Op het salon van Genève staat hij dus niet, maar Renault stuurt toch alle informatie rond zijn nieuwe conceptcar de wereld in. De Morphoz is een auto die zich aanpast aan alle omstandigheden. Letterlijk.
De Morphoz moet Renaults toekomstvisie weergeven op de mobiliteit over een jaar of vijf. Die is elektrisch en deelbaar, dat spreekt voor zich. Tegelijk laat deze conceptcar de flexibiliteit zien van het platform waar Renault zijn toekomstige elektrische modellen op wil stoelen. Dat heet CMF-EV en zal gedeeld worden binnen de alliantie met Nissan en Mitsubishi. Het platform combineert een lange wielbasis met korte overhangen met een fijner en naar voren geplaatst dashboard voor meer binnenruimte.
Opmerkelijk: de Morphoz heeft twee ‘modi’: City en Travel. Die bepalen niet alleen de batterijcapaciteit, maar ook de lengte van de auto. Jawel: de Morphoz is dus een soort Transformer. In de City-modus is hij 4,40 meter lang, met een wielbasis van 2,73 meter. De batterijcapaciteit bedraagt dan 40 kWh. In de Travel-modus komt er 40 centimeter bij in de lengte (tot 4,80 meter) en neemt de wielbasis toe tot 2,93 meter. Dat maakt niet alleen meer been- en bagageruimte vrij, maar ook 50 kWh aan extra batterijcapaciteit, voor een totaal van 90 kWh.
De filosofie daarachter is dat de ‘kleine’ batterij van 40 kWh volgens Renault een rijbereik oplevert van 400 kilometer en daarmee goed is voor 90 procent van de verplaatsingen. Voor de resterende 10 procent wordt de extra batterij geplaatst in een specifiek ombouwstation. Het rijbereik neemt dan toe tot 700 kilometer. Wanneer de batterij na de reis niet meer gebruikt wordt, kan ze voor andere energietoepassingen dienen.
Verder is deze Morphoz een moderne conceptcar, met alle aspecten die daarbij horen. Zoals herkenning van de chauffeur wanneer die de auto nadert, doorgedreven artificiële intelligentie, makkelijke deelbaarheid zonder sleutel of startkaart, niveau 3 van autonoom rijden, een lichtsignatuur die verandert naargelang de rijmodus, enzovoort. Wanneer de auto niet gebruikt wordt, kan hij via ‘vehicle-to-grid'-technologie op het lokale elektriciteitsnet worden aangesloten. Wat we van deze Morphoz wellicht het snelst in productie zullen zien gaan? De lichtsignatuur en het elektrische platform.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 1 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 8 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 9 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 10 mois