65 jaar doet Toyota het al met de Land Cruiser. Een tijdspanne waarin verschillende carrosserievormen het levenslicht zagen. De recentste verschilt niet zoveel van zijn voorganger. Of lijkt dat alleen maar zo?
Al 65 jaar maakt Toyota gebruik van ongeveer hetzelfde recept voor wat ondertussen haar grootste model op onze makrt geworden is. De Land Cruiser V8 is bij ons verdwenen naar de grijze import vanwege de fiscaal oninteressante motor, de gewone Land Cruiser - de LC150 in kennerstermen - lijkt het nog even uit te zingen.
de trap op
Toyota maakt sinds het begin der tijden gebruik van een ladderchassis voor de Land Cruiser. Niet enkel omdat het de torsiekrachten beter de baas kan, ook omdat het de oneffenheden beter wegfiltert. En het staat ook stoer, te kunnen zeggen dat jouw échte 4x4 nog over een ladderchassis beschikt.
Maar er wijzigde ook heus wat. Zo werd de hele frontpartij hertekend met een robuuster ogend radiatorrooster en dito koplampen als gevolg. De motorkap werd hertekend, zodat je offroad beter een overzicht houdt als je die ene steile helling oprijdt. En dat brengt ons ineens bij het volgende punt.
luxepaard ...
Want waar je vroeger de nodige balls nodig had om offroad te gaan rijden, maakt zelfs Toyota het je tegenwoordig makkelijk. Je hebt een rondom rond camera die alles samen met jou in de gaten houdt en die je waarschuwt voor eventuele obstakels. Aanvullend heb je ook een Cross Traffic assistent, voor wanneer er plots een hert achter je doorkomt terwijl net bleek dat je die berg toch niet opdurfde en je achteruit wil rijden ... Of wanneer je wegrijdt uit je parkeerplaats aan de supermarkt natuurlijk.
In de Land Cruiser is ruim plek voor vijf inzittenden, vergezeld van een pak bagage. Zeven personen kunnen er ook in - als je de twee extra zetels op de optielijst aanvinkt - maar dan heb je plots niets aan bagageruimte over. Die bagaeruimte is toegankelijk via een zijwaarts openzwaaiende deur. Best onpraktisch, zeker omdat hij openzwaait naar de stoepkant, terwijl je doorgaans aan de rechterkant van de weg geparkeerd bent. Gelukkig beschikt de Land Cruiser ook over een apart openzwaaiende achterruit, die je toelaat kleine zaken te laden, zonder dat je de achterdeur tegen de bumper van de auto achter jou moet knallen.
... is ook werkpaard
Alles ingeladen? Zeker? De Land Cruiser maakt zijn naam als luxueus werkpaard waar; hij kan lekker 700 kilogram laden, terwijl hij nog eens 3 ton achter zich aan durft slepen. Dat mag wel, want de Land Cruiser zelf is ook geen lichtgewicht. Met zijn leeggewicht van 2.130 kilogram gooit hij genoeg gewicht in de schaal. Alles wordt voortgedreven door de 2.8 D-4D met 177 pk. Is dat niet wat weinig? Eigenlijk niet, de Land Cruiser heeft het niet van zijn snelle 0-100 tijd van 15 seconden, wel van zijn stevige koppel dat al bij lagere toeren beschikbaar is. De 450 Nm is namelijk beschikbaar tussen 1.600 en 2.400 toeren. Ideaal voor de zestrapsautomaat om vroeg op te schakelen. Het verbruik zit aan een stevige 11 l/100 km, met uitschieters naar beneden op de snelweg en naar boven als we de minder herbergzame paden gaan opzoeken.
Dat lukt bijzonder goed met deze Land Cruiser, en we vinden in ons Vlaanderland amper een pad dat te straf is voor deze offroader. Tenminste, als we op de officiële wegen en paden blijven; we willen Natuurpunt niet in onze nek krijgen. Voor minder herbergzame gebieden biedt de Land Cruiser nog comfortitems als de Crawl-functie in vijf versnellingen, de Downhill Assist en Hill Start Assist en zoals gezegd de camera's rondom. Behalve de keuze tussen High en Low Gearing kan je ook nog gaan selecteren op welke ondergrond je je bevindt, zodat de rijhulpsystemen desbetreffend reageren; er zit zelfs een sportstand op deze terreinrakker. Tenslotte vermelden we nog de doorwaaddiepte van 215 millimeter voor deze 'Cruiser.
strak pak
En terwijl je verder ploetert doorheen het landschap, heb je zelf uitzicht op een vernieuwd interieur. Alles werd hier wat strakgetrokken tegenover een paar jaar geleden, al zien we wel het verschil met de Europese SUV's die wat beter ingekleed werden. Niet dat ze er bij Toyota geen aandacht aan besteden, de gebruikte materialen zijn toch altijd wat meer basic dan bij een Europese SUV. Toyota introduceert een Touch 2 with Go infotainmentsysteem met een 8 inch kleurendisplay.
Een Land Cruiser heb je vanaf 42.710 euro. Daar heb je bij een Europese concurrent een simpele SUV voor en die hoeft dan nog niet eens goed uitgerust te zijn. Ook bij Toyota betaal je extra voor de uitrusting, al werken de Japanners desgekend met uitrustingsniveau's.Zo kost de 'Premium'-versie 70.150 euro. Dat is al veel meer in de range van de andere wagens die pretenderen een 4x4 te zijn. Want geef nu toe, waar zit de concurrentie voor de Land Cruiser? Is het de luxueuze Land Rover Discovery of BMW X5? Of moeten we hem toch beter tegenover een degelijke en budgetvriendelijke Ssangyong Rexton zetten?
conclusie
De laatste der Mohikanen, dat wordt deze Land Cruiser zo stilaan. Een ladderchassis, zelfs een High of Low Gearing knop, je vindt ze amper nog in ons landschap. Maar toch zijn er over de hele wereld nog kopers genoeg te vinden. Alleen vrezen we dat er op onze Belgische markt stilaan geen draagvlak meer is voor dit soort stoere luxueuze werkpaarden. En dat stemt ons een beetje triest.
Spécifications
Puissance | 177 pk |
---|---|
Transmission | automaat, zes versnellingen |
Entraînement | vierwiel |
Poids | 2 130 kg |
Vitesse maximale | 175 km/h |
Prix du véhicule d'essai | € 70 150 |
Prix du modèle de base | € 42 710 |
0 à 100 km/h | 17.60 sec |
Consommation moyenne en essai | 11.00L/100km |
Émissions de CO2 | 194 g/km |
Taxe d'immatriculation | € 2 838 |
Taxe routière | 1 104 |
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter