Sorry Ineos: Bowler mag iconisch Land Rover Defender-design wel gebruiken

Bowler CSP 575 Land Rover Defender

Eerder dit jaar vochten de Britse merken Ineos en Land Rover nog een strijd uit voor de rechtbank omdat de Ineos Grenadier volgens Land Rover iets te hard op de Defender leek. Nu krijgt 4x4-specialist Bowler van Land Rover wel de toestemming om het design van de klassieke Defender te gebruiken.

Sinds Land Rover zijn klassieke Defender vernieuwd heeft en een veel moderner design gegeven heeft, is er een strijd losgebarsten rond het gebruik van het iconische silhouet. Het Britse Ineos wilde het graag gebruiken, maar stootte op een ‘no’ van Land Rover. Ineos deed toch voort en kwam met de Grenadier, een offroader waar naar eigen zeggen meer dan alleen Defender-elementen in zaten.

Het resulteerde in een uitspraak van het Britse bureau voor intellectuele eigendom, dat het design van de Defender niet onderscheidend genoeg vond. Land Rover nam daar geen genoegen mee, en bracht de zaak voor de rechtbank. Deze zomer viel daar het verdict: de rechter gaf het bureau en Ineos gelijk.

Bowler CSP 575 Land Rover Defender

Nu laat Land Rover weten dat Bowler Motors, een 4x4- en Land Rover-specialist, wel de toestemming krijgt om het design van de Defender 110 te gebruiken. Bowler wil onder de codenaam CSP 575 zijn rallychassis combineren met een Defender-koetswerk en de 575 pk sterke 5.0 V8 met compressor van Jaguar Land Rover. Land Rover geeft Bowler Motors nu expliciet en officieel de toestemming om met het Defender-ontwerp aan de slag te gaan. Klein detail: Bowler maakt sinds eind vorig jaar deel uit van Jaguar Land Rover.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités