Officieel: BMW X5 en X6 M gaan ook aan de Competition (2019)

BMW X5 M X6 M Competition 2019

BMW waagt zich aan de derde generatie van de X5 M en X6 M. Net als de kleinere X3 M en X4 M krijgen ook zij een Competition-versie, die het vermogen opdrijft tot 625 pk... Alsof de ‘gewone’ M met 600 pk te min zou zijn.

Een verrassing is die Competition-versie natuurlijk niet: BMW paste de behandeling eerder al toe op de M5, en op de kleinere X3 M en X4 M. Een verrassing is het design evenmin: het klassieke recept van een groot opengewerkte voorbumper met dito luchthappers, specifiek M-radiatorrooster, specifieke 21-duimsvelgen, kieuwen op de flanken, aerodynamischere spiegels, wielkastverbreders, een dakspoiler en diffusor achteraan en vier forse kachelpijpen.

BMW X5 M X6 M Competition 2019

Visuele verschillen

Ook binnenin herken je de X5 en X6 meteen als M: op het stuur krijg je twee rode knoppen voor de programmeerbare M-rijmodi, een rode startknop, uit de kluiten gewassen sportzetels en een amalgaam aan M-logo's doorheen het interieur. Het visuele verschil tussen de M en de Competition zit in enkele logo’s, een dakbekleding in alcantara, en zwarte omrandingen op het koetswerk voor de Competition.

BMW X5 M X6 M Competition 2019

25 pk meer

Want het echte onderscheid tussen beide versies wordt natuurlijk gemaakt onder de motorkap. Nu ja, dat is relatief natuurlijk: zowel de M als de Competition gebruiken krek dezelfde 4.4 V8 biturbo als in de M5 en M5 Competition. In de ‘gewone’ M produceert die 600 pk en 750 Nm, in de Competition komt daar 25 pk bij terwijl het koppel ongewijzigd blijft.

Ondanks een leeggewicht van minstens 2,3 ton levert dat stevige sprintjes op. De X5 M en X6 M tikken 100 km/u aan na 3,9 seconden. Met een Competition-logo op de kofferklep knijp je daar nog een tiende af. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, maar kan met het M Driver’s Package worden verhoogd naar 290 km/u.

BMW X5 M X6 M Competition 2019

Aangepast chassis

Het kolossale vermogen gaat via een achttrapsautomaat naar de vier wielen. BMW’s M-afdeling sleutelde natuurlijk aan de koppelverdeling en het differentieel, monteerde standaard een M Sport-uitlaat op de Competition (optioneel op de gewone M), en verstevigde de adaptieve ophanging en de remmen. De BMW X5 M en X6 M en hun Competition-derivaten komen in april op de markt.

BMW X5 M X6 M Competition 2019

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
Techno Patat 03:50
Portrait de Techno Patat

Heel erg indrukwekkend, maar eigenlijk moet je hierin enkel de M50d hebben. Zalig veel koppel, klinkt hetzelfste vanbinnen dankzij de boxen en een doenbaar verbruik. En traag is dat nu toch ook niet te noemen :D

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités