Het Fiesta-gamma is tegenwoordig meer uitgebreid dan ooit. Want naast de reguliere Fiesta en de extra luxueuze Fiesta Vignale zijn er nu ook de Fiesta ST en Fiesta Active. Elk met hun uitgesproken eigenschappen.
Hoewel SUV’s en crossovers de conventionele modellen verder naar de achtergrond verdringen, mag het belang van een kleine stadsauto zoals de Fiesta in totaalvolume nog steeds niet onderschat worden. Constructeurs worden dan ook constant uitgedaagd om hun stadsautootjes relevant te houden. En dat is meteen een van de reden waarom de nieuwe Fiesta, en bij uitbreiding ook Focus, er in een viertal uitgesproken varianten komt.
ST: rijdersauto
Scroll omlaag voor de ervaring met de Fiesta Active
Dat we echter vooral uitkijken naar de nieuwe ST spreekt voor zich. Het uitgaande model sloeg bij zijn lancering immers in als een bom(metje) en wist zijn leiderspositie binnen het segment van de compacte hot hatches te behouden tot op het einde van zijn carrière. Of zijn opvolger die fakkel overneemt?
Ford heeft in ieder geval geen schrik om heilige huisjes te slopen. Moest eerder al de GT-supercar zijn V8 inruilen voor een V6 EcoBoost, dan verliest ook deze ST een cilinder in de zoektocht naar nog meer efficiënte en een lagere CO2-uitstoot. De geblazen 1.6 viercilinder is vervangen door een gloednieuwe, hoogtechnologische 1.5 driecilinder EcoBoost met snufjes zoals cilinderuitschakelingstechnologie, en moet op papier niet onderdoen voor de oude geblazen vier-in-lijn. Met 200 pk bij 6.000 tpm en 290 Nm kopel tussen 1.500 en 4.000 tpm zet de driecilinder vrijwel identieke prestaties neer als de oude ST200-versie, terwijl de 0 tot 100 tijd van 6,1 s nog lichtjes aangescherpt werd dankzij iets kortere eerste verzetten.
Wat wel gewijzigd is is de zitpositie. Want waar je in zijn voorganger nog relatief hoog zat, zit je nu een stuk lager in wat nog steeds uitstekend klemmende Recaro-kuipjes zijn. Het stuur kan bovendien ver naar voren en ook de pedalen staan uitstekend om te tip-hielen. Kortom, alles wat nodig is voor een sportieve rij-ervaring is op het eerste zicht aanwezig. Of we kunnen vertrekken?
presteren in regen
De testomstandigheden zijn nochtans verre van ideaal. Een uitdagend testparcours nabij de Route Napoleon in Zuid-Frankrijk, gecombineerd met een grote hoeveelheid neerslag en een 200 pk sterke voorwielaandrijver, maakt niet meteen de perfecte omstandigheden. Maar Ford maakt zich sterk dat de ST ook in dit soort omstandigheden overeind blijft. Alle testers zijn immers voorzien van het optioneel, mechanisch Quaife-sperdifferentieel dat samen met de ST ontwikkeld werd en deel uitmaakt van het Performance Pack (950 euro). Naast het diff bevat het ook een launch control-functie en een performance-schakelindicator.
De ST toont zich binnen de kortste keren van zijn beste kant. De wegen mogen er dan wel erg nat en glad bijliggen, toch zet de voortrein al die pk’s bijzonder vlot neer. De ST krijgt daarbij niet alleen de hulp van een sper en zacht ingrijpende elektronica, maar ook van specifiek ontworpen Michelin Pilot Super Sports die als geen ander grip en tractie combineren met transparantie en gevoel. Tel daar krachtige remmen, een goed afgewogen stuur en een prima handgeschakelde zesbak bij, en je krijgt een uiterst homogeen pakket. Net zoals bij zijn voorganger zeg maar. Maar dan met enkele van zijn pijnpuntjes minder.
Minstens zo straf is de driecilinder die, afgezien van bij de koudstart, niet doet denken aan zijn veelal typische soortgenoten. Het motortje combineert gretigheid in de toeren met een punch richting toerenlimiet, maar bulkt evenzeer van het koppel onderin waardoor je de ST evenzeer schakellui kunt rijden. Kortom, een enorm veelzijdig motortje.
Of er dan geen enkel puntje van kritiek is? Wel, de verschillende rijmodi had Ford wat ons betreft achterwege mogen laten, net als de geprogrammeerde uitlaatplofjes in de sportstand. En een olietemperatuurmetertje was ook handig geweest. Maar voorts valt er op de ST echt bijzonder weinig aan te merken. Ford is er met andere woorden in geslaagd de ST iets volwassener te maken tegenover zijn gelauwerde voorganger, zonder daarbij het speelse uit het oog te verliezen. Chapeau!
Active: comfortabele looks
Scroll omhoog voor de ervaring met de Fiesta ST
Heel andere koek is het bij de nieuwe Fiesta Active die je eerder als de crossover-versie van de Fiesta mag zien. De Active staat 18 mm hoger en 10 mm breder dan de standaard Fiesta, krijgt extra visuele opsmuk met onder andere specifieke bumpers, grille en 17-duims- velgen, donkere sierlijsten en nieuwe koetswerkkleuren, zachtere veren en dempers en stoelen met een iets hogere zitpositief die het crossovergevoel moeten versterken. Het interieur moet bovendien beter zijn tegen modder en regen, terwijl het stuur zelfs getest werd op zijn verbeterde weerstand tegen zonnecrème. We geven het maar mee.
We reden de Active in combinatie met de 140 pk sterke 1.0-liter driecilinder EcoBoost, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Een combinatie die onderin de toeren niet meteen krachtdadig uit de hoek komt, maar beter in zijn element komt eenmaal de turbo zijn ding kan doen. Opvallend is wel dat de handgeschakelde zesbak nogal atypisch Ford is met vrij vage en lange slagen.
De comfortabele ophanging met specifieke hydraulische veerdempers deint weliswaar duidelijk meer dan bij de standaard Fiesta het geval is, maar behoud over het algemeen diens positieve karaktertrekken. Al onderscheidt het model zich daarmee dus wel van de andere versies binnen het gamma. Toch hebben we zo’n vermoeden dat deze Active vooral een ouder cliënteel zal aanspreken. Niet alleen vanwege zijn iets hogere zit en instap, maar ook vanwege het prijskaartje dat toch een kleine 3.000 euro hoger ligt tegenover een vergelijkbare vijfdeurs. De Active is er - in tegenstelling tot de standaard Fiesta of ST - enkel als vijfdeurs.
Conclusie
Met de Fiesta ST en Fiesta Active is het Fiesta-gamma veelzijdiger dan ooit. Ook al treft de Active-versie een minder uitgesproken publiek dan de sportieve ST. Die laatste neemt in een vloeiende beweging de fakkel over van zijn voorganger en is wat ons betreft terug best in class. Niet alleen door zijn rijdynamische eigenschappen, maar ook vanwege het prijskaartje dat met een vanafprijs van 23.000 euro erg toegankelijk is. Of eigenlijk moet dat 23.950 euro zijn, want het optionele performance pack moet je er gewoon bijnemen.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter