Rijtest: Volkswagen T-Roc Cabrio 1.5 TSI 150 R-Line (2020)

Volkswagen T-Roc Cabrio R-Line 1.5 TSI 2020

De cabrio-SUV, het blijft een moeilijke oefening. Ooit was er de Nissan Murano CrossCabriolet, maar daar kraaide geen haan naar. Land Rover waagde zich er enkele jaren geleden aan met de vorige generatie van de Range Rover Evoque, maar ook die krijgt geen opvolger. Nu is het de beurt aan Volkswagen, dat dapper ten strijde trekt met de T-Roc Cabrio.

Voor Volkswagen was het een handige opportuniteit: de Golf Cabrio was eind 2016 al van het toneel verdwenen, de Beetle hield het twee jaar geleden voor bekeken. Mensen kopen steeds vaker SUV’s, zo weet Volkswagen, dus was de optelsom snel gemaakt: de volgende cabriolet zou een SUV worden.

Volkswagen T-Roc Cabrio R-Line 1.5 TSI 2020

Minder praktisch

De T-Roc Cabrio die Volkswagen nu voorrijdt, is een auto die meningen verdeelt, maar die niet ongezien voorbijrijdt. Hij ziet er immers echt anders uit: hij verliest niet alleen een koppel deuren vergeleken met de gesloten vijfdeursversie, maar wint ook aan lengte in de wielbasis: 2.630 millimeter tegenover 2.590 millimeter voor de gesloten versie. Voor de verstevigingswerken om de afwezige stijfheid van het dak te compenseren uiteraard, die het gewicht met 194 kilogram doen toenemen. Het laat, zeker met de stoffen kap gesloten, een wat onbehouwen indruk na, die gelukkig verbetert als je na een tiental seconden de kap hebt geopend.

Die toegenomen lengte maakt de T-Roc Cabrio er jammer genoeg niet praktischer op: de driedeursversie maakt instappen naar de achterbank een lastige klus, terwijl de ruimte achteraan van de Volkswagen eerder een 2+2-zitter maakt. Ook de bagageruimte boet in aan liters: 284 liter tegenover 443 liter voor de gewone T-Roc. En dan hebben we het nog niet gehad over het zicht naar achter met gesloten kap.

Volkswagen T-Roc Cabrio R-Line 1.5 TSI 2020

Verrassend windvrij

Maar goed, eens de kap naar beneden gaan zulke besognes meestal wat minder zwaar doorwegen, en is het eigenlijk best aangenaam toeven in deze T-Roc Cabrio. Met de ruiten naar boven en het windscherm op zijn plaats weet de Duitser de cabine verrassend windvrij te houden, terwijl de ophanging ondanks de 19-duimsvelgen van onze R-Line-uitvoering het comfort nog voldoende kan vrijwaren. De verminderde koetswerkstijfheid laat zich wel voelen, al zie je dat aan cruisesnelheid makkelijker door de vingers.

Met de kap gesloten krijg je al snel het gevoel in een klassieke T-Roc te zitten, die weliswaar minder isoleert tegen omgevingsgeluiden, maar met hetzelfde klassieke dashboard met harde materialen en dezelfde klassieke bediening. Ook onder de motorkap duiken er motoren uit het gewone T-Roc-gamma op, al blijft de keuze hier beperkt tot twee exemplaren: de 1.0 TSI-driecilinder van 115 pk (die binnenkort wordt vervangen door een exemplaar met 110 pk) en de 1.5 TSI-viercilinder van 150 pk. Alleen die laatste kan optioneel gekoppeld worden aan een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling, een manuele zesbak is standaard.

Volkswagen T-Roc Cabrio R-Line 1.5 TSI 2020

Veilig en voorspelbaar

Het is exact in die configuratie dat wij onze testrit met de T-Roc Cabrio reden, en dan haalt hij 100 km/u in 9,6 seconden. Zijn topsnelheid ligt op 205 km/u. Het is ook die versie die je wilt hebben, want de driepitter lijkt ons door het extra gewicht te licht uit te vallen voor de kilo’s die hij voort moet stuwen. Deze 1.5 TSI blijkt alleszins wel vlot en koppelrijk genoeg om mee te kunnen in het verkeer, terwijl zijn verbruik met 7,2 l/100 km keurig te noemen is.

Echt sportief wordt het dus niet in deze T-Roc, ook niet met de optionele R-Line-uitvoering, die de ophanging 10 millimeter lager legt. Ook de aangescherpte stuurinrichting kan niet verbergen dat de Cabrio een lichte stuurder is, die er liever een veilig en voorspelbaar rijgedrag op nahoudt. En daar valt voor een hoge vierzitscabriolet uiteraard best vrede mee te nemen.

Volkswagen T-Roc Cabrio R-Line 1.5 TSI 2020

Prijzen

Hoeveel je nu betaalt voor zo’n Volkswagen T-Roc Cabrio? Welnu: 31.000 euro voor de basisversie met 1.0 TSI. Valt al bij al nog mee, zeker als je kijkt naar concurrentie van andere vierzitscabrio’s. Daar denken we alleen aan de Mini (vanaf 24.200 euro), al is die wel een stukje kleiner. Premiumnamen als de Mercedes C-Klasse Cabrio en BMW 2 Reeks Cabrio kosten enkele duizenden euro’s meer. De 1.5 TSI kost niet zo gek veel meer: 32.530 euro, terwijl je voor de versie met DSG-bak 34.100 euro betaalt.

Conclusie

We zeiden het in de intro al: een cabrio-SUV blijft steeds een moeilijke oefening. Toch heeft Volkswagen met deze T-Roc Cabrio een verdienstelijke poging gedaan, die een uitstekende en comfortabele cruisewagen richting de zon kan zijn voor twee personen en bagage. Daar valt zeker wat voor te zeggen, al boet hij wat ons betreft daarvoor teveel aan praktische bruikbaarheid in.

Volkswagen T-Roc Cabrio R-Line 1.5 TSI 2020

Specificaties

Motor

1.5 turbobenzine, vier-in-lijn

Puissance

150pk

Couple

250 Nm

Overbrenging

7-traps, dubbele koppeling

Transmission

voorwiel

Vitesse de pointe

205 km/u

Prix de base

€ 34 100.00

0 à 100 km/h

9.60 sec

Gemiddeld testverbruik

7.20 L/100km

Coffre min.

284 L

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
Mathieu 12:32
Portrait de Mathieu

Miljaar, wat een gedrocht! ;-) En niet omdat het Volkswagen is. Gewoon, lelijke auto, punt. En die prijs, als je de inschrijvingstaks niet meerekend, dan heb je voor €4000 meer een Ford Focus ST met een 2.3l in het vooronder. Ik zou het wel weten...

Jos D. 20:33
Portrait de Jos D.

't Is voor de snobs. Dan kunnen ze zeggen dat het "iets" heeft waarmee ze eigenlijk bedoelen dat het op niks trekt maar het valt op :-)
Een normale mens wilt er niet in gezien worden.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités