54.463 euro uitkomt, ínclusief BTW. Wil je nog wat meer, dan rijdt er tegenwoordig ook een X-Klasse X 350 d met V6 diesel rond. Kijken we naar een Nissan Navara dan ben je op zijn minst 36.185 euro kwijt en bij Ford starten ze rond 35.000 euro voor een nieuwe Ranger. Al bij al zitten de prijzen best goed bij elkaar.
Conclusie
Voor een eerste poging is deze Mercedes-Benz X 250 d zeker dik in orde. Er zijn nog wel enkele punten waar ze op kunnen verbeteren, maar Mercedes heeft nu alvast een voet tussen de deur. Zelf zijn we positief verrast wat deze wagen, pick-up, allemaal kan voorschotelen. Al bij al heeft de X-Klasse het in zich om de beheerder van het bedrijfswagenpark ook te laten overstappen op Mercedes, want dat is uiteindelijk de bedoeling van deze Duitse pick-up met Japanse roots.
Spécifications
Puissance | 190 pk |
---|---|
Transmission | 7-bak automaat |
Entraînement | vierwiel |
Poids | 2 234 kg |
Vitesse maximale | 176 km/h |
Prix du véhicule d'essai | € 54 463 |
Prix du modèle de base | € 37 437 |
0 à 100 km/h | 11.80 sec |
Consommation moyenne en essai | 9.30L/100km |
Émissions de CO2 | 209 g/km |
Taxe routière | 128 |
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter