Officieel: BMW vinkt vakjes verder af met M8 Gran Coupé en Competition Gran Coupé (2019)

BMW M8 Competition Gran Coupe 2019

BMW vervolledigt zijn 8 Reeks-gamma met de sportieve M-variant. Die verschijnt ook hier tegelijk als Competition-versie.

Het lijkt wel een lijstje dat moet worden afgevinkt op de hoofdzetel in München: eerst een coupé en cabriolet, dan een M-versie en tegenwoordig ook een iets krachtigere M Competition. Zijn dat vier checks? Dan volgt de vierdeursversie, de Gran Coupé. Ook die krijgt nu zijn eigen M-variant. En, zoals tegenwoordig gebruikelijk bij BMW, meteen een M Competition.

Heel verwonderlijk is dat natuurlijk niet: de BMW 8 Reeks is eerder de spirituele opvolger van de vorige 6 Reeks dan van de 8 uit de jaren 90. De laatste 6 kwam ook in drie koetswerkvarianten, die elk hun eigen M-versie kregen. Er was dus net zo goed een M6 Gran Coupé.

BMW M8 Competition Gran Coupe 2019

M5 en X5 M achterna

Geen verrassing onder de motorkap: daar installeert BMW’s M-afdeling zijn 4,4 liter grote biturbo-V8, die 600 pk via een achttrapsautomaat naar de vier wielen stuurt. In de Competition-versie is dat 625 pk. Het koppel van beide versies is met 750 Nm identiek. Krek hetzelfde vermogen als in de M8 Coupé en Cabriolet, maar ook de M5 (Competition) en in de X5 M en X6 M (Competition).

Dat levert sprintcijfers op die ondanks een leeggewicht van 2 ton best indrukwekkend zijn: 0-100 km/u duurt 3,3 seconden in de M8 Gran Coupé en 3,2 seconden in de Competition Gran Coupé. De topsnelheid is in beide gevallen beperkt op 250 km/u, maar kan optioneel worden verhoogd tot 305 km/u.

BMW M8 Competition Gran Coupe 2019

Chassistrucjes

De nodige chassistrucjes moeten je in deze 5,10(!) meter lange Gran Coupé laten kiezen tussen een stabiel en hypersportief weggedrag. In de eerste plaats is er het lage zwaartepunt, brede spoor en de wielbasis die 200 millimeter langer is dan die van de Coupé en Cabriolet. Dan is er de vierwielaandrijving (met de optie om alles naar de achterwielen te sturen, zoals in de M5), een adaptieve ophanging, een aangescherpt en stijver chassis, zijn er stevigere remmen (met carbon stoppers als optie), enzovoort.

BMW M8 Competition Gran Coupe 2019

Verder volgen de M8 Gran Coupé en M8 Competition Gran Coupé braafjes de visuele lijnen die de M8 Coupé en Cabriolet hebben uitgezet. Groter en steviger spoilergeweld, aerodynamische addenda, zwarte accenten voor de Competition-versie, een sportuitlaat (optioneel op de M8, standaard op de Competition), en binnenin sportzetels, rode accenten en een overdosis M-logo's. Voor 400 snelle beslissers is er tot slot nog een M8 Gran Coupé First Edition, in de BMW Individual-kleur Aurora Diamond Green met een interieur in bruin merinoleder.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités