Subaru heeft het doek gehaald van zijn nieuwe generatie BRZ. Die gaat voor een voorzichtige evolutie en krijgt eindelijk zijn langverwachte extra vermogen. Maar helaas komt deze tweede generatie BRZ niet meer naar Europa.
Na een bescheiden teasercampagne laat Subaru de nieuwe BRZ eindelijk in vol ornaat zien. Deze tweede generatie volgt op de 2+2-coupé die Subaru samen met Toyota in 2012 onthulde. De BRZ en GT86 combineerden een atmosferische 2.0-boxermotor van 200 pk met een manuele zesbak (al was er ook een automaat) en achterwielaandrijving voor ouderwets rijplezier.
De impact van die klassieke coupés bleef bij ons al bij al beperkt, al konden ze wel op een trouwe schare fans rekenen. Een deel van die fans vroeg om meer vermogen, en op dat verzoek is Subaru nu ingegaan: de tweede generatie BRZ krijgt immers een atmosferische 2.4, die 230 pk en 250 Nm produceert. Opnieuw gaat dat vermogen via een manuele zesbak of zestrapsautomaat naar de achterwielen.
Evolutie, geen revolutie
Cijfermateriaal laat Subaru nog even achterwege, maar wel leren we dat de nieuwe BRZ in feite een grondige evolutie is van zijn voorganger. Het platform is immers hetzelfde, net als de wielbasis. Wel is de torsiestijfheid met 50 procent toegenomen en hebben de Japanners aluminium gebruikt om het meergewicht van de grotere motor te compenseren.
Visueel zie je een lager en breder radiatorrooster, verscherpte lichtblokken, en luchtsleuven achter de voorste wielkasten. In profiel blijft het BRZ-silhouet trouw aan dat van zijn voorganger, terwijl de verschillen misschien nog het grootst zijn achteraan.
Binnenin ruilt de Subaru de welvingen van zijn dashboard in voor strakkere lijnen. Het instrumentenpaneel is voortaan digitaal en 7 duim groot, terwijl er centraal een 8 duim groot touchscreen voor het infotainment prijkt. Connectiviteit en rijhulp zijn uiteraard aangepast aan de normen van vandaag, terwijl nieuwe sportzetels betere steun moeten bieden op lange trajecten.
Geen Subaru, wel Toyota?
Zoals eerder al aangekondigd komt deze nieuwe Subaru BRZ niet meer naar Europa. Toyota werkt ook nu weer aan zijn versie van deze coupé. Die zou als GR86 op de markt komen en volgens de laatste berichten wel nog bedoeld zijn voor het Oude Continent. Binnenkort meer nieuws daarover, aldus Toyota.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 2 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 8 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 11 mois