Essai

Rijtest: Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo (2018)

Sinds midden vorig jaar heeft Porsche haar eerste break in het gamma. Na de SUV-gekte wordt eindelijk ook aan de praktisch ingestelde Porsche-rijder gedacht. Of toch niet helemaal?

Goed 30 jaar is er gepasseerd sinds Porsche de eerste concept cars van de 928 stationwagon showde, de 928 H50 en de 928-4. Tijd die Porsche gebruikte om de wereld langzaam klaar te stomen voor het feit dat je als commercieel autobouwer niet alleen kan rondkomen van modellen met de motor op de verkeerde plaats.

heilige huisjes

Want in die dertig jaar zijn er een hoop zekerheden voor de bijl gegaan. De Berlijnse Muur, de wetenschap dat CD's de muziekdrager van de toekomst waren, dat Porsche's altijd op benzine reden en dat je vooral liefst met twee in een Porsche zit. Exit coupé's, enter de familieberline en de SUV. Beslissingen die Porsche geen windeieren gelegd hebben. En deze Panamera Sport Turismo combineert de voordelen van al deze modellen. Zodat je samen met je gezin en je hond kan genieten van de excessen uit Zuffenhausen.

Image
Porsche Panamera Turbo S E-hybrid Sport Turismo

duw een beetje

We werden voor de gelegenheid voorzien van zowat het beste wat Porsche in huis heeft. De Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo is niet alleen een hele mond vol om op tafel te gooien, hij heeft ook een hele stal aan paarden onder de motorkap - aan de juiste kant van de wagen. Met een gecombineerd vermogen van 680 pk hebben we hier niet alleen de strafste Panamera voor onze neus staan, het is ook de op één na krachtigste Porsche in het gamma. Alleen de Porsche 911 GT2 RS doet het met meer vermogen, al is diens opzet helemaal anders.

Image
porsche-panamera-turbo-s-ehybrid-sport-turismo

In tegenstelling tot die GT2 RS heeft de Panamera Sport Turismo namelijk zowat twee ton gewicht mee te slepen. Dat lees je goed, de break van Porsche weegt evenveel als een stevige SUV. En toch slaagt Porsche er dankzij de 550 + 136 pk in om ervoor te zorgen dat je dat niet gewaar wordt wanneer je het gaspedaal induwt. Krachtig maar gedoseerd word je in slechts 3,4 seconden naar 100 km/u gestuurd. Dat is sneller dan je je kan afvragen of je de garagepoort wel hebt gesloten voordat je vertrok.

Porsche maakt voor het naadloze schakelen gebruik van de PDK-versnellingsbak met acht verzetten die even enthousiast terug- en opschakelt als een wielrenner die de de finish ziet. Niks last van dat potige gewicht dus. Ook niet in de bochten, waar Porsche gebruik maakt van de meesturende achteras. Geen krimp geeft de ophanging als je aan hoge snelheid je parcours afwerkt, diegene die het eerst zal toegeven ben jezelf. Sterk werk van Porsche hier. Porsche installeert ook de adaptieve ophanging en verschillende rijhulpsystemen om je veilig de bocht door te helpen, al heb je nooit het gevoel dat die bezig zijn met de meubelen te redden, in tegenstelling tot andere Duitse merken.

Image
porsche-panamera-turbo-s-ehybrid-sport-turismo

Dankzij de hybride aandrijving blijft ook het verbruik van de Porsche binnen de perken. 680 pk op de baan zetten en toch maar 8l/100 km verbruiken, er zijn er niet veel die dat kunnen zeggen. Rij je zuinig, dan haal je zelfs een goeie 7l/100 km uit je tank. Laad je dan nog eens geregeld bij, dan hangt het af van de afstand hoe vaak je moet bijladen. En eigenlijk hangt het er ook van af hoe sterk je kan weerstaan aan het verlangen om toch het volledige vermogen aan te spreken.

Image
porsche-panamera-turbo-s-ehybrid-sport-turismo

er kan nog eentje bij

Dat we ooit de laadcapaciteit van een Porsche zouden gaan vergelijken, dat konden we ons niet voorstellen. Met een grote volumevretende break hadden ze bij Porsche niet moeten uitpakken. Tenzij ze de Volvo-reclame uit diezelfde jaren 80 wilden counteren. Maar dat doen ze dus niet. De designers zijn erin geslaagd om de Panamera Sport Turismo er even vloeiend en flitsen te laten uitzien als de 911 coupé. Want geef toe, hoe hard de gewone Panamera ook zijn best doet, hij zal nooit de proporties van de 911 kunnen evenaren.

Image
Porsche Panamera Turbo S E-hybrid Sport Turismo

Evenaren doet de Sport Turismo ook niet, maar de dynamiek die van de grote Porsche afstraalt doet je de Panamera berline meteen vergeten. Wat je niet mag vergeten is dat deze sportieve break met zijn 5,04 meter lengte zomaar even 7 centimeter langer is dan pakweg een Audi RS6. Dat merk je niet in de laadruimte, want de Porsche laadt met 405 liter zomaar even 115 liter minder bagage. Mocht je de neiging hebben om snel even naar de Ikea te rijden, met neergeklapte achterbank laad je 1.245 liter. Maar of je de achterbank van je super Porsche wil neerhalen ...

mag het wat minder

Porsche heeft de Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo als neusje van de zalm in de catalogus staan. 680 pk en een sprinttijd van 3,4 seconden voor de 0-100 km/u. Dat heeft echter ook zijn prijs. 193.454 euro moet diegene die zijn Pana ST standaard koopt neerleggen. Maar je koopt hem niet zonder wat opties, dus zit je al snel boven de 200.000 euro. Daar kan ondergetekende zijn huis voor gaan verkopen, al is de Executive - de verlengde Panamera Berline - nog ietsje duurder.

Image
porsche-panamera-turbo-s-ehybrid-sport-turismo

Minder vermogen nodig, maar toch nog altijd willlen profiteren van de Sport Turismo? Dan heeft Porsche de Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo in de stal staan, voor 115.651 euro. En er zijn natuurlijk ook de benzine- en dieselversie, al zijn die minder fiscaal vriendelijk, al is dat tegenwoordig ook al een pak teruggeschroefd.

conclusie

Een sterk staaltje van Porsches kunnen, deze Panamera Sport Turismo met E-Hybrid aandrijving. Want waren we van de vorige generatie nog niet overtuigd van de toegevoegde waarde van zo'n hybride aandrijving op een Porsche, dan weet Porsche nu wel te overtuigen. Misschien zelfs iets té veel, want met een gewone E-Hybrid zouden wij ons ook tevreden kunnen stellen. De Turbo S is daarbij dan de meer dan overtreffende trap.

Spécifications

Puissance680 pk
Transmissionautomaat dubbele koppeling, 8 versnellingen
Entraînementvierwiel
Poids2 385 kg
Vitesse maximale310 km/h
Prix du modèle de base€ 193 454
0 à 100 km/h3.40 sec
Consommation moyenne en essai7.50L/100km
Capacité minimale du coffre425 L
Capacité maximale du coffre1 390 L
Émissions de CO269 g/km
Taxe d'immatriculation€ 43
Taxe routière1 424

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter