Essai

Leven met een Hyundai i30 Fastback (2018)

Een Hyundai i30 Fastback voor langere duur, ons interesse was meteen aangewakkerd. Zo was onze kritische freelancer Pieter eerder verrassend enthousiast bij de eerste kennismaking. Alleen, wat met twee koters in het gezin, de verlaagde ophanging en 18-duims velgen? Ook een gezinswagen, de i30 Fastback?

vierdeurscoupéhatchback

De i30 Fastback kon eigenlijk geen betere naam krijgen. In feite is de Fastback een soort kruising tussen een vierdeurs coupé en een hatchback. De lijnen van een coupé en het praktisch gemak van een hatchback. Althans, dat is de theorie. Hyundai lijkt op het eerste gezicht die theorie in de praktijk om te zetten, de Fastback heeft zo maar even 450 liter kofferruimte, zo'n 55 liter meer dan de i30 hatchback. Hij is dan ook een goeie 10 centimeter langer. Ook de achterbank is dik in orde, ergens logisch met een wielbasis die identiek is aan de "gewone" i30.

hoger gepositioneerd

Met de Fastback zijn er nu vier versies van de i30 beschikbaar. De i30 N buiten beschouwing gehouden komt de Fastback als duurste uit de bus, duurder zelfs dan de i30 wagon. De reden is simpel. Hyundai laat de basis 1.4i voor wat het is zodat je het minstens met de 120pk sterke 1.0 turbobenzine moet stellen. Ook zit hij standaard net wat beter in zijn spullen . Hij is dus vooral hoger gepositioneerd, een keuze die we voor deze fashionable i30 wel kunnen begrijpen. Beginnen doet hij dus bij 22.499 euro, dan heb je de de 1.0 T-GDI met manuele zesbak. De 140 pk sterke 1.4 turbobenzine begint een uitrustingsniveau hoger en heeft een vanafprijs van 25.799 euro. Dieselen is geen optie.

Image
hyundai-i30-fastback

Onze Fastback heeft alle opties aangetikt en komt op 32.298 euro. Op zich nog een schappelijke prijs, zeker als je weet dat dure opties als leder, automaat én automatisch schuifdak inbegrepen zijn. Als we ons stoute schoenen aan doen en hem vergelijken met die andere c-segment vierdeurs coupé, de premium Mercedes-Benz CLA Coupé, dan moet je toch een verschil van over de 13.000 euro rekenen voor een gelijkaardige versie. Een ster kost nu eenmaal geld, de vraag is hoeveel een particulier daarvoor over heeft.

Image
hyundai-i30-fastback-interieur

veel vragen

Onze Fastback is dus fully loaded, dit wil o.a. zeggen dat we met de topmotorisatie onderweg zijn, namelijk de 1.4 T-GDI gekoppeld aan zeventraps automaat met dubbele koppeling. De 140 paarden duwen de i30 in 9,5 seconden naar de 100. Dat lijkt ons vlot zonder meer, hij zou hierbij amper 5,4 L/100km mogen verbruiken. De vraag is hoe dicht we bij deze cijfers uitkomen. Over vragen gesproken. Zelfs zijn we vooral benieuwd naar de dagelijkse bruikbaarheid(met twee kinderen), de sportieve inborst(verlaagd onderstel en stijvere koets), het verbruik en de aandrijflijn (140 pk in combinatie met de automaat).

Maar hebben jullie nog vragen? Laat het ons weten in de comments!

Image
http://www.autofans.be/rijtesten/hatchback/36809-rij-impressie-hyundai-i30-14-t-gdi-2017

WIN!

Zelf interesse om de i30 Fasback uit te proberen? Dat kan! Snel je als de bliksem naar onze wedstrijd!

Spécifications

Puissance140 pk
Transmission7-traps automaat
Entraînementvoorwiel
Poids1 287 kg
Vitesse maximale203 km/h
Prix du véhicule d'essai€ 32 298
Prix du modèle de base€ 22 499
0 à 100 km/h9.50 sec
Capacité minimale du coffre450 L
Capacité maximale du coffre1 351 L
Émissions de CO2125 g/km
Taxe d'immatriculation€ 272
Taxe routière202

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter