Rijtest: Jaguar XF Sportbrake 2.0d (2018)

2018_jaguar_xf_sportbrake

Het is drukbezet in het premium E-segment waar de strijd voor klanten er behoorlijk heftig aan toe gaat. Een gevecht dat grotendeels door de Duitsers wordt gevochten. Heeft deze Jag de juiste wapens aan boord om een Brits alternatief te bieden?

Het was misschien wel één van de mooiste stationwagens van zijn generatie, de eerste generatie XF. Met prachtige lijnen en een best sportief rijgedrag. Alleen is al vaker gebleken dat een goed recept niet genoeg is om klanten weg te krijgen van den Duits. Waardoor je als niet Duits altijd een soort van underdog positie aan zal moeten nemen. Tegen grootmachten Audi A6, BMW 5 Reeks en Mercedes E Klasse. Of de nieuwe XF Sportbrake weer een stapje hoger uit die positie kan klimmen?

Esthetisch

Net zoals zijn voorganger is de nieuwe generatie XF Sportbrake alvast weer een verfrissende verschijning op de baan die sierlijke lijnen weet de combineren met een sportieve toets. Pal vooraan de impressionante grille met daarin trots de kop van een Jaguar. Het familie-embleem. Daaronder een sportieve bumper met hoektanden en ernaast led-verlichting met dagrijverlichting met het J Blade-signatuur. Ter verduidelijking; wij hebben die J-term niet zelf verzonnen. Wel, de marketingafdeling van Jaguar.

2018_jaguar_xf_sportbrake

Even naar de andere kant van de wagen en daar zien we een brede kont met lange, smalle achterlichten die in onze ogen toch net wat voller hadden mogen zijn om niet te verdwijnen in de hoeveelheid wagen die de Jaguar XF Sportbrake toch wel is. Het zijaanzicht is laaaaaaa-ang. Nu, met een lengte van 4,955 meter was dat wel te denken. Maar dat pak is hem op maat gemaakt. De achterlichten lopen typisch jaguar ver door op de zijkant, een partytrick die de XF over neemt van zijn sportiefste broertje, de F-Type.

2018_jaguar_xf_sportbrake

Over kleuren en smaken valt te twisten maar deze "Silicon Silver" koestwerkkleur complimenteert de lijnen van de wagen jammer genoeg niet voldoende. In de configurator kan je een heel indrukwekkende wagen voor je neus krijgen. Tipje van de Autofans-crew: ééntje in het Firenze Red met 20-duims “5-Split Spoke” velgen in Dark Grey Diamond en Black Pack. Graag gedaan.

Scherper dan verwacht

Zeg je Jaguar, dan denken omstaanders nog vaak een comfortabele sloepen voor gepensioneerde bankbedienden. Het is een imago waar het Britse merk sinds de overname in 2008 door Tata van weg poogt te sturen, samen met zusterbedrijf Land Rover. Het resultaat is dat Jaguars van vandaag een stuk strakker op de baan liggen en een stuk scherper door de bocht gaan dan de publieke opinie pretendeert. Ook ondergetekende was onder de indruk.

2018_jaguar_xf_sportbrake

Wagens in zijn segment zetten sterk in op comfort waardoor rijdynamiek lager op de ladder van belang wordt geplaatst. De Jaguar XF Sportbrake zet sterk in op die rijdynamiek om het verschil te kunnen maken. Mogelijks zelfs de hoofdreden om deze XF boven een A6 of 5 Reeks te verkiezen. Meer zelfs, we durven beweren dat chassis- en stuurgedraggewijs hij de sportieveling is van de klas. Meer dan comfortabel genoeg voor je dagelijkse rit naar de vergaderingen en sportief tijdens die leukere weekendritjes.

persoonlijkheidscrisis

Toch laat Jaguar links en rechts een steekje vallen. Het is te zeggen; middenin. Want het verbindstuk tussen motor en wielen is de zwakke componenten; de automaat. Zelfs in zijn sportiefste stand schakelt de versnellingsbak te traag, we kunnen bijna de seconden tellen tussen de verschillende versnellingen, waardoor de XF dan weer wat sportiviteit verliest. Dan maar proberen met de schakelpeddels, al is dat jammer genoeg niet veel beter. Heeft de versnellingsbak een persoonlijkheidscrisis? In eco of normale stand - deze keuze is van toepassing op de motor, versnellingsbak en in mindere mate de ophanging - stoorde het traag schakelen dan weer helemaal niet en past het weer volledig bij de wagen. We hadden iets meer verschil verwacht.

2018_jaguar_xf_sportbrake

We zijn een week opstap geweest met de 20d, een 2.0-liter viercilinder turbodiesel met 180 pk en 430 Nm koppel, meer dan voldoende om je bij de vlottere chauffeurs te voelen met een versnelling van stilstand tot 100 km/u in 8,8 seconden. Dit zorgt dat deze grote wagen, die opgetrokken is uit lightweight aluminium architecture en bijna 50:50 gewichtsverdeling heeft, een potente speler kan genoemd worden. Natuurlijk moet je vooral profiteren van het koppel, op z'n diesel, en dan hoor je de turbo ook wel *fluiten. Storend voor de éne persoon en leuk voor de andere. Deze kilometervreter nipt maar af en toe aan de dieseltank met een testverbruik van 5,9l/100km.

2018_jaguar_xf_sportbrake

Sprong vooruit

De vorige XF Sportbrake had wat last van zijn leeftijd en heeft nooit echt modern aangevoeld maar daar heeft Jaguar een enorme sprong in de goede richting gedaan. Het infotainmentsysteem is sneller, duidelijker en makkelijker te bedienen dan eerst. Springen tussen radio, navigatie, zetelverwarming en zelf laptimer - ja, dat lezen jullie goed: laptimer - is een fluitje van een cent met het groot en duidelijk touchscreen. Verder kan je genieten van een digitaal instrumentenpaneel recht voor je snuit dat mee verandert met je rijmodi en waar je ook je navigatieaanwijzingen kan op verwachten.

2018_jaguar_xf_sportbrake

Het stuur voor je neus is een juweeltje. Mooi afgewerkt, kwaliteitsvol en perfecte grootte en dikte, dat maakt dat scherp sturen nog aangenamer. Op het stuur vind je de klassieke knoppen terug zoals cruisecontrol of snelheidslimiet, de volumeknop, de mogelijkheid om je telefoon op te nemen, … Als je eindelijk kan ophangen na een telefoon van je baas of vrouw dan kan je pas echt genieten van een top audiosysteem, je trommelvlies zal eerder barsten dan dat de boxen een kraakje geven.

Verder is de cockpit een verzameling van zacht leder, carbon onderdelen en een oog voor detail. Dankzij de zalige zetels, die elektrisch verstelbaar zijn, kunnen we nog extra genieten van al dat moois en het zonnetje op onze bol. We hebben een panoramisch dak waarvan de afdekstof met een beweging van ons hand zou moeten open en dicht gaan. ZOU, bij ons werkte dat dus helemaal niet. Waarschijnlijk bezitten we niet genoeg finesse. Just smile and wave, boys ...

2018_jaguar_xf_sportbrake

Eén van de belangrijkste dingen bij een break? De kofferruimte natuurlijk. Tegenover de vorige generatie is hij 15 liter gegroeid tot 565 liter waardoor hij binnen het segment eerder in de middenmoot valt. Je lading kan met behulp van haken in de koffer worden vastgebonden om zo je breekbare spullen in alle veiligheid te verplaatsen. Heb je aan die 565 liter niet voldoende? Geen nood want met een kleine trek aan de hendels in de koffer word je ruimte vergroot tot maar liefst 1.700 liter. Ikea, here we come.

2018_jaguar_xf_sportbrake

Wat ook niet 100 procent werkte was het automatisch inparkeren. Vaak werd de opdracht afgebroken en als het tot een goed eind werd gebracht dan sta je behoorlijk ver van de borduur. Wel heel positief is dat je op die manier nooit krassen op je velg krijgt.

Moordende concurrentie

De Jaguar XF Sportbrake is er vanaf 43.290 euro al kan je, net zoals bij de concurrentie, die prijs heel wat aandikken. Ons model heeft met al zijn opties een prijskaartje van 76.550 euro. Dit is net wat minder dan zijn Duitse concurrenten - Audi A6, Mercedes-Benz E-klasse, BMW 5-reeks - maar wel duurder dan de “nieuwe” concurrent uit Zweden, de Volvo V90. Al liggen de prijzen binnen dit segment heel sterk bij elkaar.

Conclusie

Is deze Jaguar XF Sportbrake perfect? Nee, maar geen enkele wagen is dat. Moeten jullie eens naar deze XF gaan zien als jullie in deze klasse aan het shoppen zijn? Ja, absoluut. De andere aanpak van Jaguar is hun sterkte punt en zal sommige mensen zeker charmeren.

Specificaties

Motor

2.0 turbo diesel

Puissance

180pk

Couple

430 Nm

Overbrenging

8-bak automaat

Transmission

achterwiel

Poids

1 645 kg

Vitesse de pointe

221 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 76 550.00

Prix de base

€ 43 290.00

0 à 100 km/h

8.80 sec

Gemiddeld testverbruik

5.90 L/100km

Coffre min.

565 L

Coffre max.

1 700 L

Rejet de CO2

124 g/km

TMC

€ 713.00

TC

€ 487.00

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
Magnus 12:46
Portrait de Magnus

"Wij zijn een week op stap geweest", niet "We zijn een week opstap geweest"

En een turbo die fluit is defect, of toch defect aan het gaan :)

Verhaege 15:05
Portrait de Verhaege

Ik stel mij vragen bij het testverbruik (5.9 l). Hoe is die test uitgevoerd want het zijn wel hele mooie cijfers....?

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités