Essai

Rijtest: Nissan LEAF 40 kWh (2018)

Nissan was in 2010 bij de eersten om een volledige elektrische massaproductiewagen op de markt te brengen. Meer zelfs, de LEAF is wereldwijd dankzij meer dan 300.000 verkochte voertuigen gekroond tot “best verkochte elektro-auto”. Anno 2018 kunnen we de nieuwe generatie begroeten in onze testgarage.

Is er een betere manier om je eerste elektrische ervaring op te doen dan in het best verkochte model? Een Tesla Model S P100D? Sneller en een groter bereik, al kan je voor de prijs van zo één P100D 3 Nissan LEAFs aanschaffen en heb je nog wat geld over voor je zomerse vliegvakantie. Deze Nissan LEAF is de elektrische keuze voor Jan Modaal.

Vroem, of beter: zoem

Rijden zonder motorgeluid is toch wel even een aanpassing en daarbij komt ook nog dat je alle andere geluiden beter hoort of dat je er net harder op gaat letten. Deze Nissan LEAF is zeker ruim voldoende geïsoleerd om onaangename geluiden buiten te houden maar zodra je de radio uit zet hoor je er toch enkele storende geluiden doorkomen. Al zorgt rijden met zo een elektrische wagen er wel voor dat je in het algemeen rustiger met de wagen wil omspringen. Deels om extra van je omgeving te kunnen genieten met de raampjes open, anderzijds om je actieradius zo ver mogelijk te houden. De activiteit “autorijden” wordt met de Nissan LEAF wel dat tikkeltje meer steriel.

Image
2018_nissan_leaf_40_kwh

Vooral het tweede heeft ons tijdens de gehele test in zijn macht. Je wil zo ver mogelijk geraken en je wil zeker nergens zonder jus vallen, ondergetekende heeft wat last van range anxiety. Nochtans kan je met een volle batterij van deze LEAF 40 kWh ongeveer een 350 kilometer ver komen al moet je wel rekenen op 350 rustige kilometers. Die 350 lijken wel verdacht veel op 315 “echte” kilometers. Benut je de 150 pk en 320 Nm koppel ten volste dan slinken de resterende kilometers even snel als de energiedrankjes op een lokale fuif. Snap je nu waarom je de overschot van je budget best aan een vliegvakantie besteedt? Wat we wel moeten toegeven is de verrassing die de LEAF ons gaf toen we echt eens doorduwde, het direct koppel is best leuk om mee te spelen.

Image
2018_nissan_leaf_40_kwh

spelenderwijs

Om ons op de weg te begeven, duwen we op de startknop en veronderstellen dat de wagen klaar is om te vertrekken. Om voorwaarts te bewegen kan je kiezen uit twee rij-mogelijkheden. Een basis “D” die je uit andere wagens met automatische versnellingsbak kent een “B” die we al kennen uit de vorige generatie. Deze B-stand remt bij het loslaten van het gaspedaal al iets mee. "E-Pedal" is de instelling waarbij de wagen sterk afremt zodra je het gaspedaal lost en dit tot volledige stilstand. Het spelletje om de rempedaal niet meer te gebruiken, werd dan ook elke rit gespeeld. Natuurlijk omdat je met die instelling extra batterij kan recupereren, niet omdat we enorm kinds zijn. Wanneer je uiteindelijk de rem dan toch moet gebruiken dan is deze enorm zwaar en moet er redelijk wat kracht aan te pas komen om voldoende af te remmen. Oppassen dat je je daar in het begin niet aan mispakt. Wanneer je de overbrenging in zijn achteruitstand zet begint hij te piepen als een vrachtwagen, om de mensen achter de wagen toch te laten weten dat er een auto, al is het een elektrische, aankomt.

Om je bereik optimaal te houden kan er best gekozen worden om te rijden in “B” met de E-Pedal en Eco-knop aan. Zodra je enkele knoppen verandert zie je de actieradius met telkens 10 kilometer afnemen. Eco uit: -10 km, verwarming op: -10 km en zo gaat het verder. Wel iets leuk wat we geleerd hebben bij het rijden met de Nissan LEAF: de zetelverwarming verbruikt minder dan de “normale” verwarming, waardoor het beter is om te genieten van een lekkere warme gloed over je rug en achterste.

Image
2018_nissan_leaf_40_kwh

Voordeel aan elektrisch rijden is het directe 100% koppel waardoor hij vief over de baan beweegt en zelfs met slippende banden van de lijn vertrekt. De ophanging van de wagen is verrassend hard. We hadden hier verwacht dat de wagen zich meer zwevend en ongevoelig over de baan zou bewegen, maar konden het niet fouter inschatten. Je voelt wat er onder de wagen gebeurt zonder dat het te strak en ondraaglijk wordt. Na elke rit kan je best de wagen in het stopcontact steken zodat je altijd van de volle batterij kan genieten. Jammer genoeg is de zoektocht naar een stopcontact nog altijd een reële strijd. Is er geen snel-lader aanwezig dan kan je rekenen op ongeveer 20-25 kilometer die je per uur op je batterij ziet verschijnen. Met laadpaal komt er 40-45 kilometer per uur bij.

Niet groen maar blauw

Dat de rit naar je dagelijkse bezigheid comfortabel wordt, is te danken aan de zetels van de Nissan LEAF. De deels stof-deels lederen zetels zijn uitzonderlijk zacht maar bieden amper zijdelingse steun. Al kunnen we ons niet inbeelden dat er ooit een chauffeur in deze auto zal zitten die meer nood heeft aan zijdelingse steun dan wat deze stoelen bieden. Veel snelle bochten vreten is geen hoofdzaak bij deze Nissan LEAF.

Image
2018_nissan_leaf_40_kwh

Voor je neus heb je een snelheidsmeter met links daarnaast een scherm waar onder andere het “verbruik” en andere rij-instellingen op terug te vinden zijn. In je handen voel je een multifunctioneel stuur van de juiste grootte en dikte dat onderaan afgeplat is -lekker sportief - met knoppen om al je bevelen aan het multi-mediasysteem te verwerken en om de wagen haast volledig zelfstandig te laten rijden. Dat gebeurt door de combinatie van het adaptieve cruise control met de ProPilot die de wagen op de baan houdt. Het multi-mediasysteem bestaat uit een basis navigatiesysteem, radio met DAB en Bluetooth verbinding en een achteruitrijcamera met 360-graden beeld. Binnenin de wagen zien we afwerking en details in het blauw, geen groen dus maar blauw. Verder beschikt de wagen ook over zetelverwarming voor- en achteraan en een evenzeer elektronische handrem, waardoor het in de Nissan LEAF zeker niet slecht vertoeven is. Dat geldt ook voor de achterste passagiers waar er net voldoende hoofd en beenruimte is, dank hier de hogere zitpositie voor.

Image
2018_nissan_leaf_40_kwh

Over de koffer is niet te klagen want met 435 liter is er ruim voldoende ruimte voor je inkopen of voor een dagje zee. Als dat het geval is: de wagen niet vergeten aan een laadpaal te hangen, anders kan je voor een onaangename verrassing komen te staan. In de koffer is er steeds ruimte gereserveerd voor je snoeren die je nodig hebt om op te laden en omdat bij ons het stopcontact net buiten bereik lag, hadden we ook een hele week een verlangkabel bij. Praktisch toch?

Positief onopvallend

De Nissan LEAF ziet eruit als een normale wagen en daarbij kunnen we niet hard genoeg benadrukken: dikke bal, Nissan! Ja, een elektrische wagen heeft niet de koeling nodig waar een klassiek-aangedreven wagen naar ligt te snakken. Dat is nog geen reden om de term “wagen” te gaan heruitvinden. Dat probeerden ze bij de eerste generatie wel, en het resultaat oogde wat vreemd. We klinken nu misschien heel klassiek maar deze LEAF ziet eruit als een andere wagen en dat is in onze ogen echt een heel sterk punt.

Image
2018_nissan_leaf_40_kwh

Vooraan zie je de typische sportieve neus van Nissan waar, zeker tegenover de vorige generatie, je stopcontact subtiel in verwerkt is. De klep over de lader kan geopend worden door een knop op de sleutel of één in de wagen. Verder heeft de wagen aan de voorkant nog scherpe lichten met subtiele dagrijverlichting. Sprong naar achter en de sportiviteit loopt door met de gekende achterlichten, een opvallende diffuser met ook hier blauwe accenten en een subtiele afwisseling tussen zijn Pearl White lakkleur in combinatie met Brilliant Black onderdelen maakt het geheel af. Langs de zijkant zien we vooral een grote en praktische wagen waar je je gezin vlotjes met kan vervoeren.

Image
2018_nissan_leaf_40_kwh

Elektrisch is niet goedkoop

Bij Nissan kan je een LEAF vinden vanaf 34.440 euro in de “Visia”-uitvoering. Onze Nissan LEAF start met de “Tekna”-uitvoering waarbij de ProPilot, LED-koplampen, Bose-geluidsysteem, … standaard zijn. Tik daarbij nog onze kleur, Two-tone, en je krijgt een goed uitgeruste Nissan LEAF voor 40.790 euro. Een elektrische Hyundai Ioniq start op 35.699 euro, de e-Golf van Volkswagen kost je 39.010 euro. De Nissan LEAF is dus correct geprijsd in de huidige markt.

Image
2018_nissan_leaf_40_kwh

Conclusie

Om op vorige punt terug te komen: “De Nissan LEAF is dus correct geprijsd op de huidige markt”. De markt is het probleem. Je kan goed leven met het eerder beperkt bereik en de lange oplaadtijd, maar een elektrische wagen is nog net wat te duur tegenover zijn benzine en dieselbroertjes. De Nissan LEAF is een aangename wagen om je van A naar B te verplaatsen, maar wij zaten continu met de stress: geraken we er en is er een oplaadpunt beschikbaar?

Spécifications

Puissance150 pk
Entraînementvoorwiel
Poids1 505 kg
Vitesse maximale144 km/h
Prix du véhicule d'essai€ 40 790
Prix du modèle de base€ 34 440
0 à 100 km/h7.90 sec
Capacité minimale du coffre435 L
Taxe routière0

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter