Porsche ziet het duidelijk groots. In plaats van eerst met een Turbo te beginnen, gaat Stuttgart al meteen voor de Turbo S. Die wordt meteen gelanceerd als Coupé en Cabriolet, en is goed voor 650 pk.
Wellicht volgt er dus later nog een – nu ja – iets minder hete 911 Turbo van de 992-generatie, maar Porsche komt dus meteen al binnen met een klepper van formaat. Met 650 pk is deze Turbo S namelijk de krachtigste 911 Turbo die Porsche ooit geproduceerd heeft.
Het baseerde zich daarvoor op de motor van de Carrera, maar nam die volledig onder handen. De cilinders van de flat six werden uitgeboord tot 3,8 liter en Porsche monteerde grotere turbo’s. Het totale vermogen komt dus op 70 pk meer uit dan zijn voorganger, met 800 Nm ligt het koppel 50 Nm hoger.
Het vermogen gaat via een PDK-versnellingsbak met acht verzetten naar de vier wielen. De Porsche haalt daardoor 100 km/u in amper 2,7 seconden (0,2 seconden sneller dan voordien), de topsnelheid ligt nog steeds op 330 km/u. 200 km/u wordt een volle seconde sneller gehaald: in 8,9 seconden.
Wie er een vergrootglas bij neemt, ziet dat de 911 Turbo S vooraan 42 millimeter breder op de sporen staat, en achteraan 10 millimeter. De indrukwekkende bodykit is uiteraard volledig functioneel: zo zorgt het spoilerwerk vooraan en achteraan voor 15 procent meer neerwaartse druk. Het PASM-sportchassis ligt niet alleen 10 millimeter lager, maar moet vooral door zijn beter uitgewerkte ophanging het verschil maken qua rijdynamiek.
De nieuwe 992-generatie van de Porsche 911 Turbo S wordt deze maand gecommercialiseerd. De Turbo S debuteert meteen als Coupé en als Cabriolet. Hij krijgt een prijskaartje mee van – hou je vast – 223.099,80 euro als coupé en 236.893,80 euro als Cabriolet.
Ajouter un commentaire
Vous devez être connectés pour poster un commentaire.
Se connecter