Je zou maar wat gek zijn als je van je premium middenklasse berline geen breakversie maakt. Gek zijn ze bij Audi vooralsnog niet, en dus is hier de Audi A6 Avant.
De A6 Avant is de vierde nieuwe telg uit de recentste generatie Audi's. De vernieuwing begon bij de A8, droop af op de A7 Sportback en stolde tot de A6 berline en nu dus de A6 Avant.
Die A6 Avant is herkenbaar als A6, sinds Audi de nieuwe generatie vorige maand in Genève voorstelde. Alleen biedt hij een pak meer bagageruimte dan de berline. Met 565 liter inhoud verschilt de bagageruimte echter niet van die van zijn voorganger. Qua volume althans, want de vorm verandert wel een beetje. Audi geeft hem nochtans een langere wielbasis tegenover zijn voorganger, net als bij de berline. De passagiers achterin kunnen er maar wel bij varen. Verder wordt de achterklep voortaan standaard automatisch elektrisch bediend.
sporttoerisme
De A6 Avant gaat Panamera Sport Turismo-gewijs wat meer voor lifestyle, want de D-stijl ligt dikker en schuiner. Dat geeft de Audi wat meer dynamiek en laat dat net de bedoeling zijn, want de designers kregen de opdracht de wagen wat sportiever te laten ogen. Dat belooft voor de toekomstige S- en RS-derivaten.
Audi ging voorlopig nog niet diep in op de specificaties van de A6 Avant, al verwachten we gewoon dezelfde motoren als bij de berline te zien. Als basis dus voorlopig de 3.0 V6 benzine- en dieselmotoren, in afwachting van de introductie van minder drinkende varianten.
levendiger stuur
Voor de veelrijders zal het goed nieuws zijn dat niet alleen de looks sportiever zijn. Hadden we bij de vorige generatie het gevoel met een klinisch propere stuurbekrachtiging onderweg te zijn, dan hebben ze die nu verbeterd. Het gevolg is een 'sportievere' ratio en een verbeterde feedback. Optioneel plant je nog vierwielsturing op je wagen, waarbij de achterwielen tot vijf graden mee- of tegendraaien, afhankelijk van de snelheid. Soortgelijk systeem gebruiken ze al jaren bij Renault en verbetert de draaicirkel.
Zoals de grotere A8 en A7 kan ook deze A6 Avant worden uitgerust met een hele rits aan veiligheidssnufjes. Die worden ondersteund door vijf radarsensoren, twaalf ultrasone sensoren, een laserscanner en vijf camera's. De nationale geheime dienst kan alleen maar jaloers toekijken.
Wie de A6 even wil bekijken voordat hij koopt, moet nog wachten tot na de zomer. Pas dan staat de wagen bij de dealers.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 2 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 8 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 11 mois