Rijtest: Skoda Scala (2019)

Rijtest Skoda Scala 2019

De Skoda Scala is de nieuwste telg in zijn segment en eveneens binnen de Skoda-familie. Het alom geliefde C-segment krijgt een extra deelnemer naast gevestigde waarden Ford Focus, Opel Astra, Renault Mégane, Kia Ceed en de binnenshuis concurrentie van de Volkswagen Golf en Seat Leon.

Sinds de stille dood van de Skoda Rapid en Rapid Spaceback is er een gat ontstaan tussen de kleine Fabia en familie sedan/break Octavia. De nieuwe Skoda Scala moet dit gat opvullen en nog meer! Hij moet rivalen weten te kloppen en klanten richting de Tsjechische kant trekken. Zijn tegenstanders zijn echter niet mals en komen uit alle kanten van de wereld.

Pittige 1.0-liter

Bij de Skoda Scala lepelen ze een 1-liter 3-cillinder turbobenzine met 115 pk en 200 Nm koppel onder de motorkap. Geen cijfers om het heel warm van te krijgen, maar alleszins ruim voldoende om van de dagelijkse verplaatsingen een prettige bedoeling te maken. Al zeker wanneer je de meest sportieve instelling selecteert en kan genieten van de directe besturing, een geweldig adaptieve onderstel en een reactief gaspedaal. Net onder 10 seconden verschijnt 100 km/u uit stilstand waarna hij “doortrekt” naar 204 km/u.

2019 Skoda Scala

Met de 6-traps manuele versnellingsbak krijgt de Scala nog een extra beleving en onderstreept hij plezant rijden terwijl hij zich richting de eerste bocht haast met zijn aanpasbare stuurinstelling. De overgangen zijn behoorlijk kort en direct waardoor -met wat oefening- een vlotte versnelling steeds voor het grijpen ligt. Terwijl de wagen nooit een kick geeft en steeds grip met overvloed aanbied onder constante druk. Oefening baart kunst en leert je om de wagen steeds in het juiste toerental te houden, net iets boven de 2.000 toeren reageert de wagen het best op de rechter pedaal.

2019 Skoda Scala

Ons duizendje weet naast een aangename versnelling ook mooie verbruikscijfers in zijn “eco-stand” voor te leggen. Met amper 3.4 l/100km kan hij zich verplaatsen bij 50 km/u. Bij 70 kilometer per uur kan je rekenen op 4.2 liter per 100 km en is de autostrade je dagelijkse verblijfplaats dan loopt hij zoet aan 5,1 liter op 100 km. We wisten de week af te klokken met een gemiddelde van 5,7 liter/100 kilometer wat absoluut niet slecht is en waar je enkele jaren geleden nog een diesel voor moest aanschaffen.

Spits neusje

De ontwerpers van de Skoda Scala kregen een duidelijke opdracht. Maak een jonge en aantrekkelijke wagen die de familietrekken meedraagt en waar de nieuwe Skoda-eigenschappen duidelijk te onderscheiden zijn. Opdracht geslaagd als je het ons vraagt.

De Skoda Scala beschikt over de “Style”-uitvoering. De duurste uitvoering van de Scala beschikt dan over volledig LED-koplampen en mistlampen die zich netjes in de voorste bumper verstoppen. Alles is vooraan net wat scherper dan we gewoon waren van Skoda. Dezelfde lijn die we in hun moderne modellen zien weerkeren en dat zal heel wat kopers moeten aanspreken.

2019 Skoda Scala

Waar de voorkant mag profiteren van invloeden van de Vision RS en de designtaal behoorlijk letterlijk mag overnemen, is de zijkant eerder simpel vormgegeven ondanks de Propus Aero 17-duims velgen op de Scala. De wagen oogt net iets te hoog om de sportieve toets door te trekken en dat maakt het geheel langs de zijkant wat onwennig. Al zeker wanneer de achterkant alweer kiest voor een sportiever uiterlijk met volledig LED-achterlichten die ook deel uitmaken van het Style-pakket en ons doen herinneren aan lichten bij Audi. Het zit in de familie?

Aan die achterkant krijgen we de nieuwe aanduiding van Skoda, waar ze hun logo inwisselen voor de uitgeschreven “Skoda”. Een designkenmerk dat we vanaf heden op elke nieuwe of gefacelifte Skoda gaan terugvinden. Verder is het ook verfrissend om te zien dat Skoda zich niet bezig houdt met “neppe-in-chroom-getekende” uitlaten waar ze bij andere merken wel iets van kunnen.

Analoog

Tegen de verwachtingen in zit er in deze Scala geen digitale wijzers voor je neus. Nee, hier is resoluut gekozen voor analoge wijzers met daartussen en te simpel zwart/wit scherm die we voor het eerst zagen in de Skoda’s van 15 jaar geleden. Toch liever digitaal? Dat is als optie wel mogelijk.

2019 Skoda Scala

Daarnaast kan je het infotainmentsysteem terug vinden die zich laat bedienen via touchscreen en - nu zeggen we meestal iets over het navigatiesysteem - die geen GPS aanbiedt in onze Scala. Strike One. Vol ongeloof hebben we een tijdje naar het navigatiesysteem liggen zoeken waarna we met enige teleurstelling moesten vaststellen dat die er gewoon niet was. Een probleem dat aan te pakken viel met de hulp van een smartphone die simpel aan te sluiten is via bluetooth.

2019 Skoda Scala

Als het infotainmentsysteem geen kuren had en de aansluiting toestond. In onze week heeft de wagen ettelijke keren geweigerd om audio, achteruitrijcamera en routebeschrijvingen ter onze beschikking te stellen waarna hij ook blokkeerde in de rijstand waar hij zich in bevond. Strike two. Ter verdediging van de Scala waren de temperaturen waar hij zich in heeft moeten bewijzen van tropische grootteorde. Al zou dat niet mogen en al zeker niet voor de prijs -die je hieronder kan terugvinden. And strike three, you’re out.

Verder is er amper iets aan te merken op het interieur van de Skoda Scala. De wagen is een aangename plek om je in te bevinden terwijl de zetels, bestaande uit stof en leder, je ruim voldoende steun en comfort bieden. Het multifunctioneel stuurwiel ligt goed in de hand en heeft zijn knoppen op de logisch plek. Veiligheidssystemen kunnen niet ontbreken zoals een lane-assist en front-assist om aanrijdingen om lage snelheden te vermijden. Er is een overvloed aan harde plastiek maar het design binnenin is verfrissend en onderscheid zich met deze jeugdige afwerkingen waardoor die plastieken afwerking eigenlijk helemaal niet stoort.

2019 Skoda Scala

De wagen, die 10 centimeter groter is dan de Volkswagen Golf, biedt veel ruimte aan zijn passagiers die niet al te hard moeten vechten voor een zitplaats en kan profiteren van 467 liter kofferruimte te bereiken via een elektrische kofferklep die vergroot kan worden tot 1.410 liter. Wat in één klap bij de grootste koffers van zijn segment behoord.

Strike three?

De Skoda Scala met de 115 pk sterke 1.0-liter in Style-uitvoering start bij 25.450 euro. Tel je daarbij dat knappe blauwe kleurtje (+470€), alarmsysteem (+215€), achteruitrijcamera (+270€), elektrisch bestuurbare bestuurderszetel (+405€), … jullie snappen het ondertussen al wel. Dan tik je af op 30.865,03 euro. Waar Skoda vroeger een slimme en goedkopere aangekocht Volkswagen was, durft het Tsjechische merk nu ook Volkswagen-geld te vragen.

2019 Skoda Scala

Conclusie

Scala is het Latijnse woord voor ladder en Skoda wilt deze Scala hoger op die ladder plaatsen. Mits enkele schoonheidsfouten is het ook behoorlijk goed gelukt. De wagen was een heel fijne rijervaring en scoort met zijn levendig karakter waardoor die schoonheidsfouten snel vergeten kunnen worden.

Specificaties

Motor

1.0 turbobenzine, drie-in-lijn

Puissance

115pk

Couple

200 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Transmission

voorwiel

Poids

1 165 kg

Vitesse de pointe

204 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 30 865.00

Prix de base

€ 25 450.00

0 à 100 km/h

9.80 sec

Gemiddeld testverbruik

5.70 L/100km

Coffre min.

467 L

Coffre max.

1 410 L

Rejet de CO2

113 g/km

TMC

€ 207.00

TC

€ 124.00

Derniers articles publiés

Commentaires (5)

Laisser un commentaire
Adriaan 14:55
Portrait de Adriaan

Ik heb vandaag een superb als vervangwagen met digitaal dashboard, en om eerlijk te zijn, ik begrijp de heisa niet, ik zie totaal de meerwaarde niet, mijn octavia heeft een display tussen de twee wijzers waar exact dezelfde info op staat, juist, ik kan mijn wijzers niet van uiterlijk doen veranderen, maar of dat een gemis is?
Ik begin te vermoeden dat dit zoiets is als de ncap gekte of de nurnburg ring records, iets waar journalisten blijkbaar hitsig van worden, maar waar de gemiddelde consument niet van wakker ligt.

John 16:15
Portrait de John

Zolang ik zelf geen digitale achtergronden kan toevoegen, hoeft het voor mij ook niet. De meerwaarde aan digitale dingen, is hun aanpasbaarheid, stop er een creatieve userbase achter, en je krijgt wonderlijke dingen. Maar dan moeten ze het wel open gooien. En dat zie ik niet meteen gebeuren.
En zoals je aanhaalt, ik lig er enkel wakker van , dat er in de toekomst misschien geen analoog alternatief meer is. Net zoals fysieke knoppen stilaan uit de auto's verdwijnen.

andre123 16:35
Portrait de andre123

mij stoort die haastig vastgeplakte tablet alvast meer dan de verzorgde tellers.

Adriaan 19:30
Portrait de Adriaan

Het is niet zozeer dat ze mij storen, maar hoeveel reviews ik al niet gelezen heb waarin precies die dingen pure noodzaak zijn, en als het er dan niet is wat een gemiste kans het dan wel niet is, ik kan de tel niet bijhouden. Die op geplakte schermen ogen inderdaad heel wish.com,maar ze voegen tenminste functionaliteit toe, buiten wat esthetische gimmick zie ik het voordeel echt niet van een digitale teller, zeker niet om daar precies elke keer over te vallen. Hoe dat een zetel zit? Who cares! Het heeft een digitale dashboard!

andre123 08:43
Portrait de andre123

dat is naar mijn mening nu net het probleem met revieuws,
niet iedereen doet de moeite om een revieuw te plaatsen,al zeker niet mensen die een produkt zien als een gebruiksvoorwerp zonder enige emotie erbij.
zo krijg je steeds dezelfde groep die reageert,en dus steeds dezelfde mening.
om terug te komen op die tablet toestanden,jan met de pet heeft er totaal geen interesse in,maar het wordt hem wel opgedrongen,en doorverekend,omdat een bepaalde groep nu eenmaal graag snufjes heeft.
hoeveel zijn er die met dat ding rondrijden en niet eens weten hoe het werkt? om nog maar te zwijgen over eventuele problemen met dat speeltje(vb wagen 3 weken kwijt wegens haperend touchscreen)
gps lukt meestal nog net maar dan...
de digitale tellers bieden inderdaad ook 0% meerwaarde,ik snap ook niet wat er mis is met een verzorgde 'klok'
maar zoals steeds,ieder zijn pleziertje zeker

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités