
BMW waagt zich aan de derde generatie van de X5 M en X6 M. Net als de kleinere X3 M en X4 M krijgen ook zij een Competition-versie, die het vermogen opdrijft tot 625 pk... Alsof de ‘gewone’ M met 600 pk te min zou zijn.
Een verrassing is die Competition-versie natuurlijk niet: BMW paste de behandeling eerder al toe op de M5, en op de kleinere X3 M en X4 M. Een verrassing is het design evenmin: het klassieke recept van een groot opengewerkte voorbumper met dito luchthappers, specifiek M-radiatorrooster, specifieke 21-duimsvelgen, kieuwen op de flanken, aerodynamischere spiegels, wielkastverbreders, een dakspoiler en diffusor achteraan en vier forse kachelpijpen.

Visuele verschillen
Ook binnenin herken je de X5 en X6 meteen als M: op het stuur krijg je twee rode knoppen voor de programmeerbare M-rijmodi, een rode startknop, uit de kluiten gewassen sportzetels en een amalgaam aan M-logo's doorheen het interieur. Het visuele verschil tussen de M en de Competition zit in enkele logo’s, een dakbekleding in alcantara, en zwarte omrandingen op het koetswerk voor de Competition.

25 pk meer
Want het echte onderscheid tussen beide versies wordt natuurlijk gemaakt onder de motorkap. Nu ja, dat is relatief natuurlijk: zowel de M als de Competition gebruiken krek dezelfde 4.4 V8 biturbo als in de M5 en M5 Competition. In de ‘gewone’ M produceert die 600 pk en 750 Nm, in de Competition komt daar 25 pk bij terwijl het koppel ongewijzigd blijft.
Ondanks een leeggewicht van minstens 2,3 ton levert dat stevige sprintjes op. De X5 M en X6 M tikken 100 km/u aan na 3,9 seconden. Met een Competition-logo op de kofferklep knijp je daar nog een tiende af. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, maar kan met het M Driver’s Package worden verhoogd naar 290 km/u.

Aangepast chassis
Het kolossale vermogen gaat via een achttrapsautomaat naar de vier wielen. BMW’s M-afdeling sleutelde natuurlijk aan de koppelverdeling en het differentieel, monteerde standaard een M Sport-uitlaat op de Competition (optioneel op de gewone M), en verstevigde de adaptieve ophanging en de remmen. De BMW X5 M en X6 M en hun Competition-derivaten komen in april op de markt.

Commentaires récents
Prior Design transforme votre Hyundai i30 en voiture de rallye
Bonjour , savez vous placer un kit prior sur un Mercedes gle coupé hybride ? Merci
Door Wiggers Il y a 3 jours
Essai court : Ford Focus Clipper MHEV facelift (2022)
je voudrai savoir la date de livraison de la Ford focus titanium + clipper 2022
Door joris Il y a 1 semaine
Renault Arkana E-TECH 145 : ce que vous devez savoir (2021)
je trouve que beaucoup trop de petits détails sont absents d'un modèle à l'autre. Exemples:...
Door BRAND Il y a 2 mois
Officiel : la MG5 est un break électrique ! (2021)
Garde au sol plus élevée ? Au contraire, elle est très faible: 11,5 cm d'après MG...
Door Ponie Il y a 4 mois