Officieel: BMW X1 xDrive25e is X1 aan de stekker

BMW X1 xDrive25e plug-inhybride

BMW maakt er geen geheim van dat het in sneltempo wil elektrificeren. De Beiers passen hun plug-inhybridebehandeling nu ook toe op hun kleinste SUV, de X1. Die gaat door het leven als xDrive25e.

Aan de imminente deadline van 2021, waarbij constructeurs gemiddeld nog maar 95 g/km CO2 mogen uitstoten per verkochte auto, ontsnappen ook de Duitse premiummerken niet. BMW is daarom in sneltempo bezig om zijn gamma te elektrificeren. Ook de kleinste SUV uit het Beierse gamma, de X1, ontsnapt niet.

Oude bekende

Als plug-inhybride gaat de BMW X1 voortaan door het leven onder de benaming “xDrive25e”. XDrive, inderdaad, want de voorwielaangedreven X1 stuurt zijn elektrische kracht naar de achterwielen. De benzinemotor is een oude bekende: de 1.5 driecilinder turbobenzine die BMW ook in de 225xe Active Tourer gebruikt. In de X1 is hij 125 pk en 220 Nm sterk, en wordt hij gekoppeld aan een automatische zesbak.

BMW X1 xDrive25e plug-inhybride

De elektromotor die de achterwielen bedient, is op zijn beurt 95 pk (70 kW) sterk en goed voor 165 Nm koppel. Het gecombineerde vermogen van de X1 xDrive25e bedraagt 220 pk en 385 Nm. Sprinttijden? 0-100 km/u duurt 7 seconden rond, de topsnelheid ligt op 192 km/u.

Knagen aan de koffer

De elektromotor wordt gevoed door een lithium-ionbatterij met een capaciteit van 9,7 kWh, die onder de achterbank is ingewerkt. Dat knaagt een beetje aan het koffervolume: die is 450 liter groot, tegenover 505 liter in een X1 met klassieke verbrandingsmotor. Klap je de achterbank neer, dan maak je 1.470 liter vrij, tegenover 1.550 liter in de klassieke X1.

BMW X1 xDrive25e plug-inhybride

Aan de stekker

Opladen aan een klassiek huis-, tuin- en keukenstopcontact duurt 5 uur, zegt BMW. Betaal je de Beiers extra voor een wallbox, dan druppel je de batterij in 3,6 uur vol. Met de eDrive-knop op de middentunnel kun je de batterij al rijdend bijladen tot een vooropgesteld batterijniveau in de Save Battery-modus. In de Auto eDrive-modus bepaalt de X1 zelf of hij de benzine- of elektromotor gebruikt. In Max eDrive rijdt de BMW X1 xDrive25e in theorie tot 57 NEDC-kilometers ver (50 kilometer volgens de WLTP-cyclus). Zijn topsnelheid is dan beperkt tot 135 km/u.

Voor de fiscalisten onder jullie tot slot nog de CO2-uitstoot: BMW spreekt over 43 g/km op volgens de NEDC-cyclus (40 g/km volgens de WLTP). Het theoretische verbruik bedraagt 2 l/100 km (1,8 l/100 km volgens de WLTP), aldus de Beiers.

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
Hedwig Engels 11:41
Portrait de Hedwig Engels

Met de komst van deze prima hybride modellen in overgang naar vol elektrisch, zullen de bedrijven in sneltempo ook hun "car policies" moeten bijwerken. De vraag die men zich kan stellen is of het in huidige tijden van verandering en overgang naar elektrificatie nog opgaat om 4x4 voertuigen uit te sluiten. De CO2 uitstoot ligt lager voor dergelijke voertuigen, het gebruiksgemak hoger en veiliger. Bedrijfspolitiek evolueert soms archaïsch traag. Bmw is goed op weg met deze X1.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités